וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבא, אמא, אנחנו נשארים בבית! הכירו את שיטת הנסטינג

עו"ד קריסטין לפאג'יאן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 17:46

אחד החסרונות הגדולים עבור ילדים שהוריהם מתגרשים הוא מעבר בין שני בתים, שפוגע בתחושת היציבות. שיטת הנסטינג מציעה מהפך: הילדים נשארים בבית, ההורים מתחלפים

ילד מאושר. ShutterStock
השם "נסטיג" מגיע מהמילה NEST שמשמעותה קינון, ובשיטה זו הילדים נשארים בקן שלהם, אליו הם רגילים/ShutterStock

כאשר זוג הורים מחליט להפריד כוחות, עולות המון שאלות בנוגע לילדים המשותפים: איך יחולקו זמני השהייה? כיצד יחולקו ההוצאות? וכמובן, מה בנוגע למזונות? אלה הם הנושאים המהותיים והרגישים ביותר בהסדר הגירושין.

לרוב, אחד מבני הזוג משמש כהורה משמורן וההורה השני מקבל הסדרי שהייה. החיסרון הוא שהילדים עלולים לסבול מהעדר יציבות ומאי ודאות שמוסיפה ומעצימה את הקושי שעולה עקב הגירושין. חיסרון נוסף הוא ההוצאות הכפולות - ההורים נאלצים לרכוש לילדים כמעט הכל בכפילות כדי לספק להם מקום מגורים ראוי.

בשנים האחרונות ישנה עלייה במשמורת משותפת, במסגרתה ההורים חולקים שווה בשווה את כל ההוצאות וכן חולקים זמן שווה עם הילדים. במצב כזה, הילדים עוברים מבית הורה אחד לבית ההורה השני בהתאם להסדר הימים שעליו הוחלט. אך גם הסדר כזה עלול להביא לפגיעה ביציבות ובשגרה של הילדים ולהעצים את המצוקה בהעדר מסגרת קבועה. לאחרונה הגיעה לארץ שיטת ה"נסטינג", המוכרת בארה"ב כבר מספר שנים. השם "נסטיג" מגיע מהמילה NEST שמשמעותה קינון, ובשיטה זו הילדים נשארים בקן שלהם, אליו הם רגילים, ואילו ההורים הם אלה שיוצאים ומגיעים לבית הילדים לסירוגין.

איך זה עובד? לדוגמה, זוג הורים לשלושה ילדים החליט להתגרש והגיעו להסכמות הסדרי השהייה, כך שהאב ישהה עם ילדיו פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני. במקרה כזה, במקום שהאב יאסוף את הילדים בימים אלה לביתו החדש ויחזיר אותם לבית אמם בהתאם להסדר, הילדים יישארו בביתם הקבוע שאותו הם מכירים, ואילו ההורים הם אלה שילכו ויבואו ויחליפו בתים לסירוגין, בהתאם להסכם.

פחות פגיעה, יותר יציבות

מטרת שיטת הנסטינג היא להפחית את הפגיעה שהילדים חווים כאשר הוריהם מתגרשים ולתת להם יותר יציבות בחייהם. בבסיס השיטה עומדים טובת הילד והאינטרס להגן עליו כגורם מרכזי, בשאיפה להפחית נזקים נפשיים, חוסר ודאות ומצוקה הנובעים מהליך הגירושין.

יתרונות הנסטינג

לשיטת הנסטינג יתרונות משמעותיים, הן לילדים והן להורים, ובין השאר:

שינוי קטן והדרגתי - הילדים חווים שינוי קטן ולא משמעותי בחייהם ומתחילים להתרגל לפרידה של הוריהם בדרך עדינה יותר. הם נשארים באותה מסגרת וחשים באותה היציבות ובאותה השגרה שהורגלו אליהן. ההורים באים ומתחלפים לפי הסדרי השהייה, וכך ניתן להתרגל לרעיון הפרידה בצורה הדרגתית ובטוחה יותר.

יתרון כלכלי - הורים שמתגרשים נאלצים לחפש דירות שמתאימות לצורכי הילדים, כדי לספק להם את כל הצרכים להם היו רגילים, כולל כל ציוד והריהוט, באזור המסגרות החינוכיות. בשיטת הנסטינג כל הורה יכול לחפש דירה קטנה וצנועה אשר תספק רק את צרכיו במיקום שנוח לו, דבר שמוזיל משמעותית את הוצאותיו ומונע הוצאות כפולות.

חסרונות השיטה

שיטת הנסטינג לא מתאימה לכל אחד, שכן על מנת להצליח ולקיים אותה יש צורך באמון הדדי ובתקשורת טובה בין ההורים. זוגות שנפרדים ומתגרשים בצורה מכוערת לא יצליחו לנהל נסטינג.

גם זוגות מסוימים שנפרדים יפה עלולים למצוא את השיטה בעייתית, בין היתר בשל:

קושי פסיכולוגי - עבור זוגות מסוימים נסטינג כרוך בקושי פסיכולוג להתנתק מהעבר, והם יתקשו לקבל את הרעיון שהם ימשיכו להתקלח ולישון באותה המיטה של בן או בת הזוג לשעבר.

צורך בפינה פרטית - עבור זוגות אחרים הבעיה עלולה להיות פגיעה בפרטיות, והם יעדיפו שתהיה להם פינה פרטית שלהם, שאינה נחלקת עם בן או בת הזוג לשעבר.

דאבל נסטינג

עבור זוגות שהשיטה מתאימה להם, דרך נוספת ליישום שלה היא "דאבל נסטינג". במקרה זה ההורים שוכרים יחד דירה קטנה אחת אשר משמשת אותם לסירוגין, כפי שהם חולקים את הדירה שבה נמצאים הילדים, וכך נחסכות הוצאות גדולות ומיותרות.

נסטינג, אבל עד מתי?

שיטת הנסטינג שמה את הילדים ואת צורכיהם במרכז, עניין חשוב ומבורך כאשר ההורים מסוגלים לכך ולא נפגעים בעצמם מהשיטה. מדובר בגישה חדשנית שצריך להסתגל אליה, ולעתים ההורים שבוחרים בה מרגישים שהיא מעכבת אותם מלהתחיל את הפרק הבא בחייהם.

חשוב לזכור כי שיטת הנסטינג היא לא לתמיד והיא טובה לתקופת ביניים, שבה הילדים מקבלים הזדמנות להסתגל לפרידת ההורים באופן פחות טראומטי. בהמשך ניתן לפרק את ההסדר, לשכור או לקנות בתים נפרדים לשני ההורים ולהמשיך הלאה בשיטה הרגילה והמקובלת.

הסכם גירושין שמגדיר את שיטת הנסטינג חייב לכלול מנגנונים ברורים שיאפשרו להחליט מתי מסיימים עם השיטה ומה קורה אחריה: מתי במהלכה ולאחריה ישהה כל אחד מההורים עם הילדים? איך יחולקו ההוצאות? וכמובן נושא המזונות.

ישנם תת סעיפים רבים שחשוב להכניס להסכם, ולכן, לפני קבלת ההחלטה רצוי לבחון עם עורך דין לענייני משפחה, בעל מומחיות בנושא הנסטינג, האם השיטה בכלל מתאימה להורים הספציפיים, ואם כן - מה תהיה הדרך הטובה ביותר ליישם אותה.

קריסטין לפאג'יאן - משרד עורכי דין הוא משרד בוטיק המעניק ייעוץ וייצוג משפטי בסוגיות רבות בדיני המשפחה, נישואין, גירושין, מזונות ילדים, זמני שהות, אפוטרופסות ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 054-3964496 או במייל - adv.krisl@gmail.com

לעו"ד קריסטין לפאג'יאן באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד קריסטין לפאג'יאן, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully