וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מקרים ניתן הפטר על חוב מזונות?

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

24.2.2022 / 7:27

מה קורה כאשר נמצאים בחובות ובחדלות פירעון ואין אפשרות לשלם את דמי המזונות, מהו מעמדו של חוב זה ובאילו מקרים ניתן לקבל עליו הפטר? עו"ד נתנאל אמויאל, המתמחה בדיני משפחה והוצאה לפועל, מסביר

ילד יושב בין זוג הורים. ShutterStock
ילד יושב בין זוג הורים/ShutterStock

חדלות פירעון, מה שהיה ידוע בעבר כ"הליכי פשיטת רגל", הוא מצב שבו אדם אינו יכול לעמוד בהתחייבויותיו הכלכליות ופונה להליך משפטי שמטרתו להגיע להסדר החזרת החוב ושיקום כלכלי. הליכי חדלות פירעון נקבעו ב-2019, כאשר העיקרון שהנחה את המחוקק היה יעילות וסיום תהליך החזר החוב וכן שיקום כלכלי של הפרט.

עו"ד נתנאל אמויאל, המתמחה בחדלות פירעון והוצאה לפועל, מקרקעין, דיני משפחה וירושה, מסביר מה קורה כאשר קיים חוב מזונות בחדלות פירעון, מהו מעמדו ובאילו מקרים ניתן עליו הפטר.

למשרדו של עו"ד אמויאל הגיע ג', אלמן בן 62 שסבל משלל בעיות רפואיות והוגדר נכה בשיעור של 100%. הוא התגורר בדירה שניתנה לו במסגרת דיור ציבורי ולא היה לו כל מקור פרנסה אחר מלבד קיצבת נכות בגובה של 2,497 שקל. חוב המזונות שלו לביטוח הלאומי הגיע למאות אלפי שקלים, והוא קיבל הפטר על חוב המזונות כולו.

"כאשר יש לאדם חוב מזונות והוא נכנס להליכי חדלות פרעון, הכלל הוא שאין הפטר על חוב מזונות. הפטר מחוב מזונות יינתן במקרים מאוד נדירים", אומר עו"ד אמויאל, "לדוגמה, במקרה שבו החוב גדול מאוד ואין היתכנות לגבייתו, או כאשר בעל החוב הוא אדם נכה, כמו במקרה לעיל".

לדבריו, סעיף 175ב' מורה שבית המשפט, בנסיבות חריגות, יכול לראות כי ההפטר יחול גם על חובות עבר, והוא רשאי להתנות את החלת ההפטר, כמובן בתנאים מסוימים כמו גילו של החייב, מצבו הבריאותי, האם יש נכסים בבעלותו, האם יש לו כושר השתכרות עתידי, מהן סיבות היווצרות חוב המזונות, האם היה נרקומן או היה בכלא, מה מצבו הכלכלי, מהו מצבם

הכלכלי של הזכאים למזונות, לרבות הנכסים שברשותם, האם הגרושה היא היום בעלת נכסים או עובדת, האם מדובר בחוב ארוך שנים, האם הנושה גבה חלק מהחוב ועוד.

"לא פעם מנהלים הליכי חדלות פירעון שמסתיימים בהצלחה אך נשארים בסוף עם חוב מזונות מוחרג", מסביר עו"ד אמויאל. "חוב מזונות הוא למעשה תשלומים שמשולמים או ששולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי בגין חוב שלא משולם על ידי החייב. משום שמדובר בחוב מזונות לטובת קטין, יש החמרה בעניין. הרציונל הוא שאם חייב לא משלם לילדיו - איך ישלם לאדם אחר?".

ביהמ"ש דחה את עמדת הביטוח הלאומי ופטר את החייב ממזונות

בתיק אחר במשרדו של עו"ד אמויאל, הופטר חייב בן 60 מחוב מזונות. "ילדיו היו כבר בני 30 והכנסותיו של החייב היו מינימליות", מספר עו"ד אמויאל. "הוא חי מקיצבה בסך 2,000 שקל ומתוספת של כ-500 שקל שהצליח להרוויח מאיסוף בקבוקים. מדובר באדם שהיה נרקומן בעברו, והחוב נוצר בתקופה זו.

"לחייב לא היה היו שום הכשרה או מקצוע, כך שלא היתה היתכנות לשיפור כושר ההשתכרות שלו בעתיד. לכן, בית המשפט דחה את עמדת ביטוח לאומי, לפיה החייב רשום כדורש עבודה שאינו ממצה את יכולת ההשתכרות, קיבל את עמדת החייב ופטר אותו מחוב המזונות שהגיע לחצי מיליון שקל".

לדברי עו"ד אמויאל, סוגיית מתן הפטר לחוב מזונות התבררה רבות בבתי משפט, בערכאות המחוזיות וגם בבית המשפט העליון. "בפסק דין (רע"א 7940/13 יוסף קצקה נ. כונס הנכסים הרשמי) של בית המשפט העליון ניתן הפטר מזונות על רקע חובות למע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה - חובות בדין קדימה, שיש לשלמם או להסדירם במסגרת ההליך".

במקרה נוסף חייב בן 54 קיבל הפטר מחוב מזונות לבנו בן ה-23. החייב סבל מבעיות נפשיות בגינן הוגדר נכה 40%. הוא השתכר מקיצבת נכות וקיבל סיוע בשכ"ד. סך הכנסותיו עמדו על 4,000 שקל. בית המשפט ציין כי החליט לפטור אותו מחוב מזונות לאור התכלית השיקומית של חוק חדלות פירעון והציע שגם אם החייב לא יוכל להשתלב במרקם החיים הכלכליים, הוא יוכל לפחות לחיות את חייו בשלווה ולקבל את מלוא קיצבת הנכות שנחוצה לו לצרכיו הבסיסיים.

"אין ספק", מסכם עו"ד אמויאל, "חוב מזונות הוא חוב שיש להסדירו אך במקרים קיצוניים, כאשר קיים חוב עבר ומדובר בבעלי נסיבות קשות, ניתן יהיה לפנות להליכי חדלות פירעון שבמסגרתם יוכל בית המשפט פתרון צופה פני עתיד, כך שהחייב יופטר מחוב המזונות ויתחיל חיים חדשים".

עו"ד נתנאל אמויאל באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 077-2314637 או במייל netanel.amoyal@gmail.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מזונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully