וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשיבות העצומה של ייפוי כוח מתמשך ובמיוחד בזמן הקורונה

בשיתוף zap משפטי

20.2.2022 / 7:15

נוכח חוסר הוודאות שייצרה הקורונה והמשבר הבריאותי העולמי, מומלץ לכל אדם שנמצא בסיכון לערוך ייפוי כוח מתמשך. איך עושים את זה נכון ובמה חשוב להתמקד? עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס מסבירה

יד של איש מבוגר ואישה צעירה. ShutterStock
"כל אדם צריך לנסח לעצמו באופן ברור כיצד הוא מעוניין שיטפלו בו וידאגו לענייניו"/ShutterStock

לכל אדם מבוגר ואחראי כדאי שיהיה מסמך משפטי אשר יסדיר את רצונותיו ליום שבו חלילה לא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו. בדיוק לשם כך, קיים ייפוי הכוח המתמשך.

"כל אדם צריך לנסח לעצמו באופן ברור כיצד הוא מעוניין שיטפלו בו וידאגו לענייניו", אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בעריכת ייפוי כוח מתמשך. "זה מתחיל בהיבט הרפואי: אילו טיפולים רפואיים יסכים לקבל ואילו לא, ממשיך בתחום הפיננסי - איך ינוהלו עבורו חשבונותיו ונכסיו ואילו השקעות אין הוא מעוניין שיבוצעו, וממשיך בתחום האישי - כיצד הוא רוצה שילבישו אותו, באיזה מקום ירצה להתגורר ובאילו תנאים ועוד".

באילו סיטואציות צריך בכלל ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך נחוץ למצב שבו נגרמת ירידה ברורה במצב התפקודי של אדם, בין אם עקב פגיעה מוחית או בין אם בעקבות מצב רפואי בלתי הפיך. הפגיעה הרפואית מובילה לכך שאותו אדם לא יכול לקבל החלטות לבד ולדאוג לצרכיו".

לדברי עו"ד בן דוד-בוסטוס, ייפוי כוח מתמשך הוא הפתרון לכך. "זהו המסמך המשפטי שיכול להבטיח לאדם שצלילות הדעת שלו נפגעת, להמשיך ולחיות את השנים שנותרו לו בכבוד, תוך

כדי שיקיריו, או כל אדם אחר שהוא יחליט למנות, יטפלו בצרכיו הרפואיים, הגופניים והפיננסיים".

ייפוי כוח מתמשך הוא מעין צוואה שאדם נותן בעודו בחיים. מה ההבדלים בינו לבין צוואה?

"יש הבדלים מהותיים בין השניים. ייפוי כוח מתמשך נועד לבטא את האוטונומיה של האדם בעודו בחיים, להחליט על ענייניו, ונגזר באופן מהותי מערך כבוד האדם. המטרה היא לאפשר לאדם שכבר לא יכול להביע את רצונותיו לבטא את עצמו, בעודו בחיים, בכל הנוגע להחלטות בעניינים רפואיים, גופניים ורכושיים".

עו"ד בן דוד-בוסטוס מסבירה כי צוואה, לעומת זאת, היא "מסמך משפטי אשר נוגע לחלוקת הנכסים והאפוטרופסות על ילדיו הקטינים של אותו אדם לאחר פטירתו".

מדוע אסור לדחות עריכה של ייפוי הכוח המתמשך?

"הטבע האנושי של האדם הוא לדחות ולהדחיק דברים שקשה לו להתמודד איתם. באופן מיוחד, אף אדם לא מוכן לחשוב על סיטואציה שבה יאבד חלילה את כשירותו ויהפוך תלותי. אולם, כשמדובר בעניין בלתי צפוי לחלוטין, חייבים לצאת מאזור הנוחות ולהיערך אליו מראש, אחרת זה יהיה מאוחר מדי.

"הכנה מוקדמת היא המפתח, והיא גם זו שתוכל להפיג את חוסר הוודאות ולגרום למי שעורך ייפוי כוח מתמשך לשלוות נפש", ממשיכה עו"ד בן דוד-בוסטוס. "אם לא כתבתם את הבחירות והרצונות שלכם לגבי סיטואציה שבה 'לא תוכלו עוד להבין בדבר', ייתכן כי בני משפחתכם ייאלצו לקבל החלטות קשות עבורכם. בשלב זה כבר לא תהיה לכם היכולת להתנגד או להביע את רצונותיכם".

האם משבר הקורונה משפיע על הצורך בייפוי כוח מתמשך?

"בהחלט. היום יותר מתמיד, נוכח חוסר הוודאות שייצרה הקורונה והמשבר הבריאותי העולמי, כל אדם נמצא בסיכון, במיוחד אם הוא מבוגר. במצב כזה, חשוב להיערך מראש ולערוך ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין המוסמך לכך מטעם משרד המשפטים".

מהו האופי של ייפוי הכוח המתמשך? עד כמה כדאי לצלול בו לעומק?

"האופי של ייפוי הכוח המתמשך הוא מאוד אינדיבידואלי, אבל באופן עקרוני כדאי שהוא יהיה מפורט מאוד וישאף לבטא את הרצונות הכמוסים ביותר של האדם. במסגרת עריכת המסמך, האדם הממנה מיופה כוח מטעמו מבהיר את משאלותיו ורצונותיו הכנים לגבי מצבו הרפואי, מסכת הנכסים שלו, עסקי הנדל"ן שבבעלותו, חשבון הבנק שלו, העסק המשפחתי, וכל נושא שהיום אין אדם נוסף שיודע לטפל בו במקומו.

"מומלץ אם כן", אומרת עו"ד בן דוד-בוסטוס, "לנקוט במשנה זהירות ולהבטיח את כבודכם על ידי מינוי מיופה כוח שידאג לטפל בעניינים החשובים לכם ביום שבו חלילה לא תוכלו לעשות זאת לבד.

"זה לקחת את העתיד שלכם בידיים", מדגישה עו"ד בן דוד-בוסטוס. "זה אפשרי וכדאי לכם להבטיח את יום המחר במסמך משפטי יקר ערך אצל עורך דין מנוסה ומוסמך מטעם משרד המשפטים. כך תוכלו להמשיך לחיות בביטחון ולהבטיח את שלומכם וכבודכם העצמי גם ביום שבו חלילה לא תוכלו לקבל יותר החלטות בעצמכם".

שוקלים לערוך ייפוי כוח מתמשך? רוצים לשמוע עוד על החשיבות שלו, ואיך הוא יוכל לסייע לכם לבטא את רצונותיכם? מוזמנים ליצור קשר עם עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס.

תחומים נוספים בהם עוסקת עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס: דיני משפחה וירושה, חדלות פירעון ופשיטות רגל ודיני מכס וסחר בינלאומי.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס באתר משפטי

טלפון: 053-6110332

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully