וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכאות לדרכון פורטוגלי בתחילת 2022 - מה חשוב לדעת?

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 7:28

עשרות אלפי יהודים מהארץ ומהעולם כבר קיבלו אזרחות פורטוגלית. מי זכאי, איך זה עובד, מה עומד מאחורי השמועות העיקשות על החמרת התנאים ומדוע מומלץ לבדוק זכאות כמה שיותר מהר?

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
נצלו את המצב - התחילו בתהליך עכשיו/ShutterStock

ההקלות לצאצאי המגורשים בחוק האזרחות הפורטוגלי, שנחקקו בשנת 2015, היוו בשנים האחרונות פתח לאזרחות אירופאית עבור עשרות אלפי יהודים בארץ ובעולם. כמות הזכאים הגדולה, לצד התנאים המקלים, הפכו את הדרכון הפורטוגלי לפופולרי במיוחד, וכמות הבקשות שהוגשו מדי שנה רק הלכה וגדלה.

כמי שמעורים בנעשה בפורטוגל, אנו נחשפים לאחרונה לשמועות ממספר מקורות מבוססים, לפיהן תקנות חדשות ייקבעו בקרוב מאוד, במטרה להקשיח את תנאי החוק הקיימים. הבסיס להקשחת התנאים הוא הצעה לתיקון החוק, אותה הגישה המפלגה הסוציאלית הפורטוגלית במאי 2020. על פי הכתוב בדברי ההסבר להצעה, חברות מסוימות, בעיקר בישראל ובטורקיה, מפרסמות את האזרחות הפורטוגלית בצורה מבזה, הכוללת הקמת דוכנים בקניונים ופרסום על גבי אוטובוסים. כדי למנוע את הפרסום המבזה, ייקבעו הקשחות בתנאי החוק הקיימים.

נצלו את המצב - התחילו בתהליך עכשיו

הפרלמנט דאז החליט בסופו של דבר לדחות את תיקון החוק, אך להקשיח את הדרישות הקיימות על ידי הכנסת תקנות חדשות, שייקבעו עד מרץ 2021. תאריך היעד עבר והתקנות החדשות לא נקבעו, אך כל הסימנים מראים כי ייקבעו בקרוב. דבר נוסף שחשוב להביא בחשבון הוא שב-30 בינואר יתקיימו בחירות כלליות בפורטוגל.

לא ברור עדיין מה בדיוק יהיה טיבן של התקנות החדשות, או כיצד תשפענה עליהן הבחירות המתקרבות ותוצאותיהן. יש לצפות שלהקשחה זו תהיה משמעות, אך לא כזו שאיש מקצוע מיומן ומנוסה לא יוכל לה. דבר אחד ברור: כל בקשה שתוגש לפני תיקון התקנות תיבחן על פי הפרמטרים הקיימים כיום ולא לפי הפרמטרים העתידיים. מטעם זה, מומלץ להתחיל בתהליך עכשיו, בטרם יכנסו לתוקף החמרות כלשהן.

גם רפפורט, הורוביץ, אפשטיין וסגל זכאים

זכאות לאזרחות פורטוגלית ניתנת לכל אדם שמוכיח קשר משפחתי לקהילת מגורשי ספרד. כיוון שהמגורשים התפזרו לאחר הגירוש במגוון רחב של מדינות, המשמעות היא שישראלים ממגוון רחב של מוצאים עשויים לגלות שהם זכאים לאזרחות זו. בין המדינות הבולטות אליהן הגיעו המגורשים מיד

לאחר הגירוש: מרוקו, לוב, טוניסיה, אלג'יריה, מצרים, סוריה, לבנון, ישראל, טורקיה, הולנד, בולגריה, מדינות יוגוסלביה לשעבר (סרביה ובוסניה), איטליה ויוון.

רבים מהמגורשים לא השתקעו ביעד הראשון אליו הגיעו, אלא עברו ליעד או שניים נוספים אחריו, כך שניתן למצוא קשרי משפחה למגורשים גם במשפחות שהגיעו ממדינות כמו רומניה, פולין, אוקראינה, אוסטריה, הונגריה, ליטא, גרמניה ועוד. לא פעם, במסגרת חקר שורשים של מבקשים ממוצא אשכנזי, מתברר כי לאבות אבותיהם היה שם משפחה ספרדי מובהק, אך הם אולצו לשנות אותו בשלב מסוים לשם מקומי. דוגמאות לשמות כאלה, אשר כבר הוכחו, הם רפפורט, הורוביץ, אפשטיין וסגל.

איך מוכיחים את הזכאות?

כדי להוכיח את הזכאות, מגיש הבקשה יצטרך להגיש שורה של מסמכים, בהם תעודת לידה, תעודת יושר ומסמכים המעידים על קשר משפחתי ועל צאצאות למגורשים. הדרך הנוחה ביותר לקבלת אישור על צאצאות למגורשי ספרד נעשית על ידי אישור הבקשה מטעם הקהילה היהודית בפורטו או בליסבון.

ומה לגבי ילדים?

ילדים שנולדו לאחר שההורה התאזרח, על פי החוק הפורטוגלי, הם בעלי זכות מלידה ובקשתם לאזרחות פורטוגלית תהיה קלה יותר. ילד שאחד מהוריו התאזרח לאחר לידתו יכול גם כן להתאזרח, אך ההליך מעט מורכב יותר ולוקח יותר זמן. ילדים מגיל 17.5 צריכים לעבור את ההליך באופן עצמאי כבגירים.

היזהרו מהבטחות שווא וקיצורי דרך

מעבר להתחקות אחרי שורשי המבקש, דורשת הגשת הבקשה גם בקיאות ברזי החוק והביורוקרטיה הפורטוגליים ובאופן התנהלות הרשויות המקומיות. למרבה הצער, חברות רבות מנצלות את הביקוש הרב לדרכון פורטוגלי ומבטיחות למבקשים שלל הבטחות ריקות, אשר לעתים פשוט אין כל יכולת לממשן.

אחת ההבטחות הנפוצות, שיכולות לרמוז לכם על חברה שאינה מקצועית, היא הבטחה לקבלת דרכון תוך פרק זמן קצר ומוגדר של כמה חודשים. משך הזמן הנדרש להוצאת האזרחות הפורטוגלית התארך מעט בעקבות הקורונה וכמות הבקשות הגדולה, וכיום ניתן לומר כי התהליך הממוצע נמשך כשנתיים ואף יותר מכך. חשוב לדעת כי לא ניתן להתחייב לפרק זמן מסוים עד לקבלת האזרחות, כיוון שהדבר תלוי, בין היתר, בלשכה הספציפית בפורטוגל אליה יגיע התיק, ועל כך אין לגורמים המטפלים בבקשה כל שליטה.

מהי המשמעות של קבלת דרכון פורטוגלי?

פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופאי ולכן דרכון פורטוגלי וקבלת אזרחות פורטוגלית יעניקו לזכאי את כל ההטבות המגיעות לאזרחים אירופאיים במדינות האיחוד: אפשרות למגורים, עבודה ושהייה, מעבר חופשי ומהיר בין המדינות, הקלות בהשקעות, רכישת נדל"ן והקמת עסק, לימודים מסובסדים באופן חלקי/ מלא, כניסה לארה"ב ללא צורך בהליך ויזה מסורבל ועוד.

לפני שתחלו בתהליך, חשוב מאוד להבחין היטב בין גורמים מקצועיים מהימנים לבין "מבטיחי הבטחות" למיניהם. על מנת להימנע מחברות לא מקצועיות, להבטיח תהליך מסודר ואחראי ולמקסם את סיכויי קבלת האזרחות לזכאים, הקפידו להיכנס לתהליך רק בליווי משרד עורכי דין מנוסה ומיומן בתחום, וזיכרו: מוטב לעשות זאת לפני שיוחלט על הקשחת התנאים.

עו"ד ונוטריון אדם ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, עוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

טלפון: 073-7780042

אתר

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully