וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה תחושת ה"לא נעים" מול הלקוח היא הדבר הכי מסוכן לעסק?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 15:41

אילו סימנים אצל לקוחות צריכים להדליק נורות אדומות, מתי חייבים להרים דגל מול לקוח שלא משלם חוב ואיך בכלל צריך לפעול? עו"ד איל רייפר, שותף במשרד דרעי, רייפר ושות' המתמחה בגביית חובות, משיב

אדם מיואש בגלל חובות. ShutterStock
"מי שלא יפעל עכשיו עלול למצוא עצמו בהמשך מצב גרוע יותר"/ShutterStock

"כשבעלי עסקים נתקלים בלקוחות שלא משלמים, אין ספק שמדובר עבורם באחד המצבים הכי לא נעימים שיש", אומר עו"ד איל רייפר, שותף מייסד בפירמת עורכי הדין דרעי, רייפר ושות'. "בין אם בעל העסק מנסה לגבות את החוב בפעם הראשונה או שניסה כבר לעשות זאת כמה פעמים, התחושה מתסכלת".

עו"ד רייפר, שמשרדו עוסק כבר שנים בגביית חובות, נתקל כבר במקרים רבים של לקוחות שניסו להתחמק מתשלום ובבעלי עסקים שנאלצו להבין על בשרם את המשמעות של אי גביית חובות בזמן. "ההשלכות הן קשות מאוד", הוא אומר, "ומי שלא פועל בזמן עלול למצוא את עצמו מתנהל מול כדור שלג".

עו"ד איל רייפר, ‏‏משרד עורכי דין דרעי - רייפר. יח"צ,
"צריך להרים דגל אדום כשלקוח לא משלם במשך תקופה ממושכת"/יח"צ

למה חשוב לגבות חובות בזמן?

עו"ד רייפר: "חשוב לגבות חובות בזמן משום שפעמים רבות, כאשר האסימון נופל לאט, הטיפול בחובות כבר עלול להיות מאוחר מדי. כדי לגבות חובות צריך לזהות את הדגלים האדומים מבעוד מועד ולפעול מיד".

לדבריו, לאחר שבעל העסק מדבר עם החייב פעמיים או שלוש ללא הצלחה ומבהיר לו את המצב, כדאי לו לשקול לפתוח נגדו בהליכים משפטיים.

"בסיטואציה כזאת, הצעד הראשון שכדאי לעשות הוא לבקש לקבל עוד מידע על הלקוח דרך גורמים אחרים בחברה שלו. אם כל אחד מהגורמים בחברה מספר סיפור שונה, זה יכול להיות סימן לכך שהחברה חווה קושי בהחזר חובותיה. אם זה המצב, צריך להבהיר ללקוח שהצעדים הבאים יהיו קשים יותר".

איך נדע מתי להרים דגל אדום?

"צריך להרים דגל אדום כשלקוח לא משלם במשך תקופה ממושכת, ומלווה זאת באמירות שמצביעות על נסיונות התחמקות או על בעיות כלכליות", מבהיר עו"ד רייפר. "יש מספר סימנים שיכולים להצביע על כך שלקוח יתקשה לשלם את החוב בהמשך".

לדבריו, סימן אחד שעלול להצביע על כך הוא בעיות אישיות של החייב, שעלותן הכספית גבוהה. לדוגמה, בעיות משפחתיות כמו גירושין, חולי בריאותי או נפשי, או אפילו אם החייב נראה מוטרד ביומיום מסיבה לא ברורה. "אמנם, אנחנו לא יודעים מה עובר על החייב בכל נקודה, אך סימנים אלה עלולים להצביע על בעיות עמוקות יותר שיש סיכוי גבוה שמערימות עליו קשיים כלכליים", אומר עו"ד רייפר.

"סימנים נוספים יכולים להיות צמצומים בחברה, כוונה למכור אותה, לקיחת הלוואה גדולה באופן לא פרופורציונלי מהבנק ועוד". בכל אחד ממקרים אלה", מדגיש עו"ד רייפר, כדאי להיוועץ בעורך דין ולהיעזר בו לצורך גביית החוב".

האם ניתן לעשות חלק מהצעדים לבד, ללא עורך דין?

"כן, חלק מהצעדים ניתן לבצע לבד, במיוחד במקרים שהחוב לא נוצר עקב בעיה ממשית, אלא נובע משיכחה. לעתים החוב לא נפרע סתם כי הוא 'נפל בין הכסאות' בארגון. במקרים כאלה אפשר ליצור קשר בצורה הכי פשוטה, בטלפון, בדואר אלקטרוני או בווטסאפ, לדרוש את תשלום החוב בצורה נעימה ולהדגיש שהמועד האחרון לתשלום כבר עבר".

במקרים אחרים, ממשיך עו"ד רייפר, "אם עבר כבר חודש או חלפו חודשיים מהמועד האחרון לתשלום, ונראה שהלקוח מנסה להתחמק ממנו, כדאי לערב עורך דין וכמה שיותר מהר. הסיבה לכך היא שלקוחות רבים במצבים כאלה נמצאים במצב כלכלי רעוע שלא מאפשר להם את החזרת החוב, ויש סיכוי לא רע שאתם לא הנושים היחידים שלהם".

מהו החשש הכי גדול במקרה שלא נגבה את החוב בזמן?

"החשש הגדול האמיתי הוא שאם אתה לא תפעל, מישהו אחר יפעל לפניך, ואז יכולת ההחזר של החייב כלפיך תפחת עוד יותר, מה שיוריד עוד יותר את הסיכויים שתראה את הכסף בקרוב".

האם יש דרך להימנע לחלוטין מגביית חובות?

"לא, לא תמיד ניתן להימנע לחלוטין מגביית חובות, אבל צריך כמובן לשאוף לכך ולנסות מראש לעבוד רק עם לקוחות שאינם בעייתיים. יש כל מיני צעדים שניתן לנקוט כדי להשיג זאת לפני שמחליטים להתחיל לעבוד עם הלקוח, כמו בדיקת אשראי שעושים ללקוח".

לאחר מכן, ממשיך עו"ד רייפר, "צריך לערוך מול הלקוח הסכם כתוב עם תנאים ברורים ולהגיש לו חשבוניות ברורות ומפורטות".

ואם הלקוח בכל זאת אינו משלם?

"יש ליצור איתו קשר ביום שבו הוא חורג מהמועד ולהתריע על כך בפניו. חשוב להמשיך ולהתריע בפני הלקוח על חשבוניות שטרם שולמו על ידו, ורצוי לתעד זאת בדואר האלקטרוני, בווטסאפ וכו'. אם גם זה לא עוזר, יש לנקוט בצעדים משפטיים".

עו"ד רייפר מסביר מדוע חשוב להיעזר בעורך דין בתהליך גביית החוב: "מגיע שלב מסוים שבו רק עורך דין, שמכיר את החוק והפסיקה הרלוונטיים ויודע לאיזו ערכאה לפנות, יכול לסייע לכם לגבות את החוב. חשוב לציין שלא תמיד צריך להפעיל את כל התותחים הכבדים. לעתים רק מכתב אסרטיבי מעורך דין מספיק כדי לגבות את החוב".

מה עלול לקרות לעסק אם לא נגבה את החוב?

"העסק עלול להיפגע בכל מיני מישורים. קודם כל, ברמת התפעול - כל עיכוב בגביית חוב עלול להתגלגל אליכם וליצור לכם בעיה בתשלום לספקים ולעובדים. מעבר לכך, אי גבייה של חוב מול לקוח אחד עלולה לאותת ללקוחות אחרים שגם להם 'מותר'".

עו"ד רייפר מוסיף: "לקוחות שרואים כי בעל עסק יודע לעמוד על שלו יעריכו אותו יותר. לא רק שגבייה אסרטיבית לא תפגע בהם כלקוחות, אלא שהיא תחזק את הביטחון שלהם בכם".

ומה אם הגבייה לא הצליחה? התשלום לעורך הדין לא עלול להיות מיותר?

"החשש מלשכור עורך דין ולשלם לו כסף על גביית חובות מובן לחלוטין. מסיבה זו וכדי לפתור דילמות דומות של בעלי עסקים, חלק מעורכי הדין העוסקים בגבייה פועלים במודל של אחוזים מהסכום שהושג. אם לא מתבצעת גבייה, אין תשלום לעורך הדין".

למה חשוב לפעול דווקא עכשיו לגביית חובות?

"מי שלא יפעל עכשיו עלול למצוא עצמו בהמשך מצב גרוע יותר. התזרים הוא כמו הדם של העסק, ואם לא יזרום מספיק דם, העסק לא יתפקד כמו שצריך. בסופו של דבר יש לזכור שלא רק שמדובר על הכסף, אלא גם על התדמית והיושרה שלכם".

עו"ד רייפר מעיד: "משרד דרעי, רייפר ושות' ייחודי בתחום גביית החובות. אנחנו נלחמים עד השקל האחרון בכל גבייה, וכל אחד מעורכי הדין במשרד משקיע וחוקר כל מקרה לעומק, עד שמבינים מה ניתן לעשות כדי להצליח בתביעה. נרד לרזולוציות הכי קטנות עד שנשיג את התוצאה הרצויה עבור הלקוח".

לקוח לא משלם לכם 30 ימים או יותר? זקוקים לסיוע כיצד לגבות את החוב בצורה אפקטיבית? https://www.drlawfirm.co.il/%d7%99%d7%a6%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%a7%d7%a9%d7%a8/' target='_blank'>פנו כאן למשרד עורכי הדין דרעי, רייפר ושות' לבדיקה ראשונית של האפשרויות העומדות בפניכם. צרו איתנו קשר, בטל': 050-7118585, מייל: Info@drlawfirm, אתר: https://www.drlawfirm.co.il/

לדרעי רייפר ושות' עורכי דין באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הלנת שכר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully