וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנים מסוכנים: זהירות, גם המשכנתא עלולה לקרוס

עו"ד אדיר סינה, בשיתוף zap משפטי

16.2.2022 / 7:11

מבנים ישנים עלולים לסכן חיי אדם ולגרום לנזקי רכוש עצומים. אבל יש עוד סכנה נוספת למי ששוקלים לקנות דירה במבנה מסוכן - הבנק יסרב לתת לכם משכנתא במימון הנדרש

זירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
הקריסה בחולון - קריאת השכמה למקבלי ההחלטות/ראובן קסטרו

הקריסה הדרמטית של הבניין בחולון, שדייריו פונו ממנו רגע לפני שהתמוטט, העלתה לראש סדר היום את סוגיית המבנים המסוכנים בישראל. האירוע העלה את המודעות לסכנות הטמונות במבנים מסוכנים ומיד לאחריו פונו בניינים נוספים ברחבי הארץ.

הקריסה היתה גם קריאת השכמה למקבלי ההחלטות. בין היתר, החלה שרת הפנים איילת שקד לבחון פתרונות שיאפשרו הריסה ובנייה של מבנים מסוכנים, וארגון המהנדסים החל לקדם חקיקה שתחייב בעלי דירות בבניינים ישנים לבדוק את יציבותם.

האירוע הדרמטי מעורר שורה של שאלות, שמחייבות מענה. בראש ובראשונה, איך מזהים מבנה מסוכן, מה צריך לעשות לאחר שמזהים מבנה מסוכן ואילו השלכות יכולות להיות להכרזת מבנה כמסוכן.

בנוסף, עולה שאלה אילו השלכות עלולות להיות למקרה על רוכשים המעוניינים לרכוש דירה במבנה המוגדר כמבנה מסוכן. על שאלות אלו ואחרות נבקש להשיב בשורות הקרובות.

נורות אדומות - קילופים של טיח ויסודות חשופים

איך מזהים מבנה מסוכן? אם רואים למשל קילופים של טיח או יסודות של הבניין שמתחילים להיחשף, הדבר צריך להדליק נורה אדומה. ראיתם אפילו התקלפות קטנה שנראית לכם זניחה? אל תהססו ומהרו להודיע על כך לעירייה כדי שתבדוק את הבניין.

אנשי הפיקוח על הבנייה בעירייה שיגיעו למקום יערכו למבנה בדיקה ויחליטו אם מדובר בליקוי זניח שניתן לפתרון באמצעות שיפוץ קטן או שמא מדובר בסכנה ממשית, מצב חירום אמיתי, שמצדיק את פינויו של הבניין על יושביו במהירות האפשרית.

לאחר שמהנדס העיר מכריז על המבנה כמסוכן, מתחילה בדרך כלל התדיינות משפטית. העירייה מגישה בקשה לבית המשפט לחייב את הדיירים לתקן את המבנה או לפנות אותם מהמקום. העירייה יכולה להטיל קנסות על הדיירים ככל שלא יתקנו את הליקוי.

חושדים שהמבנה מסוכן? בידקו ברשימה

אם אתם חושדים שמבנה כלשהו הוא מסוכן, אתם יכולים לבדוק זאת בכמה דרכים. לכל רשות מקומית יש רשימה של המבנים המסוכנים הקיימים בה. רשימה זו מופיעה על פי רוב באתר האינטרנט של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והיא נגישה לכל אדם.

הבעיה היא שפעמים רבות הרשימות הללו אינן מדויקות ולא מעודכנות ולכן לא כוללות את כל המבנים המסוכנים באותה עיר. לכן, מומלץ לערוך בדיקה נוספת עם עובדים במחלקת ההנדסה. במקביל, קיימת בדרך כלל אפשרות לפתוח פנייה מקוונת ולשאול אם מבנה מסוים הוגדר כמבנה מסוכן.

עד כמה מדובר בבעיה בוערת? על פי סקר שנערך לאחרונה, מיליון בני אדם בישראל גרים במבנים מסוכנים. עם זאת, על פי הערכות קיים עוד מספר רב של מבנים מסוכנים שלא הוכרזו ככאלה.

הסכנה הנוספת הקיימת לנוטלי משכנתא

פרט לסכנות הברורות שמגלמים מבנים מסוכנים, כמו חשש לחיי אדם ואובדן רכוש שבמקרים רבים איננו מבוטח, קיימת סכנה נוספת הנוגעת למי שעומד לרכוש דירה ומעוניין לקחת משכנתא ממוסד בנקאי מוכר. חשוב לדעת כי בנקים חוששים לתת משכנתא לרכישת דירה במבנה מסוכן.

דירה במבנה מסוכן עשויה להימכר במחיר אטרקטיבי מאוד ובהנחה משמעותית על מחיר השוק, אך מי שמעוניין לרכוש אותה צריך להביא בחשבון שייתכן שלא יוכל לממן את הרכישה אם הבנק יסרב להעניק משכנתא או לחלופין יסרב להעניק משכנתא במימון הנדרש. מסיבה זו כל כך חשוב לבקש מהבנק אישור עקרוני מקדים.

הגישה הרווחת של חלק מהבנקים כיום היא לתת את הלוואת המשכנתא על פי שווי הקרקע המיוחס לדירה ובניכוי השווי של החלק הבנוי בדירה או במבנה, מה שעלול לסבך או לסכל את מימון הרכישה.
מי שלא יבקש אישור עקרוני מהבנק למשכנתא על הנכס המסוכן ויחתום על חוזה עלול למצוא את עצמו מול שוקת שבורה, חסר יכולת לממן את העיסקה, וגם עלול להיות מחויב בתשלום פיצוי גבוה מאוד למוכר. בנוסף, יש להביא בחשבון כי בנק שיסכים לממן את הרכישה עשוי לדרוש ריבית גבוהה מהמקובל.

לכן, לפני שרוכשים דירה בכלל, ובפרט אם מדובר בדירה במבנה מסוכן, חיוני לבקש אישור עקרוני מהבנק על המהלך. בנוסף, יש לבצע שורה של בדיקות מתאימות לנכס: להביא מהנדס שיבדוק את מסוכנות הבניין (במקרים בהם נתגלו סימנים מקדימים כפי שהובהר לעיל), למנות שמאי שיבחן את מצב הבניין ולקבל ליווי צמוד של עורך דין שיערוך בדיקות מקדימות נוספות, למשל אם קיימות במקום חריגות בנייה/ שימוש חורג וכיו"ב.

עו"ד אדיר סינה באתר משפטי

טלפון: 077-9965447

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אדיר סינה, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully