וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכון גרמני לילדים: האם ייסגר חלון ההזדמנויות לקבלת אזרחות גרמנית?

עו"ד ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 15:52

עם הגמשת התנאים לקבלת אזרחות גרמנית גם לצאצאי יהודים שהגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה, ייתכן שיעלה שוב התנאי לקבלת האזרחות - שליטה בשפה הגרמנית. עו"ד יובל חן ממליץ להגיש בקשה לכל המשפחה, ולו רק כדי להבטיח שהילדים והנכדים יוכלו לקבל את הדרכון הגרמני

דרכון גרמני. ShutterStock
דרכון גרמני/ShutterStock

התנאים לקבלת אזרחות גרמנית הוגמשו לפני חודשים ספורים, וכיום גם צאצאי יהודים שהגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה לפני עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933, אך לא היו בעלי אזרחות גרמנית, יוכלו בתנאים מסוימים לקבל את הדרכון הגרמני הנכסף.

עו"ד ד"ר יובל חן, אשר מאז 1997 טיפל באלפי בקשות לקבלת אזרחות גרמנית, מסביר: "בשעה שהחוק המקורי בגרמניה אפשר קבלת אזרחות רק למי שאבותיו החזיק באזרחות גרמנית, החוק החדש בגרמניה נותן הזדמנות ממשית לכל צאצאי היהודים, שהוריהם או סבם/ סבתם חיו לפני 1945 בגרמניה, לקבל דרכון גרמני, אם הם היו נרדפים, יכלו לקבל בשעתו אזרחות גרמנית ומרכז חייהם היה בגרמניה".

גרמניה עוברת שינויים פוליטיים עם תום כהונתה ארוכת השנים של מרקל. ייתכן כי לאור מאות אלפי הפניות הצפויות לאזרחות גרמנית על בסיס החוק החדש, יחליט השלטון החדש בעתיד הקרוב להקשות על קבלת אזרחות גרמנית.

התקנות עלולות להחמיר - מומלץ לא לדחות את הבקשה לאזרחות גרמנית

עו"ד ד"ר חן: "לא מן הנמנע שבעתיד יחליטו המוסדות הרלוונטיים בגרמניה להקשיח שוב את התנאים לקבלת אזרחות. כך לדוגמה, ייתכן והגרמנים ידרשו שוב דרישה שהיתה קיימת במקרים מסוימים בעבר - להוכיח שליטה בשפה הגרמנית על מנת לעמוד בדרישות החוק הגרמני. לכן, מומלץ להקדים ולהגיש בקשה לכל המשפחה הרחבה, ולו רק כדי להבטיח ברמת ודאות גבוהה, שהילדים והנכדים, שנולדו או טרם נולדו, יוכלו לקבל אזרחות גרמנית".

קיימים מקרים רבים, בהם רק לחלק מהמשפחה יש אזרחות גרמנית ואילו החלק האחר למשל, האחים/ אחיות ביקשו בשלב מאוחר יותר גם לקבל אזרחות גרמנית, אולם נדחו. הנימוק של הגרמנים היה כי בתקופת הביניים, עד אשר ביקש החלק הנוסף במשפחה לקבל אזרחות גרמנית, נכנסו לתוקף תקנות שמנעו משאר בני המשפחה לקבל אזרחות גרמנית.

במקרים אחרים חוקק בשלב מסוים חוק בגרמניה שקבע כי אם ישראלי נולד לפני 1974 לאמא שהחזיקה גם באזרחות גרמנית, הוא וילדיו יוכלו לקבל דרכון גרמני, וזאת רק אם האמא הצהירה בשגרירות הגרמנית עד 1977 על הילד שנולד לה. מובן שאיש לא עשה כן ולכן נמנעה האזרחות הגרמנית מהרבה מאד ישראלים וילדיהם.

על מנת למנוע מצבים עתידים דומים, אשר ינטרלו את הזכאות של הילדים או הנכדים שנולדו או טרם נולדו לקבל אזרחות גרמנית, אם וכאשר יקשיחו הגרמנים שוב את התנאים, מומלץ לכל בני המשפחה הרחבה, כלומר ילדים, נכדים נינים, בני נינים של הבן/ הבת של הנרדף, למהר ולהגיש כבר עתה אזרחות גרמנית ולא לדחות את העניין.

משפחה גולשת באינטרנט. ShutterStock
מומלץ לכל בני המשפחה הרחבה למהר ולהגיש כבר עתה אזרחות גרמנית/ShutterStock

כיצד מתחילים בתהליך לקבלת דרכון גרמני?

באינטרנט תפגשו שלל הצעות של "מאכרים" ועורכי דין, המציעים את שירותיהם. כדאי לכן להבין מראש מהו ההליך לקבלת דרכון גרמני ובהתאם לכך לבחור בעורך הדין המתאים

כדי לקבל דרכון גרמני, יש לקבל אזרחות גרמנית. קבלת האזרחות הגרמנית היא הדבר המהותי בכל ההליך. משרד הפנים הגרמני הוא הגוף הבוחן את הבקשות לקבלת אזרחות גרמנית. תפקיד השגרירות הגרמנית הוא ריכוז מסמכים בלבד והיא אינה רשאית להחליט בעניין.

"לכן", מסביר עו"ד ד"ר חן, "למרות שאנו מוכרים בשגרירות הגרמנית, אנו פועלים ישירות מול המחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ועומדים עימם בקשר ישיר, כמעט יומי, לגבי כל התיקים הרבים שבהם אנו מטפלים. לאור מספר התיקים הרב בהם אנו מטפלים וטיפלנו, אף ביקרתי בשעתו במחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ודנתי עם אנשי המחלקה על נוהלי עבודה משותפים".

כיצד בוחרים את איש המקצוע הנכון לקבלת אזרחות גרמנית?

תנאי ראשון: ידיעת השפה הגרמנית ברמה שפת אם - ההליך לקבלת אזרחות גרמנית מתבצע כולו בגרמנית בלבד. המסמכים המהותיים הם בגרמנית והמגעים מול הרשויות בגרמניה מתבצעים בגרמנית בלבד. לפיכך, ההליך מחייב ידיעת השפה הגרמנית ברמת שפת אם וברמה של עריכת טיעונים משפטיים בגרמנית.

לפני ההתקשרות עם איש מקצוע, מומלץ לשאול אותו מהיכן ידיעת השפה הגרמנית שלו; אם הוא בכלל יודע את השפה; האם ידיעת השפה הגרמנית שלו היא של גרמנית עילגת, ברמה של סיום קורס לשפה הגרמנית, או הרקע לידיעת השפה הגרמנית הוא למשל לימודי תואר באוניברסיטה בגרמניה ושהות של שנים שם? כמו גם, האם יש בכוחו של איש המקצוע, לנסח בגרמנית כתב תביעה מפורט שיש בו להוכיח את טיעוניו?

תנאי שני: ידיעת חוק האזרחות הגרמנית ופסיקות ביהמ"ש בגרמניה - התנאים לקבלת האזרחות הגרמנית נבחנים רק על פי החוק הגרמני ופסיקות של בתי המשפט בגרמניה. מדובר על הליך משפטי לחלוטין ולכן מומלץ להיעזר בעורכי דין בלבד. ההליך מורכב ואינו פשוט. קיימים מספר מסלולים, בהם אפשר לקבל אזרחות גרמנית. בכל מסלול תנאים ודרישות שונות של החוק הגרמני.

"יש לבחון את הנסיבות ולדעת, על פי איזה מסלול ומכוח איזה סעיף בחוק, יש להגיש את התביעה. לאחר מכן, יש לדעת אילו מסמכים לצרף, אילו לתרגם לגרמנית ואיך להגיש אותם באופן שיתקבל בגרמניה. כמו כן יש לדעת אילו מסמכים נדרשים להוכיח את הטענות ואיפה לאתר אותם בגרמניה. בהעדר חלק מהמסמכים, מצופה מעוה"ד לנמק למשרד הפנים הגרמני, מדוע עליו לאשר את הבקשה למתן אזרחות גרמנית, גם בשעה שחלק מהמסמכים חסר.

לבסוף, ידיעת החוק הגרמני הנדרשת מעוה"ד היא כזו שהוא יוכל לתקוף את ההחלטות של הפקיד האחראי הגרמניה ולהעמיד אותו על טעותו, תוך הצגת פסקי דין של בתי המשפט בגרמניה והפניה לסעיפי חוק גרמני. לפיכך, מומלץ לשכור שירותיו של עו"ד בלבד, אבל עו"ד שלמד דיני אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה.

תנאי שלישי: צוות המשרד שולט בגרמנית - לכל בקשה לאזרחות גרמנית יש לצרף מסמכים רבים, רובם בגרמנית או מתורגמים לגרמנית. ללא סיוע של עובדי המשרד, לא יצליח עוה"ד לבדו לרכז את כל החומר הרב, לתרגם לגרמנית, לשייך כל מסמך לתיק הרלוונטי וכדומה. עליו להיעזר בצוות משרדו. צוות המשרד יוכל לעזור לו, רק אם יודע ויכול לקרוא את המסמכים הרבים בגרמנית ובנוסף יודע להנחות בעברית את הלקוח ובקיא במסמכים בעברית שיש לתרגם. לפיכך, לפני ההתקשרות עם עוה"ד יש לבחון האם צוות משרדו, יודע ושולט בגרמנית ברמה של שפת אם.

תנאי רביעי: ניסיון בתחום - כמו בכל תחום, גם כאן הניסיון חשוב מאוד. גם אם עורך דין מסוים שולט לחלוטין בגרמנית ובקיא בחוק האזרחות הגרמני, לניסיון בתחום אין תחליף. לפיכך, מומלץ לוודא שעורך הדין שבחרתם עוסק בפועל שנים בתחום ולא רק מצהיר הצהרות לגבי יכולותיו ונסיונו.

עו"ד ד"ר חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית והיכרות של האחראים בגרמניה.

טלפון: 073-7841833

אתר

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully