וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם (וצריך!) לדעת על תאונות עם אופניים חשמליים

עו"ד ונוטריון רון אלטרמן, בשיתוף zap משפטי

12.12.2021 / 8:30

מה המעמד המשפטי של אופניים חשמליים, מה קובע החוק לגבי תאונות בינם לבין כלי רכב מנועיים והולכי רגל, ומה הסכנות שאורבות לרוכבים - הכל בכתבה שלפניכם

בחור רוכב על אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד, תל אביב. ShutterStock
זהירות בדרכים. אופניים חשמליים/ShutterStock

בשנים האחרונות הפכו הכלים החשמליים לנפוצים יותר ויותר. בכל מקום במרחב הפתוח ובכל רגע נתון נחלוף על פני אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים.

בשל מיעוט שבילי האופניים ובגלל אופי הרכיבה עליהם בין כלי רכב (על הכביש) או בין הולכי רגל (על המדרכות, מה שכמובן אסור) - הרוכבים של כלים אלו מעורבים בשנים האחרונות בתאונות רבות שגורמות לנזקי גוף.

את התאונות האלה ניתן לחלק לשני סוגים: תאונות שבהן רוכב כלי חשמלי נפגע מכלי רכב (כולל משאית, אוטובוס, אופנוע וכו') ותאונות שבהן רוכב כלי הרכב החשמלי נפגע בעצמו ממפגש בלתי צפוי עם הולך רגל, וגם הולך הרגל נפצע מהאירוע.

בשל הפופולריות הרבה של כלי הרכב החשמליים וריבוי התאונות של המשתמשים בהן, בשורות הקרובות נבקש לענות על שאלות חשובות שנוגעות אליהם: מהמעמד המשפטי של כלי הרכב החשמליים, דרך פסיקת בית המשפט העליון בנושא, ועד הסכנות שאורבות לרוכבים. זאת בהיבט של פגיעה פיזית ונפשית בתאונה.

מה המעמד המשפטי של כלי רכב חשמליים?

עוד לפני שהופיעו כלי הרכב החשמליים (ולמעשה עד עכשיו) רוכבי אופניים רגילים שאין להם מנוע נחשבו להולכי רגל. במקרה של תאונה הם פוצו כהולכי רגל על ידי הרכב המעורב בפגיעה.

כאשר הופיעו הכלים החשמליים, התלבטו בתי המשפט אם לראות ברוכבים עליהם הולכי רגל כמו רוכבי אופניים רגילים, או לראות בהם כמי שמשתמשים בכלי רכב מנועי כמו אופנוע או קטנוע, מה שיחייב לבטח אותם בביטוח חובה, שבלעדיו אין פיצוי לרוכב.

האופניים החשמליים דומים מחד לאופניים בצורתם, אך מאידך הם לא רחוקים ביכולות שלהם מקטנוע שהוא רכב מנועי, ולפעמים בשינוי פשוט אף עולים על היכולות של קטנועים מסוימים.

אז מה בכל זאת קובע הדין לגבי אופניים חשמליים?

אחרי שנים של המתנה, החליט בית המשפט העליון בחודש אוקטובר 2020 כי הכלים החשמליים אינם רכב מנועי. לכן מעמדם המשפטי זהה לאופניים הרגילים.

כאשר כלי חשמלי מעורב בתאונה עם רכב אחר, והרוכב נפגע בגופו - הוא יקבל פיצוי מביטוח החובה של הרכב שעימו הוא היה מעורב בתאונה.

ואם רוכב האופניים החשמליים או הקורקינט אשמים בתאונה?

זה לא משנה. בביטוח חובה אין שאלה של אשמה. לכן גם רוכב אופניים שנכנס לצומת ברמזור אדום, אפילו אם היה תחת השפעת אלכוהול ופגע ברכב שעמד על קו עצירה ללא תנועה ולכן ללא כל אשמה, יקבל פיצוי שלא יופחת בשל התנהגותו זו.

כמובן שבמקרה כזה יש סיכוי שיעמוד לדין בגלל עבירות התנועה, אך הפיצוי על נזקי הגוף ישולם לו בכל מקרה כפי נזקיו.

אז מה צריך לעשות אחרי התאונה?

על רוכב האופניים להקפיד לקבל את פרטי הנהג, הרכב וביטוח החובה. רצוי לצלם בטלפון הנייד את זירת התאונה. יש לפנות בהקדם לטיפול רפואי ולוודא כי נרשמות כל התלונות הפיזיות וכן תיאור של נסיבות הפגיעה ('רכב פגע ברכיבה על אופניים'). כמו כן יש לפנות למשטרת התנועה ולדווח, גם אם הגיעה משטרה למקום התאונה.

פצועים "קלים" בתאונות. ShutterStock, ShutterStock
מה קורה במקרה של תאונה?/ShutterStock, ShutterStock

ומה אם "טיפלתי" בהגבלת המהירות של האופניים?

למרות שהדבר אסור ולא חוקי, ישנם בעלי אופניים שעל ידי פעולות שונות מבטלים את הגבלת המהירות שנקבעה לכלים החשמליים, או משנים את ההספק של המנוע. במצב זה ניתן להגיע למהירויות גבוהות מאוד, הרבה מעבר למה שמותר. האופניים הופכים להיות במצב זה לא תקניים.

בית המשפט העליון קבע כי למרות השינוי, האופניים הללו ימשיכו להיות במעמד של רכב לא מנועי והרוכב הנפגע יזכה בפיצוי כהולך רגל כמו רוכב על אופניים תקניים, אך כמובן שיהיה חשוף להליך פלילי בשל העבירה על הוראות הדין לעניין זה.

מה קורה בתאונה מהסוג השני בין הולך רגל לאופניים חשמליים - כשאין מעורבות רכב מנועי?

מאחר ונקבע כי הכלים החשמליים אינם רכב מנועי, אין חובה לבטחם בביטוח חובה.

המשמעות היא שרוכב כלי חשמלי שנפגע במפגש עם הולך רגל, יקבל פיצוי מהולך הרגל רק אם הולך הרגל התרשל וגרם בהתנהגות לא סבירה לתאונה. התביעה תהיה אישית נגד הולך הרגל.

לא רק זאת, אם רוכב הכלי החשמלי הוא מי שהתרשל, אז לא רק שלא יקבל פיצוי על פגיעתו אלא שהולך הרגל שנפגע יתבע אותו על הנזקים שנגרמו לו מהמפגש ביניהם.

מאחר ולרוכבי כלים חשמליים אסור לרכב על המדרכה, סביר שמרבית התאונות יהיו כאלו שהאחראי להן הוא רוכב האופניים החשמליים ויהיה עליו לפצות את הולך הרגל. באופן כללי מאחר וההתייחסות התעבורתית לכלים החשמליים היא כאל רכב, הרי שלרוב הם מי שיהיו אחראים לפגיעה עם הולך הרגל ולא להיפך.

מה אם נזהרתי ופגעתי בטעות בהולך רגל?

טעות בהחלט יכולה להיחשב לרשלנות ותיאלץ לפצות את הולך הרגל. זה יכול להיות בכמה אלפי שקלים בפגיעה קלה, ולהגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים בפגיעה קשה יותר. למשל, אם להולך הרגל נגרם שבר והוא נעדר מעבודה. לא ניתן לפסול גם חבלת ראש להולך הרגל שבה הנזק שייפסק יהיה אסטרונומי לאדם פרטי ללא ביטוח.

רבים מרוכבי הכלים החשמליים הם צעירים, סטודנטים, בני נוער. מאוד לא נעים להתחיל את החיים העצמאיים עם חיוב כספי של כמה עשרות אלפי שקלים ויותר בגלל תאונה כזו. רבים מדחיקים זאת ואומרים "לי זה לא יקרה". אבל תאונה כזו יכולה להיות צרה צרורה.

אם היא בכל זאת אירעה, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין ובהקדם. בכל מקרה אין להתעלם מכך. אם יהיה תיק הוצאה לפועל בשל אי תשלום פיצוי שנפסק, לא ניתן יהיה לקבל משכנתא, המשכורת בכל מקום עבודה תעוקל ועוד. לא כדאי ולא מומלץ.

אז מה הפתרון, להיפטר מהאופניים החשמליים?

ודאי שלא. יש כיום מוצרי ביטוח שהחלו להימכר ומיועדים לרוכבים של אופניים חשמליים. סביר כי עוד חברות ביטוח ייכנסו לתחום זה, ויהיו מוכנות לבטח בעיקר נהגים זהירים ללא עבר תעבורתי.

ביטוח בסיסי יכסה את האחריות של רוכב האופניים כלפי צד שלישי (הולך רגל, רוכב אחר). הוא לא יכסה את הנזקים הפיזיים לרוכב עצמו. אבל לפחות יסיר הרוכב ממנו לחלוטין את הטיפול והפיצוי לנפגע אחר.

יש גם מוצרים שמבטחים את פגיעת הרוכב עצמו, אך הביטוח האישי לרוכב מוגבל מאוד ואינו דומה לפיצוי כמו לנפגע בתאונה שיש חברת ביטוח חובה שמשלמת.

רוכב אופניים שלא מבטח את עצמו לוקח סיכון גדול מאוד. תאונות קורות, ועדיף לשלם קצת כל שנה מלמצוא עצמך בהליך משפטי יקר מול נפגע ועם חיוב שיש בו לשנות את מסלול החיים.

עו"ד ונוטריון רון אלטרמן - מיכאל אלטרמן משרד עורכי דין

טלפון: 077-9968208

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון רון אלטרמן, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully