וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון ההזדמנויות לאזרחות גרמנית - גם לילדים ולנכדים

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 15:54

הזכאות לאזרחות גרמנית הורחבה בשנה האחרונה בשל שינוי החוק הגרמני. נפגשנו עם עו"ד ד"ר יובל חן, שמשרדו טיפל מאז 1997 באלפי בקשות לאזרחות גרמנית, כדי לקבל הסברים, כיצד להתחיל בהליך ואיך להבטיח את הזכאות לאזרחות אירופאית-גרמנית לילדים ולנכדים, גם אם טרם נולדו

אזרחות דרכון גרמני. ShutterStock
ההליך לקבלת אזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני הוא הליך משפטי, ללא קשר לחוק בישראל/ShutterStock

עד לקיץ 2021 קבע החוק הגרמני, כי מי שזכאי לאזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני הוא צאצא לנרדף, אשר החזיק בעבר באזרחות גרמנית והיא נשללה מכוח חוקי הגזע בגרמניה בתקופת הנאצים. אזרח גרמני היה רק מי שנולד לאב גרמני. מאות אלפי בקשות של ישראלים לאזרחות גרמנית נדחו במרוצת השנים על ידי הגרמנים, אף על פי שהנרדף חי שנים רבות בגרמניה או אפילו נולד שם. הנימוק לדחייה של ממשלת גרמניה היה, כי גם אם הנרדף אולי חי בגרמניה בעבר או נולד שם, הרי שהוא לא נולד לאב גרמני, שכן הוריו היו מפולין או ממזרח אירופה (הם נקראו "אוסט יודן").

לדברי עו"ד ד"ר יובל חן, "כעת מאפשר החוק החדש בגרמניה לקבל דרכון גרמני לכל הילדים, הנכדים, הנינים ובני הנינים של כל אותם היהודים שהגיעו לפני 1933 לגרמניה מפולין או ממזרח אירופה, או שנולדו בגרמניה לפני 1945 והוריהם היו מהגרים מפולין או ממזרח אירופה. התנאי הוא שניתן להוכיח נרדפות וכן שהנרדף היה יכול לקבל אזרחות גרמנית לולא הנאצים עלו לשלטון ומרכז חייו היה בגרמניה".

כיצד להתחיל בהליך לבקשת אזרחות גרמנית?

ההליך לקבלת אזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני הוא הליך משפטי, ללא קשר לחוק בישראל, והוא מתבצע בגרמנית בלבד ורק לפי החוק הגרמני. התנאים נוקשים והבדיקות של גרמניה קפדניות. לפיכך, מומלץ להיעזר בעורכי דין ולא ב"מאעכרים", המפארים את יכולותיהם באינטרנט.

בדומה להתקשרות עם מומחים מתחומים אחרים, גם כאן נדרש לבחון היטב מהו הרקע המקצועי של עוה"ד ולשאול אותו שאלות בסיסיות, כגון:

- האם עוה"ד הוא בוגר אחת מהפקולטות למשפטים בגרמניה והאם הוא למד בפקולטה למשפטים בגרמניה דיני אזרחות גרמנית?

- האם צוות המשרד שולט אף הוא בשפה הגרמנית, שכן צוות זה מסייע לעורך הדין המומחה לרכז את כל המסמכים בגרמנית והוא עומד בקשר עם הגורמים בגרמניה.

כיצד להבטיח את זכויות הילדים והנכדים לקבלת אזרחות גרמנית?

חוק האזרחות החדש שחוקק בגרמניה מהווה חלון הזדמנויות של ממש גם לילדים ולנכדים לקבלת אזרחות גרמנית, אבל גם לצאצאים שטרם נולדו. החוק החדש חוקק בתקופת הקנצלרית מרקל, הידועה כאוהדת ישראל. אולם, עם בחירתו של השלטון החדש בגרמניה וצפי למאות אלפי בקשות של ישראלים, ההנחה היא שבעתיד הלא רחוק יוקשחו שוב התנאים. כך למשל, סביר להניח שתוחזר הדרישה לשליטה בשפה הגרמנית, דרישה שעלתה בעבר במקרים מסוימים למי שביקש אזרחות גרמנית.

לדברי עו"ד ד"ר חן "נכד או ילד קטין שיקבל היום אזרחות גרמנית מבטיח ברמה גבוהה של ודאות כי צאצאיו יהיו זכאים לאזרחות גרמנית, שכן הם ייוולדו לאדם שמחזיק באזרחות גרמנית ולכן הקשחת תנאים עתידית לא תחול עליו".

לעתים קיימת אצל ההורים התלבטות אם לבקש רק עבור ההורה אזרחות גרמנית או רק עבור חלק מהילדים. במקרים רבים מדי בעבר גילו הורים שביקשו בתחילה אזרחות גרמנית עבור אחד הילדים, שבקשתם בהמשך לאזרחות גרמנית עבור ילדיהם האחרים - נדחתה, וזאת בעקבות תקנות חדשות שנכנסו בגרמניה ומנעו מהילדים האחרים קבלת אזרחות גרמנית. לפיכך, ממליץ עו"ד ד"ר חן לנצל את חלון ההזדמנויות כבר עכשיו ולבקש אזרחות גרמנית עבור כל בני המשפחה.

האם גרמניה אישרה כבר מתן אזרחות גרמנית לפי החוק החדש?

באוקטובר 2021 הגיש עו"ד ד"ר חן בקשה למתן אזרחות גרמנית עבור פרופסור מכובד מישראל, שהוריו הגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה ומאוחר יותר ברחו משם אחרי עליית היטלר לשלטון בשנת 1933. עו"ד ד"ר חן הגיש את הבקשה על בסיס החוק החדש בגרמניה. לאחר 4 חודשים, אישרה גרמניה את הבקשה, ללא שום הסתייגויות.

ככל הנראה, זו פעם ראשונה שישראלי מקבל אזרחות גרמנית על בסיס החוק החדש בגרמניה וזו פעם ראשונה שישראלי מקבל אזרחות גרמנית, למרות שאיש מהוריו לא היה אזרח גרמני, אלא היה עם אזרחות פולנית ו/או מזרח אירופאית או אפילו חסר נתינות.

לדברי עו"ד ד"ר חן, "אני שמח מאד, שיש למשרדי את הזכות להיות עוה"ד הראשון והיחידי בישראל, אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית, לפי החוק החדש בגרמניה ובכך פתח למאות אלפי ישראלים".

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל - hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully