וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מסע הייסורים של הפליט מגינאה עומד להסתיים?

מערכת זאפ משפטי, בשיתוף zap משפטי

30.1.2022 / 7:42

מבקש מקלט מגינאה שהתאהב בישראלית והביא עימה ילדים לעולם, נחשב לחסר מעמד ועלול להיות מגורש. בעקבות מאבק משפטי ארוך שניהל בבית המשפט ושימוש בפתרונות יצירתיים, הוא עשוי לקבל אשרת שהייה קבועה ולהמשיך לחיות עם אשתו וילדיו בישראל

פליט מבקש מקלט. ShutterStock
הפתרון יוצא הדופן נמצא באפריקה/ShutterStock

הסיפור של א', מבקש מקלט מגינאה שהגיע לישראל לפני עשור, יכול לשמש כחומר לסרט קולנוע. הוא הגיע לארץ אחרי מסע מפרך וקשיים לא מועטים, הכיר כאן אישה ישראלית והביא עימה ילדים לעולם. אולם, למרות כל זאת הוא נותר חסר מעמד ועלול להיות מגורש.

בהליך משפטי סבוך מנסה א' זה שנים ארוכות להסדיר את מעמדו בישראל, אולם רק כעת, לאחר מאבק ארוך בבית המשפט שדרש מציאת פתרונות יצירתיים, נראה שייתכן שהוא יוכל לראות כבר את האור בקצה המנהרה ולקבל אשרת שהייה קבועה בישראל.

המלכוד הכפול של א' והדרכון

א', צעיר בשנות השלושים לחייו, הגיע לישראל בשנת 2010. "הוא יצא מגינאה וכמו מבקשי מקלט רבים חצה את הגבול ממצרים ונכנס לארץ", מספרת עו"ד מריה צ'רנין דקל ממשרד כהן, דקר, פקס וברוש, המייצגת אותו. כמה שנים לאחר הגעתו, התאהב א' בצעירה בעלת אזרחות ישראלית, והשניים הפכו לזוג. בתוך זמן קצר, הם הביאו לעולם שני ילדים.

"כיוון שא' איננו יהודי וחסר מעמד, הוא לא יכול להתחתן בארץ, ואם ירצה להינשא בחו"ל, הוא לא יוכל להיכנס בחזרה לישראל", מסבירה עו"ד צ'רנין-דקל. לכן, כדי שיוכלו השניים לחיות יחד בשלווה, פנתה בת זוגו לפני מספר שנים למשרד הפנים וביקשה להסדיר את מעמדו.

ואולם, משרד הפנים דחה את הבקשה. הסיבה לטענת המשרד: הדרכון של א' לא היה בתוקף. אלא שאז התברר לא' שהוא נמצא בבעיה ממשית: כיוון שלגינאה אין נציגות בישראל, הוא אינו יכול להוציא בארץ דרכון. בנוסף, הוא כאמור לא יכול לעזוב את ישראל, כיוון שבמצב הדברים לא יוכל לשוב אליה ואל משפחתו.

כדי לפתור את הנושא, ניסה א' להוציא דרכון מרחוק דרך מתווכים. אולם, כאשר הדרכון הגיע מגינאה ובני הזוג הגישו אותו למשרד הפנים, הם נחלו אכזבה. "המשרד טען כי מדובר בדרכון מזויף", מספרת עו"ד צ'רנין-דקל. "זה בדיוק מה שקרה כאשר ניסה א' עוד שלוש פעמים להוציא דרכון מרחוק. הוא נדחה שוב ושוב על ידי המשרד בטענה שהדרכון מזויף".

הפתרון יוצא הדופן נמצא באפריקה

בשלב זה החליט א', באמצעות עורכי דינו, לעשות מעשה והגיש בקשה למשרד הפנים לקבלת אשרת חוזר, שתאפשר לו לשוב לישראל בבטחה אם יאלץ לצאת לגינאה לצורך הוצאת הדרכון.

בנוסף, הגיש א' לבית המשפט תביעה להכרה באבהות שלו על ילדיו שנולדו בישראל. המטרה: להראות את הקשר בינו לבין ישראל ולשכנע את המדינה לאפשר לו לשוב לארץ.

א' היה מצוי במלכוד. אפילו אם היה מוכיח בבדיקת הרקמות שהוא אכן אבי ילדיו, לא היתה לבית המשפט דרך להצהיר עליו ככזה, שכן אין דרך לזהות אותו באופן רשמי בשל העדר הדרכון. בא כוחו של א' ביקש להסתמך על תעודת הלידה שלו, ולחלופין על טביעת האצבע שלו, אך בית המשפט סירב.
"בשלב זה, אנחנו קיבלנו את הייצוג של א'", מספרת עו"ד צ'רנין-דקל. "פעלנו מהר והצלחנו להגיע לפתרון יוצא דופן שאפשר את זיהויו. באמצעות שגרירות גינאה באחת ממדינות אפריקה, הצלחנו להוציא לא' תעודת מעבר, מסמך נסיעה זמני שמהווה מעין תחליף לדרכון ובו מופיעים שמו ותמונתו של א'".

המדינה סירבה שבדיקת האבהות תיערך בישראל

בעקבות הוצאת תעודת המעבר, הסכים בית המשפט לאפשר את זיהויו של א' לצורך קיום בדיקת האבהות. אלא שבכך לא היה די וא' שוב נתקל בקושי: המדינה סירבה שבדיקת האבהות תיערך לו בישראל והיא דרשה שתתקיים בנציגות ישראל בחו"ל. הסיבה לסירוב: עובדת היותו של א' חסר מעמד בישראל.

א' התנגד לטענה זו, וטען באמצעות עורכת דינו כי לבית המשפט לענייני משפחה אין סמכות לדון בשאלת מעמדו החוקי בישראל והוא לא רשאי לחייב אותו לצאת מהארץ כדי לבצע בדיקה. עוד טען כי בהליך המקביל שמתנהל בעניין בקשתו לאשרת חוזר בבית המשפט המחוזי, הוצא צו שמונע נקיטת הליכי אכיפה כנגדו ועל כן למרות היותו חסר מעמד, הוא איננו בר גירוש.

"למרבה השמחה, העמדה שלנו התקבלה על ידי בית המשפט, מה שאפשר לבסוף לבצע לא' את בדיקת האבהות בישראל ויאפשר להוכיח שהוא אכן אבי ילדיו", מסבירה עו"ד צ'רנין-דקל. לדבריה, בקרוב צפוי בית המשפט לפרסם פסק דין הצהרתי בעניין תביעת האבהות של א', מה שיאפשר לקדם את הסדרת מעמד הקבע שלו בישראל.

א' מקווה כעת כי כאשר הוא יוכל להוכיח למשרד הפנים שיש לו שני ילדים קטנים בארץ, יעניק לו המשרד אשרת כניסה חוזרת והמדינה תאפשר לו למעשה לצאת מישראל כדי להוציא דרכון ביומטרי בגינאה ולהיכנס אליה שוב לצורך הסדרת מעמדו.

זקוקים לסיוע בעניין הסדרת מעמד לבן זוג זר בישראל? מעוניינים להשיג אשרת שהייה עבור אדם קרוב? אתם מוזמנים להשאיר פרטים כאן כדי לבדוק כיצד ניתן לסייע לכם.

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש

טלפון: 053-9376328

אתר

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

מערכת זאפ משפטי, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully