וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להפחית מזונות בעת משבר כלכלי?

עו"ד ומגשרת מלכה ליברנט, בשיתוף zap משפטי

30.3.2022 / 7:50

הלכה חדשה שקבע בג"ץ בנושא הפחתת מזונות יכולה לעזור לאבות רבים שאיבדו את מקום עבודתם או יצאו לחל"ת בעקבות הקורונה ומתקשים לעמוד בתשלומי המזונות

ילדה עצובה עם ההורים. ShutterStock
הסדרי הראייה יכולים להשתנות במהלך השנים/ShutterStock

אב לשניים, שקיבל משמורת על אחד משני ילדיו, עתר לבית המשפט בבקשה להפחית את דמי המזונות ששילם, כיוון שעל פי המשמורת החדשה שנקבעה, אחד מהילדים מתגורר אצלו והוא מכלכל אותו ודואג לכל צרכיו, לכן אין סיבה שישלם מזונות עבורו. האם סירבה בתוקף והמשיכה לדרוש כי האב ישלם מזונות גם על אותו ילד שעבר להתגורר איתו.

עורך הדין שטיפל בתביעת המשמורת של האב לא ביקש במקביל הפחתת מזונות, לכן פנה האב שוב לבית המשפט כדי לדרוש הפחתת דמי מזונות. השופטת קבעה כי: "היה עדיף שבא כוח האישה היה מסביר ללקוחה שעדיף לא להגיע לבית המשפט, ולהסכים לכך שקבלת המזונות תהיה עבור ילד אחד. ראוי שכל הורה יישא בהוצאות הילד שברשותו". השופטת ראתה לנכון להחזיר רטרואקטיבית את המזונות ששולמו מאז שעבר הילד למשמורת האב, וביטלה את המזונות.

פסיקה זו מתבססת על ההלכה החדשה שקבע בית המשפט העליון, לפיה יש יותר נכונות מצד בית המשפט, בכפוף לתנאים מסוימים, לבחון הפחתה של דמי מזונות. לפי הלכה זו, אם בית המשפט מחליט כי ראוי לדון ולבחון את בקשת ההפחתה, השינוי בסכום המזונות יהיה משמעותי מבעבר.

באילו מקרים יסכים בית המשפט לדון בבקשה להפחתת מזונות?

הצד שמבקש את הפחתת המזונות צריך להציג שינוי מהותי שגרם לו להגיש בקשה להפחתה משמעותית. שינוי כזה יכול להיות שינוי במצבו הכלכלי של האב - עליו להציג את מצבו הכלכלי בעבר ובהווה ולהוכיח כי השינוי אינו זמני. גם אם האב הקים משפחה חדשה והוא מפרנס ילדים נוספים, בית המשפט יכול לקבל זאת כשינוי מהותי. אפשרות נוספת היא שינוי במצבו הבריאותי של האב שמשלם מזונות והשפעתו על אפשרות ההשתכרות שלו.

גם שינוי במצבה הכלכלי של האם יכול להיות שינוי מהותי. כעורכת דין אציג בפני בית המשפט אפשרויות המצביעות על הטבה במצבה הכלכלי של האם, אם זה רכב חדש, עבודה חדשה. בית המשפט יכול לחייב את האם להציג תלושי שכר מעודכנים או כל מסמך אחר המעיד על מצבה הכלכלי הנוכחי.

עוד מוטיב שבית המשפט שוקל הוא זמני השהות, כלומר הרחבה או צמצום של הסדרי הראייה. הסדרי הראייה יכולים להשתנות במהלך השנים. לדוגמה, אם בתחילה האם מתנגדת מאוד לכך שהילדים ישהו אצל האב ואף יישארו לישון אצלו, אולי בהמשך היא תשחרר יותר והילדים יהיו יותר אצל האב. אפשרות נוספת היא שהילדים גדלים ומחליטים לעבור לגור אצל האב.

כל אלה יכולים להיות שינוי נסיבות מהותי לעניין המזונות. בית המשפט שוקל גם מקרים של ניכור הורי, שעלה לכותרות בתקופה האחרונה, ולהחליט כי סירוב הילדים לראות את האב בעקבות ניכור הורי ישפיעו על גובה המזונות.

איך מתחילים תהליך של עתירה להפחתת מזונות?

כעורכת דין ומגשרת, בדרך כלל אתחיל בתהליך בפנייה לצד השני, בניסיון להגיע להסדר מחוץ לכתלי בית המשפט. הסדר שבו כולם יהיו מרוצים וירגישו שקולם נשמע הוא הסדר טוב להורים וכמובן לילדים. במקרה וניתקל בסירוב מוחלט לדון בנושא, אפנה לבית המשפט ואנהל את התיק תוך שמירה מקסימלית על האינטרסים של הלקוח.

לסיכום, בית המשפט ישקול האם לקבל עתירה להפחתת מזונות על פי קריטריונים או מוטיבים שונים כמו מצבו הבריאותי ומצבו הכלכלי של האב, צמצום או הרחבה בהסדרי ראייה ומצבה הכלכלי של האם.

הכותבת היא עו"ד ומגשרת מלכה ליברנט

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 077-9968290

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

לעו"ד מלכה ליברנט באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

עו"ד ומגשרת מלכה ליברנט, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully