וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכון גרמני: ממשלת גרמניה מגמישה את התנאים

עו"ד ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 15:53

בחודשים האחרונים הגמישה ממשלת גרמניה את התנאים לקבלת אזרחות גרמנית, כך שגם צאצאי היהודים שהגיעו מפולין לגרמניה לפני 1933 יוכלו לקבלה בתנאים מסוימים. ד"ר יובל חן, עו"ד ונוטריון, אשר מאז 1997 טיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית, מסביר על השינויים בחוק

דרכון גרמני. ShutterStock
אז איך מתחילים? התהליך מורכב ממספר מסלולים ולכל מסלול יש דרישות ותנאים שונים/ShutterStock

מאות אלפי בקשות של ישראלים לקבלת דרכון גרמני נדחו בעבר, כי החוק הגרמני קבע שאדם יוכל לקבל אזרחות גרמנית רק אם הוא צאצא לנרדף שהיה אזרח גרמני ואזרחותו נשללה בעבר על ידי הנאצים.

החוק בגרמניה שונה לפני מספר חודשים וירדה הדרישה של הוכחת האזרחות. כעת נקבע כי גם אם הנרדף או הוריו הגיעו לגרמניה מפולין או ממזרח אירופה, אזי הילדים, הנכדים והנינים שלו יהיו זכאים כעת לקבל דרכון גרמני. זאת, אם אפשר להוכיח שהוא היה נרדף ואילולא עלו הנאצים לשלטון היה יכול לקבל אזרחות גרמנית ומרכז חייו היה בגרמניה.

החוק החדש יצר גל של פניות לקבלת דרכון גרמני. אולם, ייתכן מאוד שהשלטון החדש יתנה בעתיד הקרוב את הזכאות לקבלת אזרחות גרמנית בתנאים נוספים, למשל ידיעת השפה הגרמנית על בוריה (כפי שבעבר נדרש במקרים מסוימים), ולכן מומלץ לכל אדם שאביו או אמו, סבו או סבתו נולדו או חיו בגרמניה לפני 1933, למהר ולבדוק את זכאותו לקבלת אזרחות גרמנית.

כיצד להתחיל?

מאחר שמדובר על חוק גרמני, כל ההתנהלות המשפטית נבחנת רק לפי החוקים בגרמניה ומתבצעת בשפה הגרמנית. אין שום קשר לחוק בישראל. התהליך מורכב ממספר מסלולים ולכל מסלול יש דרישות ותנאים שונים. הבחירה במסלול המתאים לקבלת אזרחות גרמנית נעשית על פי נסיבות המקרה ותנאי החוק הגרמני המתאים על סעיפיו השונים. יש לנסח לכן בגרמנית תביעה וטיעונים ולתמוך את הבקשה לאזרחות גרמנית במסמכים מתאימים, שאת חלקם יש לאתר בארכיונים שונים בגרמניה.

באינטרנט מוצעים לא מעט שירותים לקבלת דרכון גרמני, אך לא מעט מההצעות ברשת הן של מאעכרים, כמה מהם הם אף עורכי דין. משום שמדובר על הליך משפטי, רצוי לא להיעזר "במאעכר", אלא בעורך דין, אך גם כאן, כמו בכל פנייה למומחה בתחום מסוים, חובה לבדוק את כישוריו של האדם המתיימר לקרוא לעצמו "מומחה" ולא לסמוך על הצהרות באתר האינטרנט שלו.

תשובות לשאלות הבסיסיות הבאות ייתנו לכם מושג עד כמה ה"מומחה" הוא באמת מומחה: האם למדת אי פעם דיני אזרחות בפקולטה למשפטים בגרמניה? האם יש לך תואר אקדמאי מאוניברסיטה בגרמניה? האם אנשי משרדך שולטים בגרמנית ברמת שפת אם, כך שיוכלו לדעת לשייך מסמכים בגרמנית לתיק הרלוונטי ויוכלו לעזור לעורך הדין בריכוז כל התעודות והמסמכים הרבים בשפה הגרמנית?

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל - hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully