וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיון לשיפוצים: למה כדאי לכל שיפוצניק להיות קבלן רשום?

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 7:35

אם אתם עוסקים בשיפוץ, באינסטלציה או בחשמל ורוצים להתפתח בתחום, תהיו חייבים להוציא רשיון קבלן. עו"ד תומר סופר על היתרונות ברישום שיפוצניקים בפנקס הקבלנים

אדם מנסה לסתום חור בקיר. ShutterStock
"מי שמקבל את הרישיון ורוצה להתקדם, יש לו אינטרס לעבוד לפי חוק כי זה ישרת אותו"/ShutterStock

"אם עד לפני כמה שנים היו הרבה מאוד חאפרים שעשו שיפוצים בלי רישיון, משנת 2018 התחילה רפורמה מקיפה בתחום והרבה יותר קל להוציא רשיון קבלן שיפוצים", מסביר עו"ד תומר סופר, מומחה לרישום קבלנים ובעל ותק ארוך בתחום.

"המודעות לנושא הרשיונות עלתה מאוד בשנים האחרונות. היום חברות גדולות שמבצעות שיפוצים דורשות מהקבלן שיציג בפניהן רשיון שיפוצים בתוקף כתנאי סף. בעבר, זה לא היה קיים והפך עם הזמן לעניין מקובל. גם אנשים פרטיים וועדי בתים מבקשים הצגת רשיונות כי הם יודעים שיש לנושא ערך עבורם".

תהליך רישום קבלן שיפוצים

על פי עו"ד סופר, בענף השיפוצים, על קבלן לצבור לפחות חמש שנות ניסיון כדי להוציא רישיון. החוק קובע כי עד לצבירת שנות הניסיון, מותר לשיפוצניק לבצע עבודות בהיקף של עד כ-50 אלף שקל לפרויקט.

"קבלן השיפוצים מגיש את הבקשה לרישיון לרשם הקבלנים ובה הוא מפרט את הניסיון שלו, איפה עבד ואצל מי, אילו פעולות הוא ביצע ובאילו סכומים. לצורך כך יש להציג אישורים, אסמכתאות וכרטסת הנהלת חשבונות.

"הצוות הפקידותי ברשם הקבלנים מקבל את הבקשה ומפנה אל קבלן השיפוצים שאלות שעליהן יש לענות בצורה מקצועית. בתום שלב זה, הבקשה מגיעה לוועדה מטעם רשם הקבלנים שבוחנת את המסמכים שהוגשו. הוועדה יכולה לאשר את הבקשה ולתת לקבלן את רשיון השיפוצים, לזמן אותו לענות על שאלות מולה או לדרוש ממנו לעבור מבחנים. הוועדה יכולה כמובן גם לדחות את הבקשה. בענף השיפוצים לרוב שולחים למבחנים".

אילו מבחנים קבלן השיפוצים צריך לעבור?

"המבחנים מתקיימים בענפי המשנה כמו שיפוצים, אינסטלציה וחשמל. מדובר במבחן אמריקאי שמחולק לשני חלקים: היבט מקצועי והיבט בטיחותי. יש חברה אחת עיקרית שמכינה למבחנים האלה דרך קורס אינטרנטי ואין צורך להגיע לכיתה פרונטלית. בסיום הקורס ניתן להיבחן על 50 במקום 100 שאלות. יש לציין שהקורס איננו חובה. מי שמכיר את החומר יכול לגשת למבחן ללא הכנה".

מהו תפקידו של עורך הדין בתהליך?

"עורך הדין דואג לכל השלבים. הוא מכין את הבקשה ומגיש אותה, עונה בשם הקבלן לשאלות הפקידים, מכין אותו לוועדות ומלווה אותו אליהן, וכמובן מטפל בכל עיכוב, תלונה או סירוב".

האם אפשר להוציא רשיון קבלן באופן עצמאי?

"זה אפשרי במידה מוגבלת. כדי להגיש את המסמכים, התצהירים והנאמן למקור, חשוב שיהיה איתך עורך דין. בנוסף, אם רשם הקבלנים מסרב לך, אתה חייב להביא את הנימוקים והאסמכתאות המשפטיות כדי לשכנע אותו. כאמור, בחלק מהמקרים רשם הקבלנים מזמן את הקבלן לוועדה כדי לבחון אם הוא מתאים ועומד בקריטריונים, וגם שם הוא יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין שמלווה ומכין אותו לוועדה וכן מציג טיעונים בשמו.

"גם במקרים שבהם מגיעים לערעור בבית המשפט המחוזי, הקבלן זקוק לעורך דין כדי שייצג אותו ויגיש ערר מסודר".

סיווג רשיונות שיפוצים

שיפוצניק שעבר את כל התנאים והמבחנים מקבל רישיון שנקרא 131 א' ק. הרישיון הזה מקנה לו אפשרות לקחת פרויקטים בסכום של עד כ-377 אלף שקל לפרויקט. מכאן קבלן יכול להתפתח ולהעלות בסיווג שלו עד לרישיון 131 א' 5, שאיננו מציב הגבלה כספית כלשהי על סכום הפרויקט", מסביר עו"ד סופר.

מה לגבי שיפוצניקים קטנים שמשפצים דירות בפחות מ-50 אלף שקל - האם הרישיון רלוונטי להם?

"הרישיון רלוונטי גם להם ונותן להם אפשרות להתפתח מקצועית וכלכלית. מה גם שרוב השיפוצים הם מעל 50 אלף שקל".

האם רישיון מבטיח שהקבלן לא עובד "בשחור"?

"רישיון מקטין את הסיכויים לעבודה 'בשחור'. מי שמקבל את הרישיון ורוצה להתקדם, יש לו אינטרס לעבוד לפי חוק כי זה ישרת אותו מול רשם הקבלנים לשדרוג הרישיון שלו".

יתרונות רישום שיפוצניקים

על פי עו"ד סופר, קיימים חמישה יתרונות מרכזיים לרישום שיפוצניקים וכולם משמעותיים בעיקר בעידן התחרותי של היום.

"ראשית, רישיון מקנה לשיפוצניק אפשרות לעבוד על פי חוק. שנית, ברגע שיש לך רישיון אתה נתפש על ידי הלקוחות כשיפוצניק רציני וטוב היות שאתה מפוקח על ידי רשם הקבלנים ועברת את התנאים לקבלת הרישיון.

"שני היתרונות הנוספים והקריטיים הם האפשרות של קבלני שיפוצים בעלי רישיון לגשת למכרזים וכן לבקש היתרים לגייס עובדים פלסטינים. כוח העבודה הגדול בענף השיפוצים והבנייה הוא מקרב העובדים הפלסטינים, ולכן הרישיון הוא הכרחי על מנת לגייסם.

"שיקול מרכזי אחרון להוצאת רישיון הוא הכיסוי הביטוחי. כשחלילה קורה משהו לעובד, כמו פציעה או תאונה, ומתברר שהקבלן עבד בהיקף שמעבר לרשיונו, חברת הביטוח תתנער ממנו ותגיד שהוא עבד שלא כחוק ובניגוד להיתרים שלו ולכן אינו זכאי לכיסוי".

רמאים וחאפרים בתחום השיפוצים והרשיונות

בעיה בולטת בתחום השיפוצים היא חוסר אמינות - אנשי מקצוע שאינם מסיימים עבודה, מעכבים אותה או מבצעים עבודה רשלנית ונעלמים עם הכסף. תוך כך הם גם יוצרים שם רע לענף. לטענת עו"ד סופר, רשיון קבלן שיפוצים עשוי לסייע במיגור התופעה.

"מלבד האפשרות לתבוע משפטית קבלן אשר התרשל או נעלם עם הכסף, ניתן לפעול נגדו גם מול רשם הקבלנים אם הוא עבר עבירה בטיחותית או העסיק עובדים שלא כדין. אם נעשתה עבירה חמורה, הרשם עלול להקפיא או לשלול את רשיונו של הקבלן או להשית עליו קנס.

"חשוב לדעת כי ישנם גם הרבה חאפרים בתחום הגשת רשיונות לקבלנים. כלומר, חברות שמציעות הגשת בקשות לרישיון וייצוג קבלנים, אשר לוקחות את הכסף ולא נותנות שירות. אני נתקל בהרבה סיפורים כאלה. הם אינם עורכי דין ואין להם אחריות מקצועית ואתית".

כיצד ניתן להימנע מכך?

"חשוב לגשת לעורך דין מנוסה שיש לו אחריות אתית, מוניטין, לקוחות ממליצים והיכרות מעמיקה עם חוקי הקבלנים. ישנם עורכי דין בודדים שתחום רישום הקבלנים הוא תחום ההתמחות שלהם. אני מעריך שמדובר בחמישה עד עשרה עורכי דין בלבד בכל הארץ.

"אני לדוגמה מתעסק רק בזה ומייצג קבלנים בהרבה מאוד ועדות. רשם הקבלנים הוא גוף מסועף ומורכב, עם הרבה דרישות. קשה להתמודד איתו. מאז תחילת עידן הקורונה לא ניתן להגיע לשם והכל מתנהל אונליין. אם הגורם המטפל לא יודע להתמודד מול הגוף הזה, תהליך הוצאת הרישיון או הטיפול בתלונה עלול להימרח לאורך שנה-שנתיים ולהיתקע. כשהטיפול נעשה על ידי עורך דין מומחה בצורה נכונה, התהליך לוקח בממוצע כחודשיים. זימון למבחן או לוועדה עלול להאריך במעט את התהליך".

מה הן העלויות להוצאת רשיון קבלן שיפוצים?

"קבלן או שיפוצניק שרוצה רישיון משקיע בקריירה העתידית שלו, ולא כדאי לו להמר עליה", מזהיר עו"ד סופר. "רק כך הוא יכול לגשת למכרזים ולפרויקטים גדולים. אני לא ממליץ לקחת את הסיכון ולעשות את התהליך לבד או על ידי חברות שאינן מתמחות ובקיאות בנושא רק בגלל הצעה זולה יותר. זה פשוט לא שווה את זה. בכל מקרה, העלויות הכרוכות בהוצאת רישיון לקבלנים הן בסכום שווה לכל דורש. לא מדובר בסכומי עתק".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 077-8037056

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

לעו"ד תומר סופר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • התיישנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully