וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מומלץ לערוך צוואה גם בגיל צעיר

בשיתוף zap משפטי

19.4.2022 / 10:12

עריכת צוואות נקשרת לרוב לאנשים מבוגרים הנוטים למות או לבעלי רכוש רב. אולם, בשנים האחרונות מתחילה התעוררות בקרב צעירים לגבי חשיבות עריכת צוואות. למה חשוב לערוך צוואות דווקא בגיל צעיר? עו"ד נורית פיש מסבירה

חתימה על מסמכים צוואה. ShutterStock
המחשבה על המוות לא נעימה לנו, אך בשל ההדחקה שלו, הקרובים והיקרים לנו עלולים לשלם מחיר יקר מאוד/ShutterStock

מוות הוא נושא מודחק, בעיקר בחברה המערבית. אנחנו נמנעים מלחשוב עליו, מרחיקים אותו ככל שנוכל מהתודעה שלנו ובמקביל אנו עסוקים בצבירת חפצים וממון כאילו נחיה לנצח. המחשבה על המוות לא נעימה לנו, אך בשל ההדחקה שלו, הקרובים והיקרים לנו עלולים לשלם מחיר יקר מאוד. "עריכת צוואה היא נושא מודחק אצל אנשים רבים, בעיקר צעירים", אומרת עו"ד נורית פיש ומסבירה כי אחד האירועים שהעלו לתודעה הציבורית את החשיבות של עריכת צוואות בגיל צעיר הוא המקרה של איתן בירן, שנותר ניצול יחיד מכל משפחתו.

עו"ד נורית פיש. אוסנת רום,
עו"ד נורית פיש/אוסנת רום

"הסכסוך הקשה על מקום גידולו, בין משפחת האם לאחות האב, שכולם משלמים עליו מחיר ובמיוחד איתן הצעיר, יכול היה להיחסך אילו הוריו היו עורכים צוואה או מסמך הבעת רצון שבהם היו מבטאים את רצונם מי האפוטרופוס שהיו בוחרים לבנם או היכן יהיה מרכז החיים של איתן".

לדברי עו"ד פיש, הטרגדיה שהובילה למאבק המכוער בין שתי המשפחות הדגישה את הצורך של כולנו לקבוע בצוואה (או בדרך של חתימה על מסמך הבעת רצון) מי יגדל את ילדינו אם חלילה יקרה הנורא מכל.

אף פעם לא מוקדם מדי לערוך צוואות

אנחנו משיגים תארים, מתקדמים בעבודה, צוברים נכסים, חפצים וזכרונות, ולאורך כל הדרך מודעים לכך שהכול בטל ומבוטל לעומת ילדינו, שהם הם היקרים והחשובים לנו מכל. קיימות שתי דרכים שבהן הורים יכולים לקבוע מי יגדל את ילדיהם במקרה שהם לא יוכלו לעשות זאת בעצמם, בשל מוות פתאומי של שני ההורים או של הורה יחיד שמגדל לבד את ילדיו או במקרה שבו יאבדו את יכולתם הקוגנטיבית ולא יוכלו לתפקד כהורים.

דרך אחת היא עריכת צוואה, שתכלול הוראה הנוגעת לדמות הנבחרת אשר תגדל את ילדיהם במקרה שחלילה הורה יחיד או שני ההורים ילכו לעולמם. גם אם אין נכס או רכוש להוריש לילדים, עדיין הצוואה יכולה לכלול את ההוראה החשובה והמשמעותית ביותר עבור הילדים לאחר לכתם של ההורים, ויכולה להיערך כאמור כבר לאחר הולדת הילדים.

"ההוראה שתיתנו בצוואה היא לא הורשה - ילד הוא לא נכס שאותו מורישים. כדי לקיים את הוראות ההורים יהיה צורך לעבור דרך בית המשפט, שיבחן מהי טובת הילדים לאותה עת אך זוהי בהחלט הנחיה והבעת עמדה שבית המשפט יתחשב בהן", מסבירה עו"ד פיש.

חשוב לדעת שרצון ההורים הוא לא השיקול היחידי על פיו תיקבע ההחלטה, אך הוא בהחלט יהווה שיקול משמעותי ואפילו מכריע, מוסיפה עו"ד פיש ומסבירה: "רק שינוי קיצוני בנסיבות ממועד עריכת הצוואה ועד למועד בו יהיה על בית המשפט להחליט בנושא, או התרשמות בית המשפט שהמצווה שקל שיקולים זרים כמו נקמה בבת או בן הזוג הקודם, עלול להשפיע ולגרום לכך שרצון ההורים בצוואה לא יקוים".

דרך נוספת לקבוע מי יגדל את הילדים במקרה של אסון או פטירה של ההורים היא באמצעות חתימה על מסמך הבעת רצון. "זהו מסמך שנחתם ומוגש באופן מקוון באתר האפוטרופוס הכללי, ובו ניתן לקבוע מי אתם מעוניינים שימונה כאפוטרופוס לילדים, מי יחליף אותו במידה שגם הוא לא יוכל לעשות זאת, והנחיות נוספות בנוגע לאופן גידול הילדים", מסבירה עו"ד פיש ומדגישה כי עדיף לנקוט בשתי הדרכים.

היתרון הגדול של שתי הדרכים הוא ששתיהן הפיכות וניתנות לשינוי בהתאם לשינויים במציאות החיים והנסיבות. "כל אחד יכול לערוך צוואה חדשה ולבטל את הקודמת, וכל אחד יכול להגיש מסמך הבעת רצון שמבטל את הקודם ומשנה את ההוראות בהתאם לשינויים שחלו בחייכם. ההתמודדות עם הנושא המודחק", מסכמת עו"ד פיש, "תאפשר לכם לישון בשקט, בידיעה שדאגתם לילדיכם ולקרובים לכם".

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות בטלפון - 072-3258694 או במייל - nuritfish@bezeqint.net

לעו"ד נורית פיש באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully