וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משוטר לנאשם: למה אנשי כוחות הביטחון חייבים ליווי וייצוג של עו"ד?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 13:47

קצין בשירות בתי הסוהר מצא את עצמו לילה אחד אזוק ומובל לניידת לעיני אשתו וילדיו. הוא נחקר והואשם בקבלת שוחד. למרות שהוא בשר מבשרה של מערכת הביטחון, הוא הבין שלא יוכל להתמודד עם המשבר לבדו ולכן פנה לעורך דין. לאחרונה זוכה לחלוטין וחזר לעבודתו

עצור אזיקים. ShutterStock
שוטרים רבים מוצאים את עצמם בחקירות ש"מככבות" בכותרות ובמקרים כאלה הלחץ אפילו גדול יותר/ShutterStock

א' הוא קצין מודיעין מצטיין שכולם צפו לו קריירה מפוארת בשירות בתי הסוהר. איש נורמטיבי, נשוי ואב לשלושה ילדים, שבלילה אחד חרב עליו עולמו. "בשעה ארבע לפנות בוקר, הוא שמע דפיקה בדלת וכשפתח אותה ראה לפניו שלושה חוקרי משטרה על אזרחי שהודיעו לו שהוא חשוד בקבלת שוחד ובעוד עבירות", מספר עו"ד ותת גונדר בדימוס בני תייאר. "לעיני ילדיו ואשתו שמו עליו אזיקים, הובילו אותו לניידת והוא נזרק לבית מעצר. א', המום לחלוטין, ישב בתא המעצר ולא האמין שהוא נמצא במצב הזה".

א' יצר קשר עם עו"ד תייאר, שליווה את התיק מול היחידה הארצית לחקירות סוהרים ומול הפרקליטות. אחרי תהליך לא פשוט, לאחרונה התיק נסגר מחוסר אשמה פלילית והאיש חזר לעבודתו.

"אם הוא לא היה מלווה בעורך דין, אם הוא היה עושה טעיות בשלבי החקירה, בעדויות ובתהליך עצמו, הוא היה נמצא במקום אחר לחלוטין", מסביר עו"ד תייאר. "מספיק שהעילה לסגירת התיק היתה חוסר עניין לציבור או מחסור בראיות, הוא לא היה יכול לחזור לעבודתו והתיק הפלילי היה מלווה אותו במשך שנים רבות".

לדברי עו"ד תייאר, המתמחה בפלילים ובדיני עבודה ובעל קריירה מפוארת במשטרה ובשב"ס, אנשי כוחות הביטחון שנאשמים בפלילים חווים משבר אישי ונפשי אף גדול יותר מזה שחווים אחרים. למרות שהם חלק מהמערכת ולכאורה מכירים אותה היטב, השינוי העצום בסטטוס שלהם גורם להם להלם ולבלבול והם עושים טעויות חמורות.

"גם אני, שהייתי מפקד תחנת משטרה וקצין אגם מרחבי, ראש חטיבת המבצעים בשירות בתי הסוהר ומפקד בשלושה בתי סוהר, הייתי נכנס להלם במצב דומה", מעיד עו"ד תייאר. "הדבר הראשון שהייתי עושה הוא להתייעץ עם עורך דין, אז בוודאי שאנשים שלא מגיעים מעולם המשפט חייבים מיד ליצור קשר עם עורך דין".

ניואנסים זה הכל

השלב הראשון בליווי של עורך דין הוא תדרוך הנחקרים וליווי שלהם בכל שלבי החקירה. "לחקירה הראשונה יש כוח עצום - כל מה שאמרת בחקירה הראשונה ישמש כנגדך ואחר כך צריך להקיא דם כדי לשנות את זה. לכן, צריך להיות מוכנים לחקירה ולהבין את הניואנסים", מסביר עו"ד תייאר.

"החלק שלי בא לידי ביטוי בתדרוך הנחקרים בכל שלבי החקירה, כך שהם יציגו את הגירסה שלהם בלי לפגוע בעצמם. איפה לא להודות, איך לא להיכנס לפינות ולמלכודות, לכפל מילים. אני מתדרך ומסביר מה בעצם החוקר רוצה, לאן הוא מנסה להוביל את הנחקר. את כל זה אני יודע מצוין כי בנוסף לזה שאני עו"ד, הייתי גם מפקד תחנת משטרה".

פעמים רבות נחקרים חוששים לבקש להתייעץ עם עורך דין, מחשש שזה מעיד על כך שהם אשמים או שיש להם מה להסתיר. אבל, אומר עו"ד תייאר, "כשמטיחים בך האשמות, למרות השוק וההלם הגדול, מה שנכון בשלב הזה לעשות הוא לבקש הפסקה ולהתייעץ עם עורך דין. זה לא אומר כלום על מידת האשמה או החפות שלכם, זו זכותכם ומימושה יעזור לכם להתמודד עם המצב הרבה יותר טוב".

לחץ תקשורתי ושמירה על אינטרס הנאשם

שוטרים רבים מוצאים את עצמם בחקירות ש"מככבות" בכותרות החדשות ובמקרים כאלה הלחץ עליהם אפילו גדול יותר. מעבר למשבר הרגשי של הפיכה משוטר לנחקר או לנאשם, מתווסף הלחץ של חשיפה גדולה מצד גופי תקשורת שמעוניינים בראיון ולצד זאת גם הרצון להשמיע את הגירסה של הנאשם עצמו. גם במקרים כאלה חשוב מאוד להיות מלווים מתחילת הדרך על ידי עורך דין מנוסה, שיוכל להדריך אתכם, להוריד מהלחץ הגדול עליכם ולשמור על האינטרס שלכם.

"אני מייצג בימים אלה שוטר שרדף עם אלה אחרי חרדי", מספר עו"ד תייאר. "הסרטון הופיע בכל מהדורות החדשות, זה באמת נראה לא טוב, ומיד השוטר הותקף מכל כיוון בזמן שהוא גם מתמודד עם חקירה במח"ש. אבל הסרטון מציג תמונה חלקית. לא הראו שרגע קודם לכן, החרדי זרק על השוטר חיתול מלא צואה. שוטר במצב כזה, שנחקר על ידי מח"ש, צריך להיות מתודרך, לדעת מה להגיד ובעיקר מה לא להגיד. בחקירה במקרה הזה, אנחנו נציג את התמונה המלאה שיכולה לשנות הכל עבור אותו שוטר".

לעו"ד בני תייאר באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 050-6278221 או במייל - Benny.tayar@gmail.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • שוטר
  • סוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully