וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוסק פטור, מורשה או חברה? כך תחליטו מה נכון עבורכם

רו"ח חיה שכטר, בשיתוף zap משפטי

24.2.2022 / 11:27

רגע לפני פתיחת עסק ולפעמים גם לאחר שהעסק כבר עובד, אנחנו נדרשים להחליט איזה סוג עוסק נפתח: פטור? מורשה? אולי בכלל חברה? רו"ח חיה שכטר על היתרונות והחסרונות שבכל סוג עוסק. אז איזה עוסק מתאים לכם?

בחור גבר איש מסמכים חושב עסקים. ShutterStock
ההחלטה על הגדרת סוג העוסק כוללת בתוכה פרמטרים רבים בעלי משמעויות גדולות/ShutterStock

בין אם אתם עומדים לפתוח עסק או שאתם עסק קיים - השאלה כיצד כדאי לכם להיות מוגדרים ברשות המסים היא שאלה שיש להקדיש לה מחשבה מעמיקה. השאלה, כמובן, רלוונטית ביותר עם פתיחת העסק, אבל היא בהחלט יכולה להיות רלוונטית שוב בשנים שיבואו. פעמים רבות לעסק שהתחיל כעוסק מסוג אחד, כדאי לשנות הגדרה בהמשך, כשמשתנים אצלו נתונים מסוימים.

אבל מתי ואיך יודעים? ההחלטה על הגדרת סוג העוסק ברשות המסים כוללת בתוכה פרמטרים רבים בעלי משמעויות גדולות והשלכות על התנהלות העסק ורווחיו, ולכן מומלץ לקבל את ההחלטה יחד עם רואה חשבון, רצוי כזה שיש לו גם הבנה עסקית.

חשוב שגם בעל העסק עצמו יבין את המשמעויות של כל ההגדרות השונות. לפניכם הנקודות החשובות שיש להכיר ולהביא בחשבון:

עוסק פטור

עוסק פטור הוא הגדרת הסטטוס של העצמאי במס ערך מוסף (מע"מ) בלבד, שנועדה להקל על עסקים קטנים, בעלי מחזור של עד 102,292 ש"ח בשנה, לפעול מתוך הגמשת הביורוקרטיה הכרוכה בדיווחים ובחובות כלפי רשות המע"מ.

רבים טועים לחשוב שעוסקים פטורים פטורים ממס הכנסה, אך הפטור לסוג העוסק הזה הוא רק מגביית מע"מ מלקוחותיו ומהגשת דו"חות חודשיים ותשלומים חודשיים למע"מ (מס ההכנסה עדיין ישולם כרגיל). במקביל, הוא אינו זכאי לקזז את סכומי המע"מ שהוא שילם עבור הוצאות העסק.

למי זה כדאי?

לפני הכל חשוב לציין כי ישנם עסקים שחייבים להיות עוסקים מורשים. עם זאת, רוב העסקים יכולים לבחור להיות עוסק פטור, עד שיגיעו לתקרת ההכנסות שתחייב אותם לעבור לעוסק מורשה. אז מתי כדאי להיות עוסק פטור?

היתרונות בהגדרה כעוסק פטור הם התעסקות עם הרבה פחות ביורוקרטיה, תשלום נמוך באופן משמעותי לרואה החשבון, והיכולת לגבות סכומים גבוהים יותר מלקוחות פרטיים שאינם יכולים להזדכות על המע"מ.

למשל, כאשר עסק שמשרת עסקים הוציא ללקוח חשבונית על סך 500 ש"ח + מע"מ (כלומר 585 ש"ח), תוספת המע"מ לא תפריע לעסק המשלם, שכן הוא יזכה עליו בהמשך. לעומת זאת, כשגרפיקאית מוציאה ללקוח פרטי חשבונית על סך 500 ש"ח + מע"מ (כלומר 585 ש"ח) על עיצוב הזמנה לחתונה, הלקוח לא יוכל להזדכות על המע"מ וישלם סכום גבוה. כאשר הגרפיקאית היא עוסקת פטורה, החשבון ללקוח יהיה 500 ש"ח בלבד.

עוסק מורשה

לעומת עוסק פטור, עוסק מורשה חייב בתשלום מע"מ ובדיווחים חודשיים למע"מ, ולכן הוא גובה מע"מ מלקוחותיו. מנגד, העוסק המורשה זכאי לקבל החזרי מע"מ עבור המוצרים או השירותים שהוא רכש לצורך העסק. לכן, יש לבדוק לפני פתיחת העסק מהו צפי הוצאות ההקמה של העסק, ולבחון כיצד רווחי יותר לפתוח את העסק.

למי זה כדאי?

עוסק מורשה, כאמור, ישלם יותר לרו"ח ויתעסק יותר בביורוקרטיה, אבל מצד שני יזדכה על המע"מ ששילם עבור הוצאות העסק. לכן, אם צפויות לעסק הוצאות רבות, ייתכן שיהיה רווחי יותר להיות מוגדרים כעוסק מורשה.

נקודה נוספת המשפיעה על סטטוס פתיחת העסק היא מי הם מקבלי השירותים או הרוכשים של העסק. על לקוחות מסוימים חל מע"מ בשיעור אפס. במקרה כזה, העסק לא ישלם מע"מ על ההכנסות, אולם יקבל החזר מע"מ על ההוצאות.

חברה בע"מ

עוסק מורשה יכול להיות עצמאי או חברה, וההבדל הוא שלחברה יש אחוזי מס שונים משל עוסק עצמאי.

למי זה כדאי?

אחד השיקולים העיקריים בהחלטה איזו ישות לפתוח הוא הרצון להגיע לרווחים הגבוהים ביותר עם המסים הנמוכים ביותר. אולם, לא רק סכומי המיסוי משפיעים על ההחלטה אם לפתוח עוסק עצמאי או חברה וקיימים הבדלים משפטיים נוספים המשפיעים על ההחלטה:

חברה בע"מ היא ישות משפטית שהתאגדה לביצוע פעולות למטרות רווח. זוהי ישות עצמאית נפרדת מבעליה או מבעלי המניות שלה, ולכן יש לה מספר יתרונות על עסק עצמאי, כמו תדמית של יציבות ומוניטין גבוהים יותר; לעתים תנאים טובים יותר לגיוס הלוואת; הקשר מול רשויות המס הוא מול החברה, כאשר לבעל המניות, מלבד דו"ח שנתי, אין חיוב להגשה ותשלום של הדו"חות החודשיים; במקרה של היקלעות לחובות או לפשיטת רגל, בעלי החברה או בעלי המניות לא יחויבו לשאת בחובות באופן אישי, ומאחר שהחברה היא ישות עצמאית נפרדת מבעליה, אף גורם לא יוכל לעקל את הכספים או את הנכסים של בעלי החברה.

בשורה התחתונה: ישנם שיקולים רבים המשפיעים על ההחלטה כיצד להירשם ברשות המסים, והתשובה לא תמיד ברורה מאליה. לפני החלטה על פתיחת עסק, וגם לאחר שהעסק קיים אך שינה את מאפייניו, מומלץ לשקול נושא זה בכובד ראש יחד עם רואה חשבון שמבין בעסקים, כי לכל החלטה השלכות על ההתנהלות השוטפת ועל השורה התחתונה בבנק.

רו"ח חיה שכטר באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 077-2315581 או במייל chaya@shechter-cpa.co.il

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

רו"ח חיה שכטר, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully