וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלן רשום: כל מה שאתם צריכים לדעת על הוצאת רישיון בענף הבנייה

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 7:56

כדי שקבלנים יוכלו לבנות, יש מי שדואג לבדוק אם ניתן "לבנות עליהם". עו"ד תומר סופר, מומחה לרישום קבלנים, מציג את המדריך המלא לרשיונות מהירים בענף הבנייה

מהנדס בניין. ShutterStock
"הרישיון מאפשר לקבלנים לגשת למכרזים ופותח בפניהם שוק נוסף של פרויקטים"/ShutterStock

כל קבלן שרוצה לבנות בהיקפים גדולים חייב להוציא רישיון מתאים, בין אם זה לצורך בניית בניינים או כבישים ובין אם הוא עוסק בשיפוצים. ישנם כיום כ-50 סוגי רשיונות שונים עבור קבלנים, שמחולקים לשתי קטגוריות. הקטגוריה הראשונה היא רישיון בענף הראשי. ענף ראשי כולל בעיקר את ענף הבנייה וענף התשתיות, כבישים ופיתוח. הקטגוריה השנייה היא רישיון בענף משנה הכולל, בין היתר, את ענפי השיפוצים, חשמל ואינסטלציה.

"כדי לקבל רשיון קבלן בענף הבנייה, הנקרא ענף 100 ג' 1, אתה חייב להיות מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה ולעמוד בתנאים שמציב רשם הקבלנים", מסביר עו"ד תומר סופר, אחד המומחים המובילים בישראל לרישום קבלנים. "אם אתה לא מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה, עליך להעסיק שני בעלי כישורים במקצועות הללו".

לדברי עו"ד סופר, את הרישיון ניתן להוציא בשלוש דרכים שונות: הראשונה, כעוסק מורשה, כלומר קבלן שעושה רישיון 100 ג' 1 באופן פרטי ועל שמו. אפשרות שנייה היא הקמת חברה עליה נרשם הרישיון והאפשרות השלישית היא ביצירת שותפות לה מקימים את רשיון הקבלנים.

רישום קבלני בנייה בפנקס הקבלנים: כל היתרונות

"טרם קבלת רישיון בענף הבנייה, ניתן לבצע עבודות בסכום עד לסכום של כ-90 אלף שקל בלבד לפרויקט", מסביר עו"ד סופר. "מדובר סכום נמוך עבור מי שרוצה להתפתח בתחום הבנייה ולצמוח כלכלית. קבלן שעובד ללא רישיון בסכום גבוה מכך, פשוט עובר על החוק.

"כמו כן, סיווג היתר הבנייה ועמידה בתנאיו הכרחיים לשמירה על כיסוי ביטוחי. קבלן בנייה אשר חורג מהסיווג שלו, ייתכן שייתקל בסירוב של חברת הביטוח לשפות אותו במקרה של תאונת עבודה או תביעה.

"הרישיון מאפשר לקבלנים לגשת למכרזים ופותח בפניהם שוק נוסף של פרויקטים. הוא מעניק להם כמובן גם חותמת של אחריות ואמינות - קבלן בעל רישיון מפוקח באופן תמידי וקבוע על ידי רשם הקבלנים.

"בענף הבנייה יש להציג מדי שנה לרשם הקבלנים תלושים של עובדים. אם לקבלן מסוים יש בעיות בטיחות או שקיימת נגדו תלונה, ועדה מטעם רשם הקבלנים חוקרת את העניין ובמידת הצורך מזמנת את הקבלן אליה לחקירה. כלומר, יש למי לפנות אם קבלן מתגלה כבעייתי.

"עוד שיקול מהותי להוצאת רישיון הוא באפשרות של קבלנים רשומים לקבל היתרים לגיוס עובדים פלסטינים. ענף הבנייה מבוסס רובו ככולו על פועלים פלסטינים, כגון טפסנים ורצפים, ורשיון קבלן הוא הדרך היחידה להעסיק כחוק עובדים אלה.

"עורך הדין הוא גם זה שמכין ומגיש את הבקשות לגיוס עובדים פלסטינים, מגיע עם הקבלן לדיון בעניין זה בפני מדור התשלומים, ובמידת הצורך דואג להגיש בקשה להגדלת מכסת העובדים. חשוב לציין שברשם הקבלנים ובתחום ההיתרים לעובדים הפלסטינים יש הרבה תקנות שמשתנות כל הזמן והגורם המייצג חייב ללמוד את הדברים ולפעול מהר כדי שעבודת הקבלן לא תתעכב".

סיווג קבלנים: אילו סוגי רשיון בנייה אתם יכולים לקבל?

רישיון בענף הבנייה מתחיל ברישיון 100 ג' 1, המאפשר עבודות בסכום של עד כ-4.7 מיליון או עד 2,000 מ"ר לפרויקט. הגדלת הסיווג מגיעה עד לרישיון 100 ג' 5 שאיננו מוגבל כלל - לא בסכומים ולא במטרים רבועים לפרויקט.

כדי להפוך לקבלן רשום, מהנדס נדרש לשנתיים ניסיון מתוך חמש השנים האחרונות - ניסיון שנרכש בענף הקבלנים הרשומים בלבד.

הנדסאי נדרש לארבע שנות ניסיון מתוך שמונה השנים האחרונות, וגם כאן נדרש ניסיון עם קבלנים רשומים בלבד.

מנהל עבודה נדרש לשש שנות ניסיון מתוך 12 השנים האחרונות - ניסיון שנרכש באתרים ברשיון משרד העבודה.

מי שאיננו מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה, כמו במקרה של יזם או עו"ד, נדרש כאמור להעסיק שני בעלי כישורים מהתחומים הללו במשרה מלאה ובאופן בלעדי.

האם קיימים מבחנים שצריך לעבור כדי לקבל רישיון בענף הבנייה?

"לא. הדבר קיים רק בענפי משנה כמו שיפוצים, אינסטלציה וחשמל. בענפים הראשיים, הפונה הוא בעל הכשרה של מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה ויש לו כבר את הידע המקצועי המוכח".

עורך דין מומחה לרישום קבלנים

על פי עו"ד סופר, חשיבות הליווי של עורך דין מומחה ברישום קבלנים לצורך הוצאת רשיונות בנייה היא קריטית. בעיקר כיוון שעורך הדין יודע לפעול מול גוף מרובה ענפים ומורכב כמו רשם הקבלנים ומנוסה בהתמודדות מול הפקידות והוועדות השונות כשהבקשה נתקעת או נדחית.

"אנחנו מכינים ומגישים את הבקשה לרשם הקבלנים עם כל האישורים והאסמכתאות. הגשת הבקשה דורשת הרבה מחשבה - כל מילה ומשפט נחשבים ועלולים לגרום לפסילתה או אישורה".

לדברי עו"ד סופר, "אם רשם הקבלנים מסרב לבקשה, זה לא סוף פסוק. המשרד מכין מכתב תגובה שמסביר למה על פי חוק ועל פי העובדות בשטח הקבלן זכאי לקבל את רשיון הבנייה. במקרה שבו רשם הקבלנים דוחה את מכתב התגובה שלנו, אנחנו מערערים לבית המשפט המחוזי. לערעורים יש הרבה מאוד הצלחות. לעתים קרובות בית המשפט המחוזי מוצא פגם בהתנהלות רשם הקבלנים או הוועדה המייעצת ומחזיר את הקבלן לוועדה כדי לבחון את הבקשה בשנית".

האם ניתן להגיש בקשה עצמאית או דרך גורם שאיננו עו"ד?

"לא מומלץ. רק לאחרונה נתקלתי במקרים שבהם קבלנים הגישו בקשה לרשם הקבלנים, גם עצמאית וגם דרך חברה לא מפוקחת שהבטיחה לטפל ברישיון. בגלל שהם ניסחו את הבקשה בצורה לא נכונה - הבקשה נדחתה. תיקנתי את הבקשות, הוספתי מסמכים, הגשתי אותן מחדש והקבלנים הללו זכו לקבל את הרישיון".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 077-8037056

לעו"ד תומר סופר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully