וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכם ממון לפני נישואין זה אחד הדברים הכי רומנטיים שיש"

בשיתוף zap משפטי

22.11.2023 / 7:00

צפו: למה חשוב לערוך הסכם ממון, מה לגבי מתן מתנה לפני הנישואין ומה עושים במקרה של גירושין? עו"ד ורד לוי עם כל מה שצריך לדעת על הנושא החשוב

בווידאו: עו"ד ורד לוי/עריכה: גלעד מן מנהיים

מזל טוב! התחתנתם ואתם עושים את צעדיכם הראשונים כזוג על כל המשתמע מכך: חשבון משותף, רכב ואפילו נכס. אבל מה קורה כאשר צד אחד מביא לקשר את כל הרכוש או את רובו, ומה קורה אם הורים של אחד הצדדים יכולים להרשות לעצמם לעזור אבל חוששים לגורל הרכוש במקרה של גירושין? עו"ד ורד לוי העוסקת בדיני משפחה, מסבירה.

מהן האפשרויות העומדות בפני הורים שרוצים לתת מתנה לאחד הצדדים?

"מאוד חשוב לציין שאם הורה נותן כסף או דירה לילד, אזי מדובר במתנה. לכן חשוב מאוד להגדיר את הדברים האלו בהסכם - ממון או הלוואה, זאת כדי שהדברים יהיו ברורים. אם אין הסכם כזה, חלילה במצב של גירושין, חצי מהנכס יעבור לצד השני, דבר שלא בטוח שההורים מייחלים אליו. זה קורה גם אם הנכס רשום רק על צד אחד".

כיצד המחוקק מתייחס למתנות שניתנות על ידי הורה לאחד הצדדים?

"לכאורה, לפי סעיף 5 לחוק יחסי ממון, מתנות ורכוש לפני הנישואין אלו דברים שלא נכללים באיזון הרכושי. יחד עם זאת, פסיקות בתי משפט במהלך השנים פתחו את הנושא הזה ואפשרו גם במקרה שמתן מתנה לכאורה, לאחר שנות נישואין ארוכות, יהפוך להיות חלק מהרכוש של הצד השני. לדוגמה זוג שהתחתן וגר בדירה שהייתה שייכת לאחד הצדדים לפני הנישואין או ניתנה במתנה. אם מדובר בנישואין ארוכים וישנה פעולה שמעידה על שיתוף כמו משכנתא, שיפוצים ועוד, הדירה הופכת להיות גם של הצד השני".

החוק מגדיר מהם נישואין ארוכים?

"זה נתון לפרשנות. לבית המשפט יש אפשרות להפעיל שיקול דעת כשכל מקרה לגופו. לכן לא הייתי לוקחת צ'אנס, הייתי מחתימה את הצד השני על הסכם. איזשהו מנגנון משפטי שיגדיר את הדברים בצורה מאוד ברורה".

בני זוג מחויכים. ShutterStock
בני זוג מחויכים/ShutterStock

ישנה התנגשות בין כתובה להסכם ממון?

"כתובה היא חוזה לכל דבר ועניין. יש הרבה אנשים שמקלים בה ראש, זה לא רק לתמונה באלבום המשפחתי מהחתונה. לכן, כשזוג מתגרש, יכול לקרות מצב שהגבר יצטרך לתת כתובה גם אם יש הסכם ממון או רכוש נוסף. צריך לקחת זאת בחשבון".

עד כמה שכיח היום נושא עריכת חוזים והסכמי ממון בין בני זוג לפני הנישואין?

"זה מאוד שכיח וכדאי לקחת אותו בחשבון. יש אנשים שחושבים שזה יכול ליצור מכשול בנישואין או תחושה לא נעימה. יחד עם זאת, לעניות דעתי, הסכם ממון לפני נישואין זה אחד הדברים הכי רומנטיים שיש, זה אומר שהצדדים מתחתנים כי הם אוהבים אחד את השני וכי הנושא הרכוש לא חלק מהעניין. ברגע שעושים הסכם ממון נכון וראוי, הוא יכול להבטיח שאם החבילה תתפרק בעתיד, הכול יקרה בצורה ידידותית והוגנת".

עד כמה חשוב לערוך הסכם כזה עם עו"ד שזה תחום העיסוק שלו?

"זה חשוב מאוד. תחום דיני המשפחה הוא אחד התחומים היותר דינמיים בענפים המשפטיים. יש כל הזמן תזוזה ופסיקות כאלו ואחרות. לכן כשעורכים הסכם כזה, צריך מישהו שמבין את רוח השינוי ואת הגמישות. עורך דין שמתעסק בעייני משפחה הוא גם עורך דין שיותר מכיל, הוא לא רק בענייני הביזנס כי זה לא עסק - זה חיים של אנשים".

עו"ד ורד לוי באתר משפטי

טלפון: 077-2304000

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully