וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון הזדמנויות לדרכון גרמני - גם לילדים

יותם בן משה, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 15:54

לאחרונה חוקק בגרמניה חוק המאפשר למאות אלפי ישראלים לקבל דרכון אירופאי-גרמני. לאור הביקוש העצום לאזרחות גרמנית ולפני שהתנאים יוקשחו שוב, פנינו לעו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בארץ בתחום ומי שטיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית, וביקשנו ממנו הסברים על התהליך

דרכון גרמני. ShutterStock
נראה כי בעתיד תקשיח גרמניה את התנאים/ShutterStock

אחרי 12 שנות לימודי משפטים בגרמניה וטיפול באלפי בקשות של ישראלים לאזרחות גרמנית מאז 1997, עו"ד ד"ר יובל חן מסביר בשורות הבאות מדוע עכשיו, יותר מתמיד, כדאי למהר ולהתחיל בבקשה לאזרחות גרמנית.

מה הם השינויים האחרונים שנעשו בעניין קבלת אזרחות גרמנית?

"בעוד שבעבר דרש החוק הגרמני להוכיח קשר דם לאדם שהיתה לו אזרחות גרמנית, היום דורש החוק הגרמני להוכיח נרדפות וקשר דם לנרדף, שמקום מושבו הקבוע עד 1933 היה בגרמניה ואילולא עלו הנאצים לשלטון, הוא היה יכול לקבל אזרחות גרמנית ומקום מושבו הקבוע היה בגרמניה".

מהי המשמעות ומי הוא קהל היעד?

"לכל מי שהוא ילד, נכד, נין וכן הלאה של נרדף, שהיה חי או נולד בגרמניה לפני 1933, יש היום סיכוי חד פעמי לקבל דרכון אירופאי-גרמני", מסביר עו"ד ד"ר חן, "וזאת גם אם לנרדף לא הייה אזרחות גרמנית, גם אם הנרדף הגיע לגרמניה מפולין או ממזרח אירופה וגם אם תביעה לאזרחות גרמנית שהוגשה בעבר נדחתה. מדובר על חלון הזדמנויות של ממש לקבל כעת דרכון גרמני".

מדוע "חלון הזדמנויות"? האם אי אפשר יהיה להגיש בקשות לאזרחות גרמנית גם בעוד שנה או מאוחר יותר?

לדעתו של עו"ד ד"ר חן, "כל מי שמבקש להבטיח את קבלת האזרחות הגרמנית לילדיו וגם לצאצאיו שטרם נולדו, מוטב שיגיש בהקדם בקשה לאזרחות גרמנית. חילופי השלטון האחרונים בגרמניה והצפי למאות אלפי בקשות לאזרחות גרמנית מחזקים את ההנחה כי בעתיד תקשיח גרמניה את התנאים, למשל היא עשויה לדרוש בעתיד ידיעת השפה הגרמנית כתנאי לקבלת אזרחות גרמנית. דרישה זו היתה קיימת בעבר במקרים מסוימים".

איך מתחילים בתהליך?

"מדובר על הליך משפטי אשר כל כולו הוא רק לפי החוק הגרמני ואין לו קשר לחוק בישראל. מובן שכל ההליך הוא בגרמנית בלבד. הגורם המחליט בגרמניה הוא משרד הפנים. לפיכך, מומלץ לפנות לעורך דין, אבל רק לאחד שבקיא בחוק הגרמני והוא וכל צוות משרדו שולטים לחלוטין בשפה הגרמנית", אומר עו"ד ד"ר חן ומדגיש: "כפי שבודקים רקע של איש מקצוע לפני שמבקשים את שירותיו, נכון יהיה לבדוק באמצעות שאלות רקע בסיסיות את בקיאותו של עורך הדין במקרה זה - כגון: 'האם למדת אי פעם דיני אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים באוניברסיטה בגרמניה?'".

מהו פרק הזמן לקבלת האזרחות?

"הבדיקות שמבצעת גרמניה מאוד קפדניות ומקיפות. ממוצע הזמן שגרמניה זקוקה לו הוא כ-24 חודשים לערך. מובן שפרק הזמן מתארך או מתקצר בהתאם לעומס בגרמניה, להוכחות ולמסמכים שהוגשו בתיק, הטיעונים שהועלו בתביעה, האם נבחר המסלול הנכון של התביעה והאם התיק כל כך מוצק, שאין ספק שהמבקש מקיים אחר תנאי החוק בגרמניה לקבלת אזרחות גרמנית. כל הסתייגות שתעלה גרמניה, רק מאריכה את הטיפול בתיק".

האם יש דרך לקצר את ההליכים ומה הם הסיכויים שגרמניה תדחה את התביעה?

"אחרי 12 שנים של לימודי משפטים בגרמניה וטיפול באלפי בקשות לאזרחות גרמנית מאז 1997, אני יודע בדיוק אם ומדוע ידחה משרד הפנים הגרמני את הבקשה לאזרחות גרמנית, מה מחפש לראות משרד הפנים הגרמני בתביעה לאזרחות גרמנית, איך ומה יש לטעון, כיצד להוכיח את הטענות והיכן לאתר בגרמניה את המסמכים היסטוריים, הרלוונטיים לתביעה", מסביר עו"ד ד"ר חן.

"המגמה היא להגיש למשרד הפנים בגרמניה את התביעה, כך שכל החומר כבר ממש 'לעוס' כדי שלא יהיה להם ספק או מקום לשאלות ובכך לקצר משמעותית את הזמן. כמו כן, למרות שאנו מוכרים בשגרירות הגרמנית בישראל, אנו פועלים ישירות מול המחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ועומדים עימם בקשר ישיר, כי השגרירות הגרמנית היא רק תחנת מעבר למסמכים ולא רשאית לבחון את הבקשה לאזרחות גרמנית".

האם היו כבר הצלחות לפי החוק החדש?

"באוקטובר 2021 פנה אלינו פרופ' מכובד מישראל וביקש את הטיפול והייצוג שלו בהליכים לקבלת אזרחות גרמנית. הוריו הגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה ומאוחר יותר ברחו משם אחרי עליית היטלר לשלטון בשנת 1933. אחרי הגשת התביעה ועשרות המסמכים, אישרה גרמניה בפברואר 2022 את הבקשה לאזרחות, ללא שום הסתייגויות".

לדברי עו"ד ד"ר חן, "אני שמח מאוד שיש למשרדי את הזכות להיות עורך הדין הראשון והיחידי בישראל אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית, לפי החוק החדש בגרמניה ובזמן שיא ובכך פתחתי פתח למאות אלפי ישראלים".

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל - hen@yuvalra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

יותם בן משה, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully