וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ נפתח: הדרך המהירה לאזרחות גרמנית ולאזרחות אוסטרית

בשיתוף zap משפטי

22.3.2022 / 7:42

מלימודים חינם ועד כניסה כמעט לכל מקום בעולם: ההקלות שאושרו בשנים האחרונות בגרמניה ובאוסטריה פותחות פתח לאלפי ישראלים לקבל אזרחות משתיים מהמדינות החזקות באירופה

דרכון גרמני. ShutterStock
תיקון לחוק האזרחות יצר מהפכה בגרמניה/ShutterStock

הטלטלה שעוברת אירופה בימים אלה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, מזכירה לכולנו עד כמה חשוב שתהיה לנו אלטרנטיבה. המוני ישראלים הבינו עד היום את החשיבות של אזרחות זרה, וכעת נפתח עבור ישראלים רבים נוספים פתח לקבל אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית.

שורת הקלות דרמטיות שאושרו בשנים האחרונות בגרמניה ובאוסטריה יוצרת הזדמנות ממשית לעשרות אלפי ישראלים לקבל אזרחות משתיים מהמדינות החזקות באירופה. בשורות הקרובות נבקש להציג כמה מההקלות שאושרו ולהסביר מדוע הן מהוות הזדמנות אמיתית עבורכם.

גרמניה: תיקון לחוק האזרחות יצר מהפכה

"גרמניה היא אחת המדינות החזקות בעולם ולכן קשה להפריז ביתרונות שיש למי שמחזיק באזרחות זו - מזכויות סוציאליות מרחיקות לכת ועד היכולת להיכנס כמעט לכל מקום בעולם", אומר עו"ד ניר לנקר, המלווה ממשרדו במגדל אלקטרה סיטי בתל אביב ישראלים רבים המבקשים להוציא אזרחות גרמנית.
לדבריו, שורת הקלות שנכנסו לתוקף בחוק האזרחות הגרמנית בשנים האחרונות הופכת את קבלת האזרחות לישראלים - צאצאים של מי שברחו מגרמניה עקב רדיפות הנאצים - לפשוטה במיוחד. "זה נובע מרצון כנה של גרמניה להעניק לנו את ההקלות", אומר עו"ד לנקר.

באילו הקלות מדובר?

"שינוי אחד נוגע למשל לצאצאים של נשים שנמלטו מאימת הנאצים ונולדו לפני שנת 1953", אומר עו"ד לנקר. "בעבר, החוק יצר אפליה של צאצאים לנשים שנולדו לפני שנת 1953 לעומת צאצאים של גברים, וכעת בא התיקון ושם לכך סוף. כעת יכולים לקבל אזרחות גרמנית גם מי שנולדו לאישה יהודיה גרמניה לפני שנת 1953.

שינוי נוסף נוגע לעובדה כי גם מי שנולד לאב גרמני שלא במסגרת נישואין יוכל כעת לקבל אזרחות גרמנית. בנוסף ניתנת הקלה ביחס להוכחת האזרחות של ההורים. "בעבר, מי שהיה מעוניין באזרחות גרמנית צריך היה להביא הוכחות לכך שהוריו היו אזרחים גרמנים, וזה יצר קושי ממשי", אומר עו"ד לנקר. "הסיבה לכך היא שרבים מהניצולים ברחו ללא מסמכים או שאלה אבדו בדרך".

כמו כן, מתברר כי רבים מהיהודים תושבי גרמניה באותה עת לא החזיקו באזרחות גרמנית והגיעו לגרמניה לפני עליית הנאצים, בעיקר מפולין, מהונגריה ומהמדינות הבלטיות. במשך שנים סירבה גרמניה להעניק אזרחות לצאצאים של אותם יהודים, אולם כעת גם מצב זה השתנה וניתנת אפשרות לצאצאים של אלה לקבל אזרחות גרמנית.

"השינויים בחוק האזרחות הגרמנית נותנים תקווה ממשית גם למי שבעבר ניסה לקבל אזרחות גרמנית אך נדחה", אומר עו"ד לנקר. "אני מציע גם למי שקיבל בעבר תשובה שלילית לבדוק מחדש את זכאותו".

לדבריו, לפני שניגשים להגיש בקשה לקבלת אזרחות, יש להביא בחשבון כמה נושאים. "מומלץ להגיש את הבקשה דרך עורך דין המתמחה בנושא, ולא דרך חברה בע"מ שעלולה להיסגר, וודאי שלא דרך אדם פרטי חלילה, שלא מחויב בכללי האתיקה ולא ברורה רמת המקצועיות והרצינות שלו", הוא אומר.

עו"ד לנקר מסביר כי בכל הנוגע לקבלת אזרחות גרמנית, קיימת רשימה מסודרת של עורכי דין המומלצים על ידי שגרירות גרמניה באתר השגרירות. "לפני שאתם בוחרים במי להיעזר, עיינו ברשימה זו", ממליץ עו"ד לנקר. "ודאו שבאותו משרד יש לפחות עורך דין אחד דובר גרמנית, אחרת הדבר צריך לעורר את חשדכם שלא עשיתם את הבחירה הנכונה".

עו"ד ניר לנקר ועו"ד מאיה לנקר ירדני. נמרוד כהן,
עו"ד ניר לנקר ועו"ד מאיה לנקר ירדני/נמרוד כהן

אוסטריה: הזכאות הורחבה - לא רק צאצאי אזרחים

כמו אזרחות גרמנית, גם השגת אזרחות אוסטרית היא בגדר חלום עבור ישראלים רבים. מי לא היה רוצה דרכון של אחת המדינות החזקות באירופה. "אזרחות אוסטרית פותחת שער ללימודים ולעבודה באיחוד האירופאי, וניתן להיכנס באמצעותה לרוב מדינות העולם", אומר עו"ד לנקר.

גם באוסטריה חלו שינויי חקיקה משמעותיים ב-2019 שבעקבותיהם הרבה יותר קל לישראלים לקבל אזרחות אוסטרית. "בעקבות ההקלות, הוגשו עד היום עשרות אלפי בקשות על ידי ישראלים לקבלת אזרחות אוסטרית", אומר עו"ד לנקר. "אנחנו טיפלנו באלפי בקשות מתוכן".

בדומה לחוק שהיה קיים בעבר בגרמניה, גם באוסטריה היתה אפליה כלפי צאצאי נשים בכל הנוגע להעברת אזרחות. על פי החוק האוסטרי בעבר, כמעט רק גברים יכלו להעביר אזרחות אוסטרית לצאצאיהם, בשונה מנשים.

התיקון לחוק קובע שהזכאות לאזרחות נקבעת ללא קשר אם הנרדף המדובר היה גבר או אישה. כלומר, גם צאצאי נשים שברחו מאוסטריה בין 1933 ל-1945 זכאים לאזרחות אוסטרית. "ילדים, נכדים ונינים של אזרחית אוסטרית בשנים הרלוונטיות זכאים לאזרחות", מדגיש לנקר.

גם באוסטריה הוכרה הקלה המאפשרת לקבל אזרחות גם לצאצאים של מי שלא היתה להם אזרחות אוסטרית במלחמת העולם השנייה, אלא שהוריהם וסביהם היו רק תושבי אוסטריה.

להקלה זו יש חשיבות רבה, כיוון שבאותן שנים חיו באוסטריה יהודים רבים שלא החזיקו באזרחות ובאו ממדינות שהיו חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית (הונגריה, פולין, רומניה, צ'כיה, אוקראינה, סלובקיה וחלק מאיטליה).

"רבים מהישראלים שפנו אלינו בעבר כלל לא ידעו אם היתה להורים שלהם אזרחות אוסטרית", אומר עו"ד לנקר. "ואמנם, היינו בודקים ומוצאים שלרבים מהם אין אזרחות אוסטרית, מה שסתם את הגולל על בקשתם. אחרי שנכנס הסעיף החדש, התקשרנו אליהם והודענו שיש להם אפשרות מחודשת להגיש בקשה".

השינויים מרחיקי הלכת בחקיקה האוסטרית כללו למשל את ביטול ההוראה שקבעה כי מי ששירת בקבע מאבד את הזכאות לאזרחות. בנוסף, ניתנת לראשונה אפשרות להחזיק במספר אזרחויות בלתי מוגבל לצד האזרחות האוסטרית, מה שהרתיע בעבר ישראלים רבים.

"בעבר הרבה ישראלים שהחזיקו באזרחות אמריקאית למשל ויתרו על האפשרות להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית, אבל היום אין בכך צורך", אומר עו"ד ניר לנקר.

משרד עו"ד ונוטריון לנקר-ירדני. הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) תל אביב. טל': 03-5052141. לחצו לאתר ולדף הפייסבוק.

עו"ד ניר לנקר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully