וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח מתמשך

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 14:30

מהו ייפוי כוח מתמשך, ממה הוא מורכב ואיך דואגים שאף אחד לא ינצל אותו לרעה? עו"ד נורית פיש המתמחה בנושא מסבירה בהרחבה

בווידאו: עו"ד נורית פיש עם כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח מתמשך/עריכה: גלעד מן מנהיים

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שבו תוכלו לקבוע איך ייראו חייכם לאחר שקולכם לא יכול עוד להישמע. אז למה חשוב לשים לב בזמן עריכת מסמך בו תעבירו את הסמכויות שלכם לאדם אחר, ממה יש להיזהר ולמה עוד כדאי לשים לב? עו"ד נורית פיש המתמחה בנושא מסבירה.

למה בכלל כדאי לערוך ייפוי כוח מתמשך אם בכל מקרה ימנו לי אפוטרופוס?

"הרעיון הוא שעם העלייה בתוחלת החיים, אנחנו מוקפים בקשישים שמצבם הקוגנטיבי לא טוב, אשר זקוקים למינוי אפוטרופוס. ברירת המחדל הייתה שאם אדם לא מתפקד, ממנים לו אפוטרופוס. כיום, ייפוי כוח מתמשך הוא בעצם על תנאי - אני קובע היום אבל הוא נכנס לתוקף רק כשמצבי מידרדר ויש תעודה רפואית על כך. הוא בעצם נועד לדאוג לענייני כשלא אהיה מסוגל לדאוג להם לבד ולהביע דעה".

באילו תחומים עורכים ייפוי כוח מתמשך?

"הוא בנוי על שלושה תחומים - רכושי, אישי ורפואי. המוצר הוא מאוד גמיש; ניתן לקבוע איזה חלופות שבוחרים, ואם משתנות הנסיבות ניתן לשנות ולהתחיל מחדש. הוא מאוד אופייני בכך שהוא נותן חופש למי שמיניתי לקבל החלטות, ומצד שני אין הפקרות. צריך למכור נכס שלי? יש דרישה לאישור בית משפט, כך גם לגבי פעולה כספית מעל 500 אלף ש"ח".

איך מקפידים שאף אחד לא ינצל לרעה את ייפוי הכוח המתמשך?

"כשנכנס ייפוי הכוח לתוקף, הגורמים שמופקדים על ביצועו כמו הבנקים, דואגים להמשיך לעשות את המוות גם לממונים, אבל לפחות יש להם כלים לבצע את הדברים כמו שאני רציתי. אני ממליצה להיות ספציפי מאוד ולא להיבהל ממטרד או פירוט יתר, כי אלו כלים שנועדו לסייע למי שאתם סומכים עליו לטפל בעניינים שלכם".

ממה מורכב ייפוי כוח מתמשך ולמה כדאי לשים לב?

"חשוב לשים לב לדבר אחד - להקנות סמכות לממונה לעשות שימוש בכספי הפנסיה. לא יכול להיות שתמנו מישהו ולא תיתנו לו מספיק כלים איך לנהל את העניינים שלכם. למשל אם יש נכסי נדל"ן - אם אזדקק לטיפול, איזה נכס למכור?".

איך יודעים מתי הזמן הנכון להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך?

"כשאנחנו מגישים ייפוי כוח מתמשך, אנחנו מגיעים לשלושה שלבים שלא כולם חייבים. הראשון הוא אישור מהאפוטרופוס הכללי שזה התקבל. השני הוא האישור והשלישי לא עלינו כשצריכים להפעיל אותו. ברירת המחדל של החוק היא חוות דעת של פסיכוגריאטר, שקובע מתי אני לא יכול יותר לדאוג לענייני".

עד כמה חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא לפני שעורכים הסכם מסוג זה?

"חשוב להיות ער להנחיות המוקדמות. חשוב שהן יהיו ספציפיות, מפורטות ושייתנו כלים איך לטפל בצורה הטובה ביותר".

עו"ד נורית פיש באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 072-3258694 או במייל - nuritfish@bezeqint.net

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully