וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשיבות של עריכת ייפוי כוח מתמשך וצוואה גם יחד

עו"ד טל אור מארדכייב, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 13:49

צוואה מתייחסת רק למה שקורה לאחר מותנו, אך מה יקרה אם בעודנו בחיים נאבד את צלילות הדעת ואת יכולת השיפוט? באמצעות ייפוי כוח מתמשך ניתן להשיג שליטה גם במצב שבו נהיה באי כשירות משפטית. על מאפייניו של כל אחד מהמסמכים ומדוע רצוי לערוך אותם יחדיו, בכתבה הבאה

צוואות הדדיות. ShutterStock
המחוקק פיתח בשנים האחרונות כלי נהדר, שנותן לנו את היכולת הזו - ייפוי כוח מתמשך, שאותו מומלץ לערוך יחד עם הצוואה/ShutterStock

אנשים שמעוניינים לשמור על שליטה מקסימלית בחייהם, ואף לאחר מותם, יערכו לרוב צוואה בשלב מוקדם יחסית בחייהם. זהו צעד מבורך, שכן אדם לעולם אינו יודע מתי ימות, וצוואה ערוכה היטב, עם כל ההנחיות מה ייעשה ברכושנו לאחר מותנו, יכולה לתת לנו שקט, בעיקר לגבי שמירה על אחדות המשפחה, ולצמצם את הסיכוי לסכסוכים עתידיים בין הזוכים בירושה.

אולם חשוב לזכור, צוואה מתייחסת רק למה שקורה לאחר מותנו. מה קורה אם בעודנו בחיים נאבד את יכולת השיפוט שלנו? ניתן להשיג שליטה מסוימת גם על מה שיקרה במצב של אי כשירות משפטית בעודנו בחיים, וזאת באמצעות ייפוי כוח מתמשך.

הלכה למעשה, אנחנו יכולים היום להגדיר באופן מפורט איך אנחנו רוצים שעתידנו ייראה אם וכאשר לא נהיה מודעים או כשירים להחליט מה קורה איתנו. המחוקק פיתח בשנים האחרונות כלי נהדר, שנותן לנו את היכולת הזו - ייפוי כוח מתמשך, שאותו מומלץ לערוך יחד עם הצוואה. במאמר זה נסביר מהם מאפייניו של כל אחד מהמסמכים ומדוע רצוי לערוך אותם יחדיו.

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18) לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד, במקרה שיאבד את צלילותו, דבר שיכול לקרות כתוצאה מהזדקנות או משלל סיבות רפואיות.

מדובר בהליך משפטי חדש יחסית, שנכנס לשימוש בשנים האחרונות מכוח התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. ייפוי הכוח המתמשך מהווה תחליף יעיל להליך המורכב של מינוי אפוטרופוס בבית משפט - הליך מסורבל שעלול לקחת זמן ובו מאבד האדם את השליטה על חייו, כאשר החלטות גורליות נעשות על ידי אדם אחר שלא הוא מינה ולעתים הוא אף אינו מכיר.

ייפוי כוח מתמשך נועד למנוע מצב שבו ממונה לאדם אפוטרופוס כזה, ולאפשר לאדם, בעודו צלול בדעתו, לקבל את ההחלטות לגבי מי יהיה האדם שיטפל בו ומה תהיה ההתנהלות במקרה שיאבד את צלילותו. בנוסף, ייפוי הכוח המתמשך נותן לנו את היכולת להגדיר באופן פרטני מה אנחנו רוצים שיקרה בעתיד. המסמך קובע מי יהיה מיופה הכוח ומאפשר בראש ובראשונה להתוות את האופן שבו מיופה הכוח יקבל את ההחלטות עבור הממנה, במטרה לוודא כי רצונותיו מתקיימים.

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך שבו אדם קובע מי יירש את רכושו ואת נכסיו לאחר מותו. עורך הצוואה (שנקרא המצווה) יכול להוריש את מלוא עזבונו ליורש אחד, או לחלק אותו בין כמה יורשים בחלקים שווים או שונים לפי רצונו.

צוואה יכולה להיערך בארבע דרכים: בכתב יד, בפני עדים, בפני רשות ובעל פה (צוואת שכיב מרע). לעריכת צוואה אצל עורך דין ישנה חשיבות גדולה, שכן עורך דין מומחה לצוואות יערוך את הצוואה

במקצועיות וידאג לכל הפרטים מבלי להשאיר פרצות או סימני שאלה. הצוואה יכולה לכלול הוראות לגבי נכסים, חשבונות בנק, רכוש, מטלטלין, ניירות ערך, נכסים דיגיטליים ועוד.

חשיבות הכנת הצוואה וייפוי הכוח המתמשך יחדיו

חשוב מאוד לאדם לתכנן את עתידו ולדאוג כי רצונותיו יתקיימו במלואם. לשם כך עומדים לרשותו ייפוי הכוח המתמשך והצוואה. ההבדל בין שני הכלים הללו הוא בעיקר המועד שאליו הם מתייחסים: מטרתו של ייפוי כוח מתמשך הוא לתת מענה בעניינים שונים בעודנו בחיים, ולעומתו הצוואה באה להגדיר את אופן חלוקת הרכוש והנכסים לאחר המוות, לכן חשוב מאוד כי ייפוי הכוח המתמשך יתאים לתוכן הצוואה ולא יסתור אותה.

דוגמה לחשיבות הזאת ניתן למצוא במקרה הבא שהגיע למשרדי: אביו של הלקוח מינה בעודו בחיים שניים מילדיו כמיופיי כוח מתמשך על רכושו, והוא עצמו לא היה מיופה כוח. במהלך התקופה שבה הופעל ייפוי הכוח המתמשך, נאלצו מייופי הכוח, באישור בית המשפט, למכור את אחד הנכסים של האב וזאת על מנת לממן את עלויות הטיפול של האב.

לימים, לאחר שהאב נפטר, גילה הבן כי בעודו בחיים ערך האב צוואה שבה חילק את נכסיו בין ילדיו, וכי הדירה שהורשה לו במסגרת הצוואה נמכרה במהלך התקופה שבה אחיו היו מייופי הכוח של האב, וכך הוא נותר ללא הנכס שהיה אמור לקבל בירושה. לבסוף, במסגרת פשרה, פיצו האחים את הלקוח בסכום כסף גדול.

על מנת להימנע ממקרים דומים בעתיד, חשוב מאוד שיהיה עורך דין אחד אשר יכין את ייפוי הכוח המתמשך ואת הצוואה יחד, כך שעורך המסמכים ייצור מערכת של איזונים ובלמים שתשמור על הנכסים ותקבע מנגנוני אישור למכירתם או לביצוע שינויים במצבת הנכסים, כך שמי שיקבל את ההחלטה הוא זה שעתיד לרשת את הנכס. ישנם אמצעים נוספים שבהם ניתן להשתמש כאשר כל המסמכים נערכים באותו הזמן, ולכן לעריכת המסמכים יחד קיימת חשיבות גדולה מאוד.

לעו"ד טל אור מארדכייב בפייסבוק

לעו"ד טל אור מארדכייב באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-5842687

הכתבה באדיבות Zap משפטי

עו"ד טל אור מארדכייב, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully