וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקלות בחוק: האם הדרכון האירופאי שלכם קרוב מתמיד?

עו"ד ונוטריון ויאצ'סלב פונומריוב ועו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 17.8.2023 / 9:47

קבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית הייתה עד לא מזמן תהליך ארוך וקשה, שהסתיים לרוב בדחייה. לאחרונה הקלו שתי המדינות על תהליך ההתאזרחות וגם מי שנדחה בעבר יכול לנסות שוב. האם הדרכון האירופאי שלכם קרוב מתמיד?

סבא גרמני. ShutterStock
אולי מגיעה לכם אזרחות אירופאית?/ShutterStock

הגשת בקשת התאזרחות לממשלת גרמניה או לממשלת אוסטריה, יודע כל מי שאי פעם ניסה, היא תהליך בירוקרטי סבוך, הנתון לעשרות סייגים, תנאים והגבלות. בסופו של תהליך, שעשוי להמשך על פני מספר שנים, רק מעטים יזכו לתשובה חיובית, או לפחות כך היה עד ממש לאחרונה.

בשנה וחצי האחרונות ערכו ממשלות גרמניה ואוסטריה שורה של תיקונים בחוקי האזרחות, אשר מסירים חלק מהתנאים והמגבלות שהקשו כל כך על קבלת האזרחות בשתי המדינות. כתוצאה מכך, האפשרות לקבל אזרחות גרמנית או אוסטרית פתוחה כעת בפני רבים מהאנשים שעד כה לא היו זכאים לה, כך שבין אם ניסיתם להגיש בקשת התאזרחות בעבר ונדחיתם, ובין אם כלל לא חשבתם שיש לכם סיכוי - כדאי שתבדקו שוב.

מה השתנה?

אחת ההגבלות הגורפות והבלתי הוגנות שהיו נהוגות עד לאחרונה, היא שהאפשרות להגיש בקשה הייתה פתוחה אך ורק בפני צאצאיהם של גברים יהודים שנמלטו מהמשטר הנאצי לפני תקופת השואה או במהלכה. צאצאי נשים גרמניות שנמלטו מגרמניה או מאוסטריה באותה התקופה, לא היו זכאים לאזרחות כלל, עד שפסיקה של בית המשפט הגרמני קבעה כי מדובר באפליה וביטלה את המגבלה.

מגבלות נוספות, שעד כה שללו מהמבקשים את הזכאות לאזרחות וכעת בוטלו, הן קיומה של אזרחות נוספת, עבודה בתפקיד ציבורי או שירות קבע בצה"ל (כמו גם התנדבות לכל צבא זר אחר). באוסטריה אף הגדילו לעשות וקבעו כי הזכאות לאזרחות תינתן לא רק לצאצאיהם של אזרחי המדינה שנמלטו, אלא לצאצאיהם של כל תושב או תושבת אוסטריה שנמלטו מהמדינה, גם אם כלל לא היו אזרחים בה, ובתנאי שגרו בין גבולות המדינה המוכרים כיום.

כיצד מגישים בקשה?

על אף ההקלות, חשוב לזכור כי מדובר בהליך משפטי, המתבצע בשפה הגרמנית ומצריך טיפול מדויק ומוקפד, ולכן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בהוצאת אזרחויות במדינות אלו. בשלב הראשון, יבדוק עורך הדין את זכאותכם העקרונית לקבלת אזרחות, על סמך עמידתכם במגבלות ובתנאים שעדיין קיימים. אם יימצא כי אתם עומדים בתנאי החוק הגרמני/האוסטרי, וכי אתם אכן צאצאים של אזרחים/תושבים שנמלטו מאימת הנאצים ואזרחותם נשללה (באם מדובר באזרחות גרמנית. בהליך האוסטרי אין זה תנאי לקבלת האזרחות), יחל שלב איסוף המסמכים לצורך הוכחת זכאותכם.

חשוב לקחת בחשבון כי המסמכים מוגשים בשפה הגרמנית וכי חלק מההוכחות צריכות להגיע מתוך הרישומים בגרמניה ואוסטריה עצמן. בנוסף, יש לזכור כי מסמכים לא מאומתים, הצהרות שגויות או טעויות בהגשת הבקשה עשויים לעלות לכם בדחייתה. היעזרות באנשי מקצוע מנוסים תבטיח כי כל פרטי הבקשה ימולאו בהתאם לנדרש, כי כל המסמכים וההוכחות הנדרשות יצורפו לבקשה לאחר שעברו אימות נוטריוני, וכי ההתנהלות כולה תתבצע תוך הבנה והיכרות מעמיקה עם החוק הגרמני והאוסטרי, ועם האופן בו מתנהלות הרשויות. בהינתן כל אלו ותחת עמידה בתנאים החדשים והמקלים, ייתכן בהחלט שהדרכון האירופאי שלכם הוא סופסוף בר השגה.

עו"ד ונוטריון ויאצ'סלב פונומריוב ועו"ד ונוטריון אדם ידיד הינם עורכי דין המטפלים בהגירה וליווי בהשגת אזרחויות באירופה, במשרד דוד ידיד עורכי דין ונוטריון. למשרד וותק של 40 שנה בהוצאת אזרחות גרמנית, צוות הדובר את השפה ונוטריון בשפה הגרמנית. המשרד עוסק גם בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

משרד עו"ד דוד ידיד

טלפון: 0737780042

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון ויאצ'סלב פונומריוב ועו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully