וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: תאונות העבודה שלא הכרתם

עו"ד מאור עזרן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 10:01

בריאותכם נפגעה בעבודה אך לא בתאונה ספציפית? ייתכן שתוכרו כנפגעי תאונת עבודה. חשיפה לחומרים מסוכנים או לרעש, ביצוע פעולות חוזרות ונשנות ועוד גורמים יכולים להוות עילה לפיצוי. עו"ד מאור עזרן מסביר

עו"ד מאור עזרן. יח"צ,
עו"ד מאור עזרן/יח"צ

רובנו נוהגים לחשוב על נפגעי תאונות עבודה כעל כאלה שנפגעו באירוע מסוים שהתרחש במועד מסוים במקום העבודה, למשל מי שנפצעו בתאונה בעקבות שימוש במכונה, או החליקו על רצפה רטובה בעבודה. חלקנו אף ידע להגיד שגם מי שנפגע בתאונת דרכים בעבודה, בדרך אליה או ממנה, הוא נפגע תאונות עבודה. אבל תחת ההגדרה של תאונות עבודה ישנה קשת מחלות ופגיעות רחבה הרבה יותר, רובה מורכבת מפגיעות שלא ניתן לשים את האצבע על מועד ספציפי שבו הן התרחשו.

"תאונת עבודה כוללת לא רק את מי שנפגע באירוע קונקרטי, אלא גם עובדים שנחשפו לאורך שנים לתנאי עבודה מסוכנים, או כאלה שביצעו פעולות חוזרות ונשנות שגרמו להם לנזק מצטבר, ממש כמו טיפות מים שזולגות על סלע", מסביר עו"ד מאור עזרן, מומחה לתאונות ולמיצוי זכויות. "עובדים רבים בכלל לא מודעים לנושא של מחלות מקצוע ופגיעות שנגרמות עקב מיקרוטראומה, וחשוב שידעו כי אלו פגיעות שבגינן ניתן לקבל פיצוי משמעותי מהביטוח הלאומי".

מה נכלל תחת ההגדרה מחלות מקצוע?

"מחלות מקצוע הן מחלות שאי אפשר לקבוע בדיוק מתי התרחשו, אולם הן נגרמו בשל תנאי העבודה הבעייתיים שאליהם נחשף העובד, כמו חומרים מסוכנים או סביבה בעייתית אחרת. תקנות הביטוח הלאומי מפרטות רשימה סגורה של מחלות מקצוע, שכוללת בין היתר מחלות שנגרמות עקב חשיפה לאסבסט, מחלות שקשורות לעבודה בתנאי רעש קשים, מחלות שנובעות עקב חשיפה למכשירים רוטטים, ועוד המון מצבים שונים".

איך אפשר להוכיח את הקשר של הפגיעה לתנאי העבודה?

"רופא תעסוקתי או רופא מומחה אחר יכולים להצביע על הקשר הסיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשף העובד למחלה שבה לקה. לכן, כשעולה החשד למחלת מקצוע, חשוב לפנות לרופא מתאים ולוודא איתו שישנה יכולת להוכיח את הסיבתיות".

ציינת את המונח "מיקרוטראומה" - תוכל לפרט בבקשה?

"מיקרוטראומה היא מונח שמתאר נזק מצטבר שנגרם לעובדים לאורך שנים כתוצאה מסדרה של פעולות חוזרות ונשנות שבוצעו על ידם. כל אחת מהפגיעות כשלעצמה לא גרמה לאותו עובד לנזק משמעותי, אבל הצטברותן יחד הובילה לנזק שנגרם לאחר שנים. גם נפגעי מיקרוטראומה זכאים לפיצוי.

"בהיעדר חקיקה ברורה לעניין, פותח מושג המיקרוטראומה דרך הפסיקות של בתי המשפט לאורך השנים. רשימת מחלות המקצוע היא, כאמור, רשימה סגורה, אבל תורת המיקרוטראומה מאפשרת להכיר במחלות נוספות שמתגלות כל הזמן ולא מצויות ברשימה זו, דרך פסיקת בתי המשפט.

"כדי שנזק יוכר כמיקרוטראומה על הנפגע להוכיח, בין היתר, שהפגיעות הזעירות התרחשו תוך כדי עבודתו, ולהוכיח את הקשר בין אותן פגיעות לנזק. חשוב לדעת שעל פי הפסיקה, תנאי העבודה לא חייבים להיות הגורם היחיד להתפרצות המחלה ודי בכך שיש השפעה משמעותית של 20% עקב תנאי העבודה".

כשאי אפשר להצביע על אירוע ספציפי שגרם פגיעה, איך ניתן להוכיח מיקרוטראומה?

"זהו עניין קריטי שחשוב להדגיש - קשר סיבתי למחלה או לפגימה יכול להיות במובן של גרימה - כלומר קשר ישיר בין תנאי העבודה לגרימת הנזק; או קשר סיבתי של החמרה - כלומר תנאי העבודה החמירו את המחלה; או קשר סיבתי של האצה - כלומר תנאי העבודה גרמו למחלה להגיע מוקדם יותר. כך שאלמלא תנאי העבודה, פרוץ המחלה, אם בכלל, או מועד הופעתה, היה נדחה או לא מגיע. רופאים שמתמחים בתחום יידעו להוכיח את הפגיעה הזאת".

מחלת מקצוע או מיקרוטראומה: כך תנהגו

הפיצוי עבור מחלות מקצוע או מיקרוטראומה עשוי להיות משמעותי, אבל חשוב להתנהל בצורה שקולה ונכונה, שתמקסם את סיכויי התביעה להצליח. עו"ד עזרן ממליץ לפעול בצעדים הבאים:

· לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב שתתייעצו עם רופא תעסוקתי או עם רופא ספציפי, שיבחן את המחלה שממנה אתם סובלים ויבדוק את הספרות הרפואית הרלוונטית לגבי היתכנות הקשר בין תנאי עבודתכם למחלה שהופיעה.

· עירכו פירוט של כל תנאי העבודה בצורה מסודרת ורישמו בצורה מדוקדקת את הפרטים הקטנים ביותר, כמו שמות החומרים שנחשפתם אליהם וכדומה. לעתים, פרטים שיכולים להיראות לכם טריוויאליים הם אלה שיגרמו לכך שתזכו או תפסידו בתביעה.

· איספו תמונות, עדים וכל הוכחה והמחשה אחרת של תנאי העבודה.

· פנו לביטוח הלאומי רק כשיש לכם פירוט מלא ככל האפשר של תנאי העבודה שאליהם נחשפתם. פירוט זה צריך לכלול את תנאי החשיפה ותדירותה, פירוט שעות העבודה והמקומות שבהם הייתם ועוד. עליכם לפרט את כל תנאי העבודה בצירוף הערכה של מומחה באשר לקשר הסיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשפתם למחלה שבה לקיתם.

· אם פקיד התביעות בביטוח הלאומי דחה את תביעתכם וקבע שאין קשר סיבתי בין תנאי העבודה למחלה, תוכלו לעתור לבית הדין לעבודה לשם מינוי מומחה, שידון בקשר הסיבתי. במסגרת העתירה תוכלו בין היתר להצביע על עובדים נוספים במחלקה שבה הועסקתם שלקו במחלה שממנה אתם סובלים, וכך להצביע על קשר סטטיסטי בין תנאי העבודה לבין המחלה.

לסיכום ולא פחות חשוב להצלחת התביעה: התייעצו עם עורך דין מומחה למחלות מקצוע מתחילת הדרך על מנת להציג את התמונה העובדתית של תנאי העבודה בצורה נכונה ומדויקת ככל שניתן, תוך צירוף כלל האסמכתאות.

עורך דין מאור עזרן

טלפון: 077-8042107

אתר

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד מאור עזרן, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully