וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה מסגור מחדש, ואיך זה יכול להציל את הילדים שלכם?

אסתר מזרחי, מכללת שיח, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 7:16

במקום להאשים זה את זה בסיום הקשר, בני זוג שנמצאים בגישור לקראת גירושין יכולים לבחור להתבונן אחרת על היחסים ביניהם. להתמקד בטובת הילדים, וכך גם למתן את המתחים ביניהם

בני זוג בהליך גירושים עם מגשר. ShutterStock
בני זוג בהליך גירושים עם מגשר/ShutterStock

מסגור מחדש (Reframing) הוא מושג מתחום הפסיכותרפיה שמטרתו לאפשר לבני אדם להסתכל באופן אחר על סיטואציות, מערכות יחסים ובני אדם אחרים. במסגרת טכניקה זו, המטופל מתבקש להקנות משמעות אחרת לסיטואציה שבפניו, ולעשות לה מסגור תודעתי חדש.

טכניקה זו טובה בכל מצב שבו הזוג נמצא בחייו, ורלוונטית מאוד גם עבור זוגות שנמצאים בגישור לקראת גירושין. מסגור מחדש יכול לעשות אתחול למערכת היחסים הזוגית, ולאפשר לבני הזוג שמעוניינים להיפרד זה מזה לזנוח את הכעסים, להסתכל אחרת על הקשר, ולאמץ פרספקטיבה ששמה במרכז את הילדים.

להתמקד בילדים במקום בהאשמות הדדיות

מסגור מחדש יכול למתן קונפליקטים קשים, ועימותים שנראה שאין מהם מוצא. שיטה זו מאפשרת לזמן יותר רוגע, ולפתוח פתח לאפשרויות חדשות. במקום לחשוב איך להכעיס זה את זו, נבחר לבצע שינוי תודעתי שמתמקד בילדים ובצורך להקטין את הפגיעה בהם.

איך עושים מסגור מחדש? מלמדים את כל אחד מבני הזוג לבצע צעדים שבן הזוג האחר לא ציפה להם קודם לכן. כל אחד מהם מבצע מצדו צעד בלתי צפוי לעבר האחר, מה שממתן את הכעסים שלהם האחד כלפי האחר ומאפשר שיח. כתוצאה מכך, תפיסת בני הזוג משתנה לחלוטין.

"זה נכון, השתגענו קודם לכן, האשמנו האחד את השני בהאשמות שונות, ומי שסבלו היו הילדים", אומרים לי זוגות בכל שלב בחייהם בכלל ובהליכי גישור בפרט, לאחר שהם מבצעים מסגור מחדש של היחסים ביניהם. "עכשיו החלטנו לשנות דיסקט, ולבוא להציל גם את היחסים בינינו, וגם לחזק דרך כך את החוסן הנפשי של הילדים".

שתי פגישות שעדיף לבצע רק באמצע הגישור

כמה זמן אורך מסגור מחדש של קשר בהליך גישור? זה כמובן משתנה בין מקרה למקרה, אבל לרוב נחוצות לפחות שתי פגישות כדי ליצור מסגרת חדשה של חשיבה חיובית יותר, שבעקבותיה מרגישים בני הזוג נינוחים יותר ורק "מתלוננים" איך לא חשבו על כך קודם לכן.

את הליך המסגור מחדש לא מוצע לבצע בתחילת תהליך הגישור, אלא רק באמצעו. הסיבה לכך היא שבתחילת הגישור קיים בדרך כלל כאוס מסוים. רק מאוחר יותר, כאשר צוללים להליך, קל יותר להוביל את בני הזוג לשנות את דפוסי החשיבה הקודמים שלהם.

"הוא האבא של הילדים שלהם", אומרות לי לא אחת נשים בתהליכים אלה, "והיא האמא של הילדים שלי", משלימים גם האבות את דבריהן בעקבות תהליכי מסגור מחדש.

בשיאו של התהליך חושבים בני הזוג לא רק מה הם ישיגו מהגירושין, אלא רואים גם את טובת האחר: "איך הוא יסתדר יום לאחר הגירושין, ממה יחיה ואיפה יגור".

* אסתר מזרחי היא הבעלים והמייסדת של שיטת EST במכללת שיח להורות ומשפחה

טלפון: 053-2318548

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

אסתר מזרחי, מכללת שיח, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully