וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכרים דירה? יכול להיות שמגיע לכם החזר על מס שבח

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

1.7.2022 / 7:50

מכירת הנכס שלכם חייבה אתכם בתשלום מס שבח? במקרים רבים מתברר שבעל הנכס שילם מס שבח גבוה מדי. עו"ד טליה ברזאני מסבירה איך תקבלו את הכסף בחזרה

בני זוג חותמים על הסכם גירושים וחלוקת רכוש. ShutterStock
"מדובר בהליך שדורש ניסיון ומומחיות רבה בתחום"/ShutterStock

לא בכל יום אנחנו זוכים להזדמנות לקבל כסף בחזרה מהמדינה. במקרה של מס שבח, מס המקרקעין היקר, מתברר שלרבים ממי ששילמו את המס קיימת זכאות להחזר. מתברר גם שמעטים בלבד מממשים אותה.

עו"ד ומגשרת טליה ברזאני, העוסקת בין היתר בתחום המקרקעין, בוחנת זכאות להחזרי מס שבח על בסיס קבוע ובשיתוף משרד יועצי המס MASTER המתמחים בהחזרי מס. ביקשנו לברר איתה למה אנשים משלמים מעבר למה שהחוק מחייב אותם וכיצד ניתן לקבל החזר על גביית יתר.

מה זה מס שבח? הסבר פשוט

"מס שבח מקרקעין הינו אחד המסים המרכזיים ביותר בנדל"ן בישראל", מסבירה עו"ד ברזאני. "המס הוא תשלום חובה המבוסס על העברת אחוז מסוים מרווח על מכירת דירה לקופת המדינה. הרווח מחושב על פי ההפרש בין מחיר קניית הדירה לבין מחיר המכירה שלה לבעלים הבאים".

לדבריה, "היות ששוק הנדל"ן בישראל נמצא בעלייה חדה בעשורים האחרונים, מס שבח, ששיעורו הוא 25% מהרווח, צמח בהתאם והפך לסכום משמעותי המושת על המוכר. את מס השבח יש לשלם לרשות המסים לאחר מכירת הנכס".

מי צריך לשלם מס שבח ובאילו מצבים?

"כל מי שהרוויח ממכירת דירתו, בין אם הוא משקיע (אזרח או תושב חוץ) שרכש כמה דירות להשגת תשואות, ובין אם מדובר באדם פרטי שהינו בעלים של דירה אחת שבה התגורר".

עו"ד ברזאני מסבירה: "כיום, פטור חד פעמי ממס שבח חל על דירה ראשונה לאדם פרטי, בתנאי שהיא שימשה למגורים במחצית משטחה לפחות ובתקופה של 18 חודשים ומעלה. אם עלות המכירה היא מעל 4.5 מיליון שקל, אין זכאות לפטור".

לדבריה, "נוסף לפטור זה, ישנם מצבים מורכבים נוספים המזכים בפטור מלא או חלקי ממס שבח שהאזרח מן השורה לא מודע להם ויש לבחון אותם נקודתית. לדוגמה, פטור הניתן לדירה שהתקבלה בירושה ליורש בעל דירה אחת, תחת תנאים מסוימים".

הרפורמה שנעשתה בתחום מס השבח בשנת 2014, מסבירה עו"ד ברזאני, הכניסה את החישוב הליניארי לקביעת גובה המס. חישוב זה מביא בחשבון בעלות על דירה בתקופה שלפני שנת 2014, בה ניתן פטור ממס שבח על דירה אחת בכל ארבע שנים ולאחר שנת 2014. בנוסף, חלק מהגבייה השגויה של מס שבח נובעת ממורכבות החישוב של המס עבור בעלי דירות המחזיקים בכמה נכסים".

עו"ד טליה ברזאני. בן ניקסון,
"מס שבח מקרקעין הינו אחד המסים המרכזיים ביותר בנדל"ן בישראל". עו"ד טליה ברזאני/בן ניקסון

האם ניתן להפחית את תשלום מס השבח?

"כן. ישנם מספר פרמטרים שמקזזים את תשלום מס השבח כמו הוצאות על השבחת הנכס, שכר טרחת עורך דין ומתווך, שיפוץ הדירה ועוד. הוצאות אלו עשויות להגיע לסכום של מס השבח ולקזז את מלוא התשלום".

בירור זכאות להחזר על מס שבח

הזכאות להחזר על מס שבח תלויה בכמה גורמים, מדגישה עו"ד ברזאני. לדוגמה, אנשים שמבצעים פריסת מס שבח בניצול מדרגות מס או נקודות זיכוי, אנשים העומדים בהקלות ופטורים שונים של רשות המסים וזוגות גרושים או פרודים המפצלים את המס ביניהם, עשויים להיות זכאים להחזר.

כיצד ניתן לברר האם מגיע לי החזר על מס שבח?

"אנו מבצעים בדיקה לבירור זכאות לפטור או להחזר יחסי למס שבח, עד שבע שנים אחורה ובהסתמך על מסמכים רלוונטיים שאנו מקבלים מהלקוח. הבירור כרוך בשורה ארוכה של מהלכים חשבונאיים, ניתוח קיזוזים וניכויים, פריסות מס שבח וניצול נקודות זיכוי. כל זאת, על מנת להגיע לגובה הזיכוי המקסימלי ללקוחות שלנו".

לדברי עו"ד ברזאני, "מדובר בהליך שדורש ניסיון ומומחיות רבה בתחום ובעבודה מול רשות המסים, לה אנו מגישים בקשה מסודרת להחזר. עד היום ביצענו דרישות החזר רבות ומגוונות תוך שימוש באסטרטגיות פעולה שונות ואין ספק שמדובר בשירות משתלם".

האם ניתן להגיש בקשה להחזר מס לבד?

"לא מומלץ. השגת החזר תלויה בהבנה מעמיקה של חוקי מיסוי מקרקעין וחישובים ליניאריים המותאמים לנתוני הלקוח. מדובר בסכומים גבוהים ובלתי מבוטלים שניתן למקסם. כסף שפשוט מאבדים כאשר לא נעזרים במומחים".

איך הכסף מועבר חזרה ללקוח?

"בסיום התהליך הכסף מועבר לחשבון הבנק של הלקוח. יש לציין כי השירות איננו כרוך בעלות של דמי פתיחת תיק,אלא בתשלום עמלה בלבד ואך ורק אם הושג החזר".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 053-4256510

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

לעו"ד טליה ברזאני באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מס שבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully