וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתיב המהיר לדרכון גרמני או אוסטרי: ועכשיו גם לצאצאי הנמלטים מהמשטר הנאצי

משרד עו"ד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 15:21

בהחלטה ראשונה מסוגה החליטו שתי המעצמות האירופיות כי גם מי שלא היה אזרח, אך נמלט משטחן עקב רדיפת הנאצים, זכאי לקבל אזרחות ולהעבירה לצאצאיו. התוצאה: כיום קל מאי פעם לקבל דרכון גרמני או אוסטרי

דרכון גרמני. ShutterStock
אולי גם לכם מגיע דרכון גרמני?/ShutterStock

בחודש אוגוסט האחרון החליטה גרמניה להרחיב את מעגל הזכאות לאזרחות גרמנית ולכלול בו גם צאצאים של יהודים תושבי המדינה, שלא היו אזרחיה אך נמלטו בעקבות רדיפת המשטר הנאצי. מהלך זה מתווסף להרחבת הזכאות גם לצאצאים של אזרחי גרמניה שעד כה לא היו זכאים לדרכון גרמני.

"אותה מגמה של הרחבת מעגל הזכאים ניכרת גם באוסטריה", מסביר עו"ד מיכאל דקר, שותף במשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי, רוזנברג, המתמחה בנושא. "כמו גרמניה, גם אוסטריה החליטה להעניק אזרחות אוסטרית לצאצאי מי שהיו אזרחיה ותושביה והצליחו להימלט משטחה".

אילו שינויים חלו בגרמניה בנוגע לקבלת אזרחות לתושבים?

עו"ד דקר: "עד לאחרונה רק צאצאים של אזרחי גרמניה היו זכאים לאזרחות גרמנית עד שבאוגוסט 2021 תיקן הפרלמנט הגרמני את סעיף 15 לחוק האזרחות הגרמנית, כך שגם צאצאים של תושבי גרמניה שנמלטו מהמדינה בגין רדיפת הנאצים מ-31.1.1933 עד 1945 יהיו זכאים לאזרחות".

לדבריו, מדובר בשינוי דרמטי משום שרבים מיהודי גרמניה היו אזרחים פולנים, אוסטרים או חסרי אזרחות, אשר התגוררו בגרמניה. בעקבות החקיקה החדשה, נפתחה הדלת לצאצאי תושבים אלה להגיש בקשה לאזרחות גרמנית.

"ההיגיון מאחורי החקיקה הוא שאותם יהודים שנמלטו היו בסופו של דבר הופכים לאזרחי גרמניה אלמלא נאלצו להימלט מרדיפת הנאצים", מסביר עו"ד דקר.

כיצד ניתן להוכיח תושבות בגרמניה?

"לגרמניה יש תיעוד מצוין לגבי תושביה. לכן, אם קרוב המשפחה אכן היה תושב, קיימת סבירות גבוהה שגרמניה תמצא רשומת מתאימה אודותיו. עם זאת, לעתים אין תיעוד מתאים המאשש את היותו של הקרוב הרלוונטי תושב. לכן, לפני שפועלים להכנת הבקשות, מומלץ לערוך חיפוש בניירת של קרוב המשפחה מאותה תקופה (אם ישנה) ובנוסף לערוך חיפוש בארכיונים שונים בישראל ובגרמניה אחרי מסמכים המעידים על מרכז חיים בגרמניה".

לדברי עו"ד דקר, דוגמאות לתיעוד מסוג זה יכולות להיות דרכונים זרים שמדינת גרמניה הנפיקה לתושבים חסרי אזרחות, תיעוד משילומים שהתקבלו, גליונות ציונים מבתי ספר, פנקסי חיסונים, תעודות נישואין, תעודות לידה ועוד.

כיצד גרמניה הרחיבה את הזכאות לצאצאים של אזרחים?

"עד שנת 2020, מי שהיה אזרח גרמני, שהמשטר הנאצי שלל את אזרחותו, היה זכאי לדרכון גרמני וכך גם כל צאצאיו הישירים לפי חוק היסוד הגרמני. עם זאת, היו גם יוצאי דופן רבים לכלל זה", מסביר עו"ד דקר. "לדוגמה, צאצאים שנולדו לפני 1953 לאזרחיות גרמניה או שנולדו להורה לא נשוי - לא היו זכאים לאזרחות גרמנית. לפני כשנה וחצי, גרמניה ביטלה את יוצאי הדופן הללו כך שכל צאצא של אזרח גרמניה שאזרחותו נשללה בתקופת המשטר הנאצי זכאי לאזרחות גרמנית".

למעשה, מסביר עו"ד דקר, הרחבה זו פתחה את הדרך למשפחות רבות שמסיבות שונות לא עמדו עד כה בתנאי הזכאות לקבל דרכון גרמני "לכן, מומלץ למי שהגיש בקשה לאזרחות שסורבה, לבדוק מחדש את זכאותו".

האם יש תנאים נוספים לאזרחות, כמו ידיעת השפה הגרמנית או שירות בצבא הגרמני?

"לא, בשונה מהמצב בעבר, הקריטריונים לקבלת אזרחות גרמנית הוגמשו, כך שכיום אין דרישה לידיעת השפה הגרמנית או להיכרות עם ההיסטוריה או עם שיטת הממשל הגרמנית".

האם עליי לוותר על האזרחות הישראלית? האם ניתן להחזיק במספר דרכונים?

"מדינת ישראל מאפשרת לאזרחיה להחזיק בדרכונים זרים נוספים. גם מדינת גרמניה מאפשרת לאזרחים זרים עם מספר דרכונים להגיש בקשה לאזרחות מכוח החוקים שסקרנו. לכן, אין מניעה להחזיק בדרכון ישראלי וגם בדרכון גרמני".

ומה באשר לאוסטריה, אילו שינויים חלו שם בנוגע לקבלת אזרחות?

"בספטמבר 2020 החליטה אוסטריה לתקן את חוק האזרחות שלה ולתת זכאות לאזרחות לתושבי ולאזרחי אוסטריה שנמלטו משטחה על רקע רדיפת המשטר הנאצי ולצאצאיהם.

"רדיפת היהודים באוסטריה החלה עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 ומאז הלכה והתגברה. נקודת המפנה הדרמטית ברדיפת היהודים היתה לאחר שהמשטר הנאצי סיפח את אוסטריה לשטחו במרץ 1938".

גם במקרה זה, לצורך בירור זכאות, מומלץ לאתר את כל המסמכים הנמצאים אודות קרוב המשפחה הרלוונטי ממדינת אוסטריה (אם ישנם). כמו גרמניה, גם מדינת אוסטריה מאפשרת לאזרחיה להיות בעלי דרכונים נוספים.

האם שירות קבע מונע זכאות לאזרחות אוסטרית?

"בעבר, מי ששירת בשירות קבע היה פסול מלקבל אזרחות אוסטרית. כיום, רק מי שמשרת בשירות קבע מנוע מלהגיש בקשה לאזרחות אוסטרית".

אם אני מקבל אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית, האם אני יכול להעבירה לבני משפחה נוספים?

"סבא או סבתא או הורה שקיבלו אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית, לא יכולים להעבירה אוטומטית לדורות הבאים. לכן, מי שמעוניין שגם ילדיו או נכדיו יהיו אזרחים גרמנים או אוסטרים צריך להגיש בקשה נפרדת גם עבורם וכמובן בהסכמתם. במקרה של ילד קטין (מתחת ל-18), יש לקבל את הסכמת שני ההורים לצורך הגשת בקשה לאזרחות גרמנית או אוסטרית".

כמה זמן לוקח להוציא דרכון גרמני לעומת דרכון אוסטרי?

"משרדנו מכין ומגיש את הבקשות בתוך כחודשיים. לאחר ההגשה, למדינת גרמניה לוקח בין שנה לשנתיים לקבל החלטה. לעומת זאת, מדינת אוסטריה מקבלת החלטה בתוך שלושה חודשים עד שנה".

מדוע הדרכונים הגרמני והאוסטרי נחשבים ליוקרתיים?

"גרמניה ואוסטריה הן חברות מלאות באיחוד האירופאי. כל אזרח של אחת משתי המדינות יכול לחיות ולעבוד בכל מקום באיחוד האירופאי ולקבל השכלה גבוהה בחינם או מסובסדת וזכויות סוציאליות נרחבות. כמו כן זכאות לאזרחות כזו פוטרת את הצורך בויזה לארה"ב, שלא כמו מדינות אחרות באיחוד".

לצורך קבלת אזרחות, לאיזה עורך דין יש לפנות?

"לעורך דין המתמחה בדין הזר ובהגשת בקשות לאזרחות יש יתרון בכך שהבקשה תוגש באופן תקין ומתוך הבנה מלאה שיש עמידה בתנאי הזכאות המפורטים בדין הגרמני והאוסטרי.

"במשרדנו, למעט מקרים יוצאי דופן, כמעט בכל בקשה אנו עורכים בדיקה ארכיונית מקדימה בארכיונים בישראל ובגרמניה כדי לבדוק האם יש זכאות לאזרחות. מדובר בפעולות מורכבות למי שאינו בעל כישורי מידענות ושליטה בגרמנית.

"לגבי הכנת הבקשה עצמה, משרדנו מציע שירות מלא בלי שהלקוח יצטרך להיות מעורב בביורוקרטיה הרבה הכרוכה בהגשת הבקשה וכוללת השגת מסמכים, אימות, תרגום ועוד. עם זאת, מי שיש לו פנאי וחוש לביורוקרטיה בהחלט יכול לטפל בהכנת הבקשה בעצמו".

לעמוד המשרד באתר משפטי

טלפון: 053-9376328

לאתר המשרד

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

משרד עו"ד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully