וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדרת מעמד בישראל של בת זוג זרה, חסרת אזרחות, שנשואה לתושב ישראלי

משרד עו"ד כהן-דקר-פקס-ברוש, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 10:16

ג' מדרום אפריקה שביקשה להתאחד עם אהוב לבה בישראל נתקלה בקשיים לא פשוטים ממשרד הפנים הישראלי, אבל לא פחות מצד הרשויות של דרום אפריקה. הסוף נוגע ללב, אחרי שהזוג הצליח לקבל אישור תושבות ולהישאר בארץ בעזרת עבודה מקצועית ועיקשת של משרדנו

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
חשוב לא להתייאש בתהליך משפטי ביורוקרטי/ShutterStock

הסדרת מעמד בישראל עבור בת זוג אזרחית זרה

הליך איחוד משפחות בו מגיעה בדרך-כלל בת זוג זרה מחו''ל, מערב לא מעט מאמץ וביורוקרטיה מצד בני הזוג, כמו גם מצד עורכי דין המתבקשים לסייע בהליך המורכב. בלא מעט מקרים מתקשים בני הזוג להסביר ולהבין את הדינים המתחייבים בחוק מפאת חוסר הבנת השפה המקומית או העדר הכרה עם רשויות החוק.

במקרה שלנו, המדובר הוא על זוג בשנות ה-50 לחייהם אשר ביקשו לחיות יחד בישראל, ולאחר נישואיהם החלו בתהליך איחוד משפחות. האישה היא דרום אפריקאית שנולדה בזימבבואה והתחילה את ההליך עם ישראלי תושב קבע, אזרח הולנד, אשר לאחר עליה לישראל בחר שלא לוותר על אזרחותו האירופאית ולכן לא הפך לאזרח ישראלי. תושבי קבע בארץ נהנים מרוב הזכויות להן זכאים אזרחי ישראל מלבד זכות הצבעה לכנסת והנפקת דרכון ישראלי, אולם ההליך המדורג להסדרת מעמד עבור בת זוג זרה ארוך יותר (5 שנים עבור אזרח, לעומת 7 שנים עבור תושב קבע).

כיוון שמדובר בפרוצדורה איטית אל מול הרשויות בישראל ונדרש להמתין כשבע שנים עד לקבלת אזרחות ישראלית, עבור בת הזוג הזרה, לאורך התהליך הביורוקרטי נדרש לחדש את האשרה הארעית כל שנה, זאת באמצעות מדבקה אשר מוטבעת בדרכון הזר.

הרשויות הדרום אפריקאיות מחליטות לשלול את אזרחותה של האישה

לקראת סופו של ההליך המדורג, לאחר 6 שנות נישואים ומגורים ביחד בארץ, בת הזוג קבעה תור בשגרירות דרא''פ כדי לחדש את הדרכון, אשר כמעט פג תוקף, אולם שם התבשר לה שלא תוכל לחדש אותו בגלל טעות שנפלה בתהליך ההתאזרחות כשהייתה ילדה. במילים אחרות, התאזרחותה בשנות ילדותה הייתה עקב שגיאה של פקיד במשרד הפנים הדרום אפריקאי. בזמן שגדלה והגיעה לארץ לעבוד וביקשה לחדש דרכון לא הייתה זכאית ואזרחותה נשללה בדיעבד.

כאשר הגיעה למשרדנו, ויזת ה-א5 (אשרת תושב ארעי) שלה בישראל הייתה כמעט פג תוקף. נלחמנו על המצב המביך והלא צודק שנעשה ללקוחה על ידי הרשויות הדרום אפריקאיות, ובנוסף פנינו לשגרירות בכדי שיכירו במעמדה כאזרחית ויעניקו לה דרכון. יצרנו קשר עם קולגה שלנו, עורכת דין בדרא''פ, שהתחילה בתהליך עקבי וישיר אל מול משרד הפנים הדרום אפריקאי במטרה להשיב ללקוחה את האזרחות שנלקחה.

בנוסף, ניגשנו למשרד הפנים הישראלי והסברנו את המצב הרגיש בו נמצאת הלקוחה. ביקשנו לחדש את אשרת הארעי א5 לשנה נוספת למרות שדרכונה פג תוקף. שקלנו אף לפתוח בקשה בישראל כדי לקבל מעמד חוקי עבור חסרי אזרחות לפי האמנה הבינלאומית, אולם בגלל הקושי לקבל מעמד בדרך זו, שללנו אופציה זו.

סוף טוב לסיפור

לאחר טרטורים לא מעטים ומאמצים רבים של משרדנו, התבשר לנו שהרשויות בדרא''פ מסכימות להעניק אזרחות. מכשול שעמד בדרך הוא שהלקוחה חויבה להגיע פיזית למדינה, אולם ללא דרכון בתוקף לא יכלה לטוס.

לפיכך תחילה הגשנו בקשה לתעודת מעבר שהונפקה עבור תאריכים ספציפיים המיועדים לשהייה של כמה ימים בדרא''פ וחזרה לישראל. קיבלנו את הדרכון עבור הלקוחה, ואז בעזרת הדרכון שקיבלה בחו''ל יכלה לקבל מעמד של תושבת קבע בישראל - מה שעזר לה להישאר בארץ עם בחיר לבה.

חשוב לא להתייאש בתהליך משפטי ביורוקרטי

בלא מעט מצבים מביכים ופלונטרים הצליח משרדנו לעזור להמוני לקוחות לאורך השנים. הצוות המסור והאופן המוקפד בו המנהלים בוחרים למסור את התיקים השונים לכל אחד מעורכי הדין, הם חלק ניכר מהמומחיות והמוניטין שצברנו במשך השנים. תיק זה על אף מורכבותו הוא רק אחד מבין רבים שמשרדנו סייע לו.

עו''ד יהושע פקס מצהיר כי חשוב לא לאבד תקווה. במקרים דומים לא מעט מבני הזוג מחליטים לקבל את המצב האבסורדי שנכפה עליהם על-ידי הרשויות ולחיות על-פיו. אולם, למצבים עגומים כאלה אין שום הצדקה משפטית או אתית. במקרים רבים עורכי דין שאינם מנוסים מספיק בחוק הישראלי והבינלאומי מחליטים להרים ידיים וכך גם הלקוח. לכן, חשוב ביותר להקפיד בבחירת עורך הדין בתרחישים כמו אלה.

הכתבה נכתבה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב.

משרד עו"ד כהן-דקר-פקס-ברוש - דיני הגירה

053-9376328

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

משרד עו"ד כהן-דקר-פקס-ברוש, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully