וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטור ממס הכנסה לבעלי נכויות: כל מה שצריך לדעת

עורך הדין צביקה עוזרי, בשיתוף zap משפטי

27.2.2022 / 7:15

מלבד זכאותם לקצבאות, זכאים בעלי נכויות להטבות כלכליות נוספות, לרבות פטור מלא מתשלום מס הכנסה, החל ממועד קביעת הנכות המזכה ועד שש שנות מס הקודמות לשנת המס בה הוגשה התביעה. מי זכאי לפטור וכיצד מגישים את התביעה? עורך הדין צביקה עוזרי מסביר

איש גבר כיסא גלגלים. ShutterStock
הנכות המשוקללת נקבעת באופן משוקלל ולא באופן אריתמטי/ShutterStock

מלבד זכאותם לקצבאות, זכאים בעלי נכויות להטבות כלכליות נוספות, לרבות פטור מלא מתשלום מס הכנסה. מי זכאי ומהם התנאים לפטור ממס הכנסה?

הזכאים לפטור ממס הכנסה

החוק מחלק את הזכאים לפטור ממס הכנסה לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה - עיוורים, הקבוצה השנייה - בעלי נכות בשיעור של 100% עקב ליקוי אחד, והקבוצה השלישית - נכים אשר נקבעה להם נכות משוקללת בשיעור של 90% עקב מספר ליקויים רפואיים.

הנכות המשוקללת, כשמה כן, נקבעת באופן משוקלל ולא באופן אריתמטי. כלומר, הנכות הראשונה נלקחת מתוך 100% בריאות ואילו הנכות שלאחריה נקבעת כאחוז מתוך אחוזי הבריאות שנותרו לתובע לאחר הפחתת אחוזי "הבריאות".

לדוגמה: נכות בשיעור של 50% כתוצאה ממחלת לב ונכות נוספת בשיעור של 40% כתוצאה ממחלת כליות תחושב באופן זה: 50% בגין מחלת הלב מתוך 100% הבריאות, כלומר - 50% נכות. 40% בגין מחלת הכליות מתוך ה-50% שנותרו, כלומר - 20% נכות כשסך הנכות המשוקללת הוא בשיעור של 70%.

מי שנקבעה לו נכות יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה עד להכנסה שנתית של 618,000 שקל (נכון לשנת 2020), בין אם מדובר בהכנסה מיגיעה אישית ובין אם מדובר בהכנסה מפנסיה - ובלבד שזכאותו נקבעה לתקופה העולה על 365 ימים.

בהקשר זה חשוב לציין שעל פי ההלכה (ע"מ 6916-11-15 עמיקם טיגר נ' פק"ש ת"א 1), אין הכרח כי התקופות יהיו רצופות ודי שמניין התקופות המזכות יגיע ל-365 ימים. אם הזכאות נקבעה לתקופה הנעה בין 185 ימים לבין 365 ימים - הזכאות היא לפטור חלקי ("הפטור הקטן").

כיצד מגישים תביעה לפטור ממס הכנסה?

התביעה כנגד מס הכנסה עוברת דרך הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, וזאת משום שלמס הכנסה אין ועדות רפואיות משלו. לצורך הגשת התביעה, יש לשלם שובר אגרה בסך של 659 שקל ולצרף טופס 169א (בקשה לקביעת אחוזי נכות) וטופס 159 ב (הסכמה להעברת מידע). כמו כן, יש לצרף מסמכים רפואיים ואישורי נכות - ככל ונקבעו אחוזי נכות לפי החוקים המופיעים בפקודה.

בשלב הבא, המוסד לביטוח לאומי יזמן את התובע לוועדות רפואיות בתחומי מומחיות שונים ובהתאם לחומר הרפואי שצורף, כאשר בסיום התהליך תצא החלטה לעניין הנכות הרפואית המשוקללת.

נישום שנקבעה לו נכות משוקללת שאינה מזכה, או נישום הסבור כי יש לקבוע את נכותו למועד מוקדם יותר, ראשי להגיש ערר בתוך 45 ימים מיום קבלת ההודעה ממס הכנסה. לצורך כך יהיה עליו לשלם אגרה על סך 950 שקל ולהתמודד עם ועדה רפואית נוספת.

חשוב לציין כי ההחלטה הראשונה לעניין הנכות המשוקללת נמסרת לתובע על ידי הביטוח הלאומי, אלא שהמועד שממנו מתחילים למנות את הימים לצורך הגשת הערר הינו ממועד קבלת ההחלטה ממס הכנסה, אשר מתקבלת במועד מאוחר יותר.

נישום שאינו מרוצה מהחלטת הוועדה הרפואית לעררים יהיה רשאי לפנות לבית הדין לענייני עבודה, בתוך 60 ימים מהיום שבו התקבלה הודעת מס הכנסה. בהקשר זה חשוב מאוד לציין כי בית הדין אינו מהווה ועדה רפואית נוספת, ולפיכך בית הדין לא יטה להתערב בהחלטות רפואיות שנמצאות בתחום שיקול הדעת של הוועדה הרפואית, אלא יקבל ערעורים הנוגעים לסוגיות ולטענות משפטיות בלבד.

איש גבר מקל הליכה נכה. ShutterStock
הליך פטור ממס הכנסה הוא הליך ארוך, ועל כן חשוב להיוועץ עם עורכי דין מומחים בתחום/ShutterStock

הפטור ממס - גם מתוקף חוקים אחרים שחשוב להכיר

הפטור מוענק גם מתוקפם של חוק הנכים, חוק נכי המלחמה בנאצים וחוק התגמולים לנפגעי איבה. על פי רוב, הנכויות שנקבעות בהתאם לחוקים אלה לא מגיעות לכ-90% נכות או יותר, ועל כן, בעל נכות המבקש לקבל פטור ממס הכנסה בהתאם חוקים אלה, נדרש לפנות במסלול הרגיל.

עם זאת, לאחרונה נפל דבר בהקשר זה והפסיקה מחייבת את המוסד לביטוח לאומי להכיר באחוזי הנכות של נכה שטרם הגיש פטור על פי חוקים אלה, כך שלא יהיה ניתן להעמיד את ליקוייו לבחינה מחודשית אלא אם חלה החמרה במצבו.

לדוגמה, בשנת 2021 הגיע למשרדנו אדם בן 85, אשר טופל על ידי אחת החברות למימוש זכויות בתביעה לפטור ממס הכנסה. בוועדת הערר נקבעו לו 88% נכות החל משנת 2013, ולכן תביעתו נדחתה. בעיון קצרצר בתיקו הרפואי ובחקירה קצרה של התובע מצאנו כי בעבר נקבעה לו נכות נפשית בשיעור של 30% לפי חוק נכי המלחמה בנאצים התשי"ז - 1950. ועדה רפואית מדרג ראשון קבעה לו נכות נפשית בשיעור של 10% ובמסגרת הערר, חברת מימוש הזכויות שליוותה אותו כלל לא טענה על כך ולפיכך, נכותו הנפשית נותרה בשיעור של 10%.

למרבה המזל, פגשנו באדם זה ביום ה-50 לערך לאחר קבלת מכתב הדחייה ממס הכנסה, כך שניתן היה לפנות לבית הדין לעבודה, אשר קיבל את טענתו במלואן, החזיר את התיק לוועדות רפואיות והורה לוועדה הרפואית לפעול ליישם את ההלכה הקובעת כי הוועדה הרפואית במסגרת הליך לא רשאית להעמיד לבדיקה מחודשת נישום אשר נקבעה לו כבר נכות לפי אחד מהחוקים המנויים בפקודה, ועליה לקבוע את נכותו בהתאם לחוק. בסיום ההליך, התובע קיבל החזרים החל משנת 2013.

במקרה הזה חברת מימוש הזכויות המליצה לתובע להגיש תביעה נוספת לפטור ממס הכנסה, כעבור מספר חודשים. המשמעות של ה"המלצה" הזו היא ויתור מראש על החזרי המס עבור השנים 2013-2020, שכן אילו היה פועל ע"פ המלצתה, הרי שבכל מקרה גם אם היה מצליח להגיע ל-90% נכות רפואית - הזכאות לקבלת החזרים היתה נקבעת ממועד הוועדה האחרונה בדצמבר 2020, עת סיכמה הוועדה הרפואית לעררים את הדיון.

ייצוג וליווי משפטי - יתרון עצום ואפקטיבי

לסיכומו של עניין, הליך פטור ממס הכנסה הוא הליך ארוך ובעל משמעות כללית ניכרת עבור הנישום ועל כן, חשוב מאוד להיוועץ עם עורכי דין מומחים בתחום, אשר יעניקו לנישום הבנה מעמיקה, ניהול התיק בשילוב בניית התיק הרפואי וכלים משפטים נוספים, בנוסף לליווי ולייצוג הלכה למעשה בכל אחת ואחת מהוועדות הרפואיות.

אין להקל ראש ביתרון האדיר המתקבל מעצם ייצוגו של אדם בוועדות הרפואיות. לעיתים קרובות הדינמיקה בוועדה עצמה מחייבת הערכות מחודשת, וייצוג על ידי עורך דין בעל ידע וניסיון יאפשר לנתב אותך בדרך הנכונה והמהירה ביותר אל עבר התוצאה הרצויה. אם אתה או מי מקרוביך סובל מבעיות רפואיות ומעוניין בקבלת פטור ממס הכנסה - פנה למשרדי לצורך בדיקת זכאותך. הבדיקה היא ללא עלות וללא התחייבות.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עו"ד צביקה עוזרי>>

לעו"ד צביקה עוזרי באתר משפטי

ניתן לפנות גם בטלפון: 077-2319558 או במייל: tzvikaozeri@gmail.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עורך הדין צביקה עוזרי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • נכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully