וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על מסחור, מכירה והשכרת פטנטים

גד בנט, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 9:57

יזם המגיש בקשת פטנט, כמו גם יזם שבקשתו כבר אושרה, יכולים להפיק רווח נאה ביותר ממכירתם או השכרתם. בפני יזמים אלה עומדות שתי אפשרויות למסחור הפטנט הרשום או בקשת הפטנט. מדריך

יזמים השוקדים על פיתוח מוצר או רעיון חדשני ומגנים עליו באמצעות פטנט, עושים זאת בדרך כלל על מנת להבטיח שלא יקומו להם מתחרים שינגסו בנתח השוק שלהם מרגע שיעברו לשלב הייצור והמכירה. ועם זאת, ישנם גם מי שסוחרים בפטנטים. כלומר - מוכרים או משכירים את בקשת הפטנט שהגישו או את הפטנט שכבר אושר לחברה אחרת, שיש לה את ההון הדרוש לפיתוח המוצר, ייצורו, מכירתו ושיווקו. זהו השוק העיקרי למסחור פטנטים. ישנו גם שוק קטן יותר יחסית, שבו מטרת המסחור בפטנט היא מכירתו לחברה הקונה פטנטים שיש הפרה ברורה שלהם וניתן לעשות עליהם רווח באמצעות תביעה משפטית.

מהן האפשרויות למסחור בקשת פטנט או פטנט רשום לחברה לצורך פיתוח ומכירה של המוצר?

יזם המבקש למסחר פטנט יכול למכור אותו לחברה אחרת או שהוא יכול להשכיר לה את הזכות להשתמש בפטנט באמצעות רישיון.

יזם המוכר את הפטנט הרשום או בקשת הפטנט, מעביר, למעשה, את כל הזכויות בפטנט על שם הקונה. לשם כך, יש לערוך מול הקונה הסכם מסחרי מסודר, המציין את זכויות וחובות החברה בפיתוח, שיווק ומכירת המוצר, וכן את סוג התגמול שיגיע למוכר עבור המכירה.

האופציה השנייה למסחר פטנט היא, כאמור, "להשכיר" את הזכות להשתמש בטכנולוגיה או במוצר החדשים. דהיינו, לתת לחברה הקונה רישיון שימוש, ואז יש לכלול בהסכם המסחרי גם פירוט של סוג רישיון השימוש.

אילו סוגי רישיון שימוש בפטנט רשום או בבקשת פטנט ישנם?

ישנם שני סוגי רישיונות שימוש: רישיון שימוש בלעדי (אקסקלוסיבי) ורישיון שימוש לא בלעדי. חברה המבקשת לקבל מכם רישיון בלעדי, מן הסתם תשלם לכם יותר תמלוגים, משום שהרווח הצפוי לה הוא גבוה יותר.

ניתן כאמור להעניק גם רישיון לא ייחודי, שבמסגרתו תעניקו את זכות השימוש בפטנט הרשום או בקשת הפטנט ליותר מחברה אחת הפועלת באותו השוק. לעתים, דווקא רישיון כזה עשוי להגדיל את התמלוגים שלכם, משום שהפצתו ומכירתו יהיו נרחבים יותר.

מהם השיקולים בהחלטה על סוג הרישיון לשימוש בפטנט שמבקשים להשכיר?

ההחלטה על סוג הרישיון נובעת פעמים רבות גם מאופי המוצר או מגודל החברה הקונה. פיתוח תרופה, למשל, דורש השקעה אדירה של כסף ומשאבים לאורך שנים רבות, ולכן רישיון השימוש הוא תמיד בלעדי.

בנוסף, אם החברה היא חברה גדולה, כמו, למשל, חברת נייקי, הרי שמן הסתם היא תדרוש בלעדיות. אך לא בהכרח מדובר בחיסרון, כי למרות המגבלה לכאורה על הכמות הפוטנציאלית של המכירות, הרי שלרשות חברה גדולה עומדים מערכי הפצה, שיווק ומכירה רחבים יותר, והסיכוי שהיא תמכור כמות גדולה יותר מהמוצר שלכם יעלה.

מהם סוגי התגמולים שניתן לקבל עבור מסחור פטנט?

בין אם תבחרו למכור את הפטנט ובין אם תבחרו להשכיר אותו, התגמולים שתקבלו הם פרי של המשא ומתן המסחרי, והם יכלול לכלול שילוב בין תשלום חד

פעמי, תשלום ראשוני בשילוב עם תגמולים, תמלוגים ממכירה, מינימום תמלוגים שנתי מובטח (גם אם החברה מוכרת פחות), ועוד.

פטנט. ShutterStock
יזם המבקש למסחר פטנט יכול למכור אותו לחברה אחרת או שהוא יכול להשכיר לה את הזכות להשתמש בפטנט באמצעות רישיון/ShutterStock

כיצד תוכלו למקסם את הרווח הצפוי ממסחור פטנט?

היכולת של יזם למקסם את רווחיו במהלך המשא ומתן המסחרי על מכירה או השכרה של פטנט תלויה בתשובה ל-4 השאלות הבאות:

א. עד כמה המוצר שלו באמת טוב ביחס למתחרים? כלומר, ככל שהיזם יצליח להראות שהמוצר הוא ברמה גבוהה יותר מזו של המתחרים, כך כוח המיקוח שלו יעלה והוא יוכל לדרוש ולקבל תגמול גבוה יותר.

ב. מהי רמת הפיתוח הנוסף ומהי רמת הסיכון שהחברה הקונה חשופה אליה עד שתגיע למוצר מוגמר? ככל שזמן הפיתוח הנדרש יהיה ארוך יותר ומסובך יותר, וככל שרמת הסיכון גבוהה יותר, כך הערך של המוצר של היזם יירד, ואיתו גם כוח המיקוח של היזם.

ג. עד כמה החברה הקונה באמת צריכה את המוצר? כלומר, האם המוצר צפוי להיות "סתם" עוד מוצר בקטלוג שלה, או האם מדובר במוצר שיכול לקחת את החברה הקונה צעד גדול קדימה, להגדיל משמעותית את היקף המכירות שלה, לפתוח עבורה שווקים חדשים, ועוד?

ד. האם החברה זקוקה ליזם להמשך הפיתוח וקידום המוצר? אם החברה זקוקה לנוכחות ולעבודה של היזם, הרי ברור שיהיה לה אינטרס לתגמל אותו יותר.

מתי כדאי למכור את הפטנט לחברות הקונות פטנטים?

כפי שהזכרנו בתחילת הכתבה, ישנה גם אפשרות למסחור של פטנט באמצעות מכירתו לחברה הקונה פטנטים. יש מעט חברות כאלה, והן קונות על פי רוב רק פטנטים שקיבלו אישור בארצות הברית. חברות אלה יקנו פטנט במקרים שבהם ניתן לזהות בצורה ברורה הפרה שלו על ידי חברה גדולה. כלומר, חברה שיהיה באפשרותה לשלם במידה והתביעה נגדה תתקבל. לכן, חברה הקונה פטנטים גם

תבדוק היטב את הפטנט ואת החוזק שלו לפני הקנייה, על מנת להעריך את סיכוייה לזכות בתביעה.

גד בנט הוא שותף מנהל ועורך פטנטים במשרד פאולינה בן-עמי, עורכי פטנטים, המתמחה ברישום ומסחור פטנטים בישראל ובחו"ל.

משרד בן-עמי ושות' עורכי פטנטים

טלפון: 053-9377857

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

גד בנט, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully