וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כח מתמשך הוא מהפכה במציאות הישראלית

בשיתוף zap משפטי

2.5.2022 / 10:12

עד להסדרו בחוק של ייפוי כוח מתמשך, אנשים יכלו להשאיר רק צוואות או הנחיות לפי חוק החולה הנוטה למות, ולשאלה כיצד ייראו חיינו כשקולנו כבר לא יוכל להישמע, לא היה ביטוי. "עם התפתחות הרפואה, הבעיה כיום היא לא אם למות אלא איך לחיות", אומרת עו"ד נורית פיש ומסבירה

תוחלת החיים הולכת ומתארכת ואיתה עולה השאלה כיצד הולכים להיראות חיינו בעת שלא נוכל לנהל את עניינינו לבדנו. "התקדמות הרפואה גרמה להארכת תוחלת החיים מבלי להבטיח את איכות החיים", אומרת עו"ד נורית פיש. "לכן, הנושא של ייפוי כוח מתמשך הוא קריטי כי הוא מאפשר לאנשים להביא לידי ביטוי כיצד הם רוצים שחייהם ייראו".

לדידה של עו"ד פיש, המסמך הכי חשוב בייפוי כוח מתמשך הוא לא טופס החתימה עצמו אלא מסמך הבעת הרצון ובו ההנחיות המקדימות המצורף לו, בו אדם מפרט כיצד הוא בוחר שייראו חייו. למשל, אם ירצה להמשיך לגור בביתו עם טיפול צמוד של מטפל/ת, כיצד להשקיע את כספו, איזה שימוש לעשות בכספו, איך לנהל את רכוש ונכסי המקרקעין וכו'.

עו"ד נורית פיש. אוסנת רום,
"אדם שבא לערוך את ייפוי הכוח המתמשך אמור להיות במצב קוגניטיבי טוב"/אוסנת רום

"יש לא מעט אנשים שתומכים בילדים שלהם, והם אלה שלרוב מתמנים כמיופי כוח. אם הם רוצים להבטיח שהכסף יעבור לידי ילדיהם בימים בהם הם לא יוכלו לבצע זאת, עליהם לתת הוראות מקדימות, אחרת הילדים יימצאו בניגוד אינטרסים ולא תינתן להם אפשרות ליהנות מהסיוע שההורים מעוניינים להעניק להם", מסבירה עו"ד פיש.

"חשוב ביותר לתת סמכויות רחבות למיופי כוחכם, בעיקר מול התנהלות הבנקים שטרם הפנימו את המהפכה הכרוכה בחתימה על ייפוי כח מתמשך וממשיכים לשלוח אנשים לבית המשפט לקבל צווים מיותרים, שניתן היה למנוע בחתימה על המסמך ובמתן הנחיות ברורות וחד משמעותיות", אומרת עו"ד פיש.

באילו נסיבות ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"אדם שבא לערוך את ייפוי הכוח המתמשך אמור להיות במצב קוגניטיבי טוב. ניתן לערוך גם כשאדם במצב פחות מ'טוב', אך אם יש ספק ולו הקטן ביותר לגבי יכולותיו הקוגנטיביות, אני שולחת אותו לבדיקה של מומחה בתחום הפסיכוגריאטריה על מנת שייתן חוות דעת, האם למרות המגבלות האדם רשאי לחתום על ייפוי כוח מתמשך.

"רוב האנשים שחותמים על ייפוי כוח מתמשך הם מבוגרים. נדיר שאדם צעיר חושב על כך, אלא אם הוא עוסק בעבודתו או בתחביביו בפעילויות מסכנות חיים כמו לדוגמה מי שעוסק בספורט אתגרי, או צעירים עם גנטיקה בעייתית של דמנציה או שבץ במשפחה".

עו"ד נורית פיש מציינת כי בשל העובדה שהכלי של ייפוי כוח מתמשך קיים רק שנים ספורות, כמעט שאין פסיקה של בתי המשפט בנושא, למעט פסק הדין המשמעותי ביותר של כבוד השופטת ורדה פלאוט בבימ"ש מחוזי בלוד שקבעה, שברגע שאדם חתם על ייפוי כוח מתמשך, לא ימנו לו אפוטרופוס.
"בכך היא קבעה עד כמה המעמד של המסמך הוא מכונן ומשמעותי", מדגישה עו"ד פיש ומסבירה כי מטרתם העיקרית של רוב האנשים אשר חותמים על טופס ייפוי כוח מתמשך היא שלא ימנו להם אפוטרופוס. "ברגע שאתה קובע מי יתמנה - מיופה הכוח שלך, מי שיטפל בך, הוא מי שאתה סומך עליו וגם חסכת בכך את הליך הפנייה לבית המשפט".

נושא לא נעים אבל בעל חשיבות רבה

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך אשר עוסק בשלושה תחומים: כלכלי, אישי ורפואי, כאשר השניים האחרונים לעתים חופפים.

"רוב האנשים מבקשים להישאר בבית עם מטפלת ועם מצלמות אבטחה ומבקשים להימנע ממוסד סיעודי. חשוב להבין שדברים רעים קורים פתאום, אין התראות ולצערי", אומרת עו"ד פיש, "אין הכנות מוקדמות לטרגדיות שקורות לנו בחיים. לכן, עלינו להתכונן אליהן עד כמה שניתן. נכון, מדובר בנושא לא נעים, ורוב האנשים יעדיפו להדחיק ולהימנע ממנו. אם לא התמודדנו, האופציה השנייה שנותרת בידינו היא הרבה יותר גרועה - בית המשפט ימנה אפוטרופוס שהוא מוגבל ביותר בפעולותיו למען האדם שמונה לו אפוטרופוס".

עו"ד פיש מבקשת להדגיש כי "גם אם חתמתם על ייפוי כח מתמשך, ישנן פעולות שעדיין כרוכות בקבלת אישור מבית המשפט כמו הוצאה כספית נכבדת של מעל 500 אלף שקל או מכירת נכס מקרקעין. יש יתרון עצום לעובדה שיש פיקוח כדי לדעת לבטח שעניינכם נבחן ולא הופקרתם. מתן הנחיות מקדימות נותן את הכלים לילדיכם לפעול למימוש רצונותיכם ולבית המשפט לקיים משאלותיכם ככל שבאו לידי ביטוי במסמך הבעת רצון המצורף לטופס", מסכמת עו"ד פיש.

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות בטלפון - 072-3258694 או במייל - nuritfish@bezeqint.net

לעו"ד נורית פיש באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully