וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: אזרחות גרמנית לפי החוק החדש בגרמניה

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

13.2.2022 / 7:30

אזרח ותושב ישראלי, שהוריו היו מהגרים ממזרח אירופה שחיו בגרמניה ("אוסט יודן"), הצליח לקבל בזמן שיא של שלושה חודשים בלבד אזרחות גרמנית ודרכון גרמני. עו"ד ד"ר יובל חן, ד"ר למשפטים מאוניברסיטת פרנקפורט, שייצג אותו בהליך להוצאת אזרחות גרמנית, מסביר על התנאים

דרכון גרמני. ShutterStock
"חלון הזדמנויות של ממש"/ShutterStock

אזרח ותושב ישראלי, הנושא בתואר פרופסור, פנה במהלך אוקטובר 2021 לעו"ד ד"ר יובל חן כדי לקבל ייצוג בהוצאת אזרחות גרמנית. הוריו של הלקוח היו מהגרים ממזרח אירופה שחיו בגרמניה (יהודים המכונים "אוסט יודן") ולא היתה להם אזרחות גרמנית. אחרי עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 הם ברחו מגרמניה. שלושה חודשים לאחר שעו"ד חן הגיש את התביעה לאזרחות גרמנית, קיבל אותה משרד הפנים הגרמני במלואה ואישר את מתן האזרחות ללא שום סייג. מדובר על זמן שיא בקבלת אזרחות גרמנית. פגשנו לשיחה את עו"ד ד"ר יובל חן, ד"ר למשפטים מאוניברסיטת פרנקפורט בגרמניה, כדי להבין מה הם התנאים לקבלת אזרחות גרמנית, מה הן המלצותיו ואיך בכלל להתחיל בתהליך.

"בקיץ 2021 שונה החוק הגרמני, כך שכעת זכאי כל אדם לקבל אזרחות גרמנית, אם הוא ילד, נכד או נין לנרדף שהיה חי בגרמניה עד 1945, ואם ניתן להוכיח לא רק נרדפות, אלא גם שהנרדף היה יכול לקבל אזרחות גרמנית אם לא היו עולים הנאצים לשלטון ומרכז חייו של הנרדף היה בגרמניה. הכללים הללו חלים גם אם מדובר על נרדפת", מסביר עו"ד חן.

"אני שמח מאד, שיש למשרדי את הזכות להיות, ככל הנראה, הראשון והיחידי בישראל אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית לפי החוק החדש בגרמניה ובכך פתח פתח למאות אלפי ישראלים", אומר עו"ד חן.

לדבריו, "הגרמנים קפדנים ודקדקנים מאוד בבדיקות שלהם. אם תוסיפו לכך את העובדה שהבסיס לתביעה לפי החוק החדש בגרמניה סובב סביב בדיקת נתונים היסטוריים של אדם שחי בגרמניה לפני 1933, אין זה פלא שפרק הזמן הנדרש לגרמנים לאשר תביעה שכזו הוא לפחות שנה וחצי, בדרך כלל אף יותר משנתיים.

"על מנת לקצר בזמנים, אנו מבצעים חיפושים אחרי מסמכים היסטוריים בגרמניה, המהווים הוכחות לטיעונים שלנו בתביעה. המגמה שלנו היא להגיש למשרד הפנים הגרמני את כל החומר ממש כבר 'לעוס', כך שיישאר לו רק לאשר את האמור בתביעה. אחרי 12 שנות לימודי משפטים בגרמניה, אני יודע בדיוק מה להדגיש בתביעה ובאילו תנאים תדחה גרמניה את הבקשה לאזרחות גרמנית", מציין עו"ד חן.

סיבה נוספת להצלחת משרדו של עו"ד חן להשגת האזרחות בזמן שיא היא כי "למרות שאנו מוכרים בשגרירות הגרמנית, אנו פועלים ישירות מול המחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ועומדים עימם בקשר ישיר, כמעט יומי, לגבי כל התיקים הרבים שבהם אנו מטפלים. זאת משום שהשגרירות הגרמנית רק מעבירה מסמכים למשרד הפנים בגרמניה ולא מחליטה בעניין. בשעתו אף ביקרתי במחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ודנתי עם אנשיה על נהלי עבודה משותפים".

אז איך מתחילים בתהליך?

"כל ההליכים לקבלת אזרחות גרמנית מתבצעים בגרמנית בלבד. המסמכים המצורפים, ההוכחות הנדרשות והתביעה על שלל טיעוניה, הם רק בגרמנית. מאחר שמדובר על הליך משפטי, מאוד מומלץ להתעלם מכל הבטחות השווא והסיסמאות באינטרנט של מאעכרים למיניהם ולהיעזר בעורכי דין בלבד.

"ההחלטה בעניין אזרחות גרמנית ניתנת רק לפי החוק בגרמניה ולפי פסקי דין של בתי המשפט שם, ואין בכלל קשר לחוק בישראל. לכן, כמו שכל אדם בודק מה הם כישוריו של איש מקצוע בתחומי הרפואה, הבנייה או המלאכה לפני שהוא שוכר את שירותיו, ממש מתבקש לבחון היטב את כישוריו של עורך הדין המייצג אתכם בבקשה לאזרחות גרמנית, לפי השאלות הבאות":

- האם למדת אי פעם דיני אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה?
- האם יש לך שליטה בגרמנית? האם ידיעת הגרמנית שלך היא רק של סיום "קורס" או עקב קבלת תואר מאוניברסיטה בגרמניה ושהות של שנים בגרמניה?
- האם צוות משרדך שולט בגרמנית, כך שיוכל לסייע לך?

אזרחות גרמנית - האם גם לילדים ולנכדים?

רבים מתלבטים אם בכלל להתחיל בתהליך ואם כן, האם לבקש אזרחות גרמנית עבור עצמם בלבד ומאוחר יותר לבקש גם עבור הילדים והנכדים.

"כרגע מדובר על חלון הזדמנויות של ממש מסביר עו"ד ד"ר יובל חן. חילופי השלטון האחרונים בגרמניה והצפי של עשרות אלפי בקשות של ישראלים לאזרחות גרמנית, מחזקים את ההנחה כי בעתיד יוקשחו התנאים. בעבר היו מצבים בהם דרשו הגרמנים שליטה בשפה הגרמנית והם שוב עלולים להוסיף בעתיד דרישה של ידיעת הגרמנית כתנאי לקבלת אזרחות. לפיכך, מומלץ לכל בני המשפחה הרחבה של הנרדף, לא להמתין ולהגיש כעת את התביעה לאזרחות גרמנית".

תחום עיסוקו של עו"ד ד"ר יובל חן הוא הוצאת אזרחות גרמנית ומאז 1997 הוא טיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית.

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 053-9374954 או במייל: hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully