וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אפשר לקבל פטור מחוב מזונות עבר?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.6.2022 / 7:58

בשונה מחובות אחרים, בתי המשפט מתייחסים בחומרה לניסיון להשתמט מחוב מזונות עבר. מתי בכל זאת ניתן לקבל הפטר ובאילו נסיבות?

ילד יושב בין זוג הורים. ShutterStock
בתי המשפט כמעט לא מאפשרים לקבל הפטר מתשלום חוב מזונות עבר, אך גם לעניין זה קיימים חריגים/ShutterStock

בכל תחום חדלות הפירעון יש נושא אחד שנחשב ל"פרה קדושה" וכמעט לא נוגעים בו. הכוונה היא לחוב מזונות עבר של הורה לילדיו. לכולנו ברור שלהורים יש חוב מוסרי לכלכל את ילדיהם. הם נדרשים לדאוג להם, לכל הפחות למזון, לבגדים ולמקום מגורים הולם.

אולם, חלק מההורים לא מצליח לעמוד בכך, וכך תשלום דמי מזונות, אשר נקבע על כמה אלפי שקלים בחודש, עלול להצטבר לאורך שנים לחוב מזונות של מאות אלפי שקלים.

אמהות בעלות הכנסות נמוכות שלא מצליחות לגבות את המזונות יכולות לקבל תגמולים מביטוח לאומי. בעקבות זאת, הביטוח הלאומי נכנס בנעליהן ופועל עצמאית לגביית חוב המזונות מול האב החייב, תוך נקיטת סנקציות נגדו.

בשונה מחובות אחרים, בתי המשפט כמעט לא מאפשרים לקבל הפטר מתשלום חוב מזונות עבר, אך יש לציין כי גם לעניין זה קיימים חריגים.

מגיל מבוגר ועד יכולת השתכרות נמוכה

"למרות זאת, על פי פסיקת בית המשפט העליון, קיימות נסיבות חריגות שבהן אפשר לבקש הפטר מתשלום חוב על מזונות עבר", אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני חדלות פירעון. "נסיבות אלו נובעות ממצבו הקשה של החייב, שלא מותיר סיכוי לכך שחוב המזונות ייפרע".

לדברי עו"ד בן דוד-בוסטוס, בין אמות המידה שנקבעו בפסיקה כדי לבחון אם יש מקום להעניק לחייב פטור מתשלום חוב מזונות, ניתן להצביע על הגיל המבוגר של החייב, המצב הבריאותי שלו, היעדר נכסים, יכולת השתכרות נמוכה שלו וגיל הילדים.

"ככל שחולף יותר זמן, כך הסיכוי להחזיר את חוב המזונות קטן, שכן החייב מתבגר, ובמקרים מסוימים אינו בקו הבריאות", מסבירה עו"ד בן דוד-בוסטוס. "על כל זה יש להוסיף את משבר הקורונה שהשפיע מאד על מצבו הכלכלי ויכולתו למצות את פוטנציאל השתכרותו בתוך מגבלות הקורונה וגילו המתקדם.

"בהתאם לכך בתי המשפט יהיו יותר סלחניים ויאפשרו יותר לקבל הפטר על חוב מזונות עבר ולכל הפחות יאפשרו פריסה מקסימלית לתשלום חודשי נמוך משמעותית, אשר יאפשר מרווח נשימה לחייב ובמקביל יבוטלו כל הסנקציות נגדו".

בנוסף, מציינת עו"ד בן דוד-בוסטוס, מכוח סעיף 81 א 4 לחוק ההוצאה לפועל, רשאי הרשם להפחית את הריביות שהצטברו בתיק מטעמים מיוחדים שיירשמו. כלומר, גם במקרה שבו הבקשה לפטור מחוב מזונות העבר נדחית, עדיין יש אפשרות לבקש להפחית את הריביות שהצטברו עם השנים. סכומים אלה יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ומכל מקום, כדאי לבקש פריסה נוחה בתשלומים חודשיים מזעריים.

בתי המשפט נותנים הפטר במקרים חריגים

בהתאם לאמור בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שהחליף את פקודת פשיטת הרגל ההיסטורית, בתי המשפט מקמצים מאוד במתן הפטר ממזונות ועושים זאת רק במקרים חריגים.

"אחד הקריטריונים שנשקל לעניין זה נוגע לשאלה עד כמה נעשה מאמץ לאורך השנים לגבות את החוב", ממשיכה עו"ד בן-דוד-בוסטוס. "אם הביטוח הלאומי למשל לא פעל לגבות את החוב ורק לאחר שנים 'נזכר' בו לפתע, ייתכן שבית המשפט יראה בו כמי שוויתר על גבייתו".

על השיקולים המנחים את בתי המשפט בעניין זה ניתן ללמוד מעניינו של חייב פושט רגל, בשנות החמישים לחייו, שצבר חוב מזונות של מאות אלפי שקלים לחמשת ילדיו. באותו מקרה, שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב (פש"ר 25726-08-10 חדד ואח' נ' כונס נכסים רשמי תל אביב), ניתן לחייב צו הפטר מתשלום חוב המזונות.

איך זה קרה? "בית המשפט השתכנע בנחיצות מחיקת החוב, בשל מצבו הבריאותי הקשה ונסיבות חייו העגומות של החייב", מספרת עו"ד בן דוד-בוסטוס.

באותו מקרה מדובר היה בחייב נכה שהתמכר לסמים וסבל ממצב בריאותי רעוע וממחלות קשות. למותר לציין, שלא היו לו נכסים כלל וכמה מילדיו בגרו.

"השופט החליט למחול לחייב ולמחוק את חובו, בין היתר בהתחשב בהכנסותיו החודשיות הנמוכות העומדות על כ-2,500 שקל בחודש ובשל חלוף הזמן, וזאת לאור העובדה שתיק המזונות שהביטוח הלאומי פתח לחייב נפתח כבר לפני יותר משני עשורים", מסבירה עו"ד בן דוד-בוסטוס.

במקרה אחר שנדון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה בית המשפט את בקשתו לקבל הפטר מתשלום חוב מזונות של חייב נכה, שאף לו עבר של שימוש בסמים ואלכוהול, אך קבע שהביטוח הלאומי לא יוכל לגבות את החוב באופן אקטיבי, אלא יוכל לקזז לכל היותר 10% מקיצבת הנכות החודשית של אותו חייב.

האחרון הגיש ערעור בנושא לבית המשפט העליון (רע"א 3175/19 אייל אבן חיים נ' המוסד לביטוח לאומי) שקיבל את הערעור באופן חלקי וקבע כי הקיזוז יחול רק עד הגיעו של החייב לגיל 62, וממועד זה יקבל האחרון הפטר מחוב המזונות.

זקוקים לסיוע בהליך חדלות פירעון? רוצים לבחון את האפשרות לקבל הפטר על חוב מזונות עבר גדול שצברתם? פנו לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס כדי לקבל ייעוץ ראשוני בנושא.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס עוסקת בתחומים נוספים מהמשפט האזרחי מסחרי, עריכת הסכמים וחוזים בתחום המקרקעין , דיני משפחה, ירושה, עריכת צוואות וייפוי כוח מתמשך.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 053-6110332 או במייל bdblaw@outlook.co.il

לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מזונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully