וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה אחרונה לישראלים: החלון להוצאת אזרחות פורטוגלית הולך ונסגר

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

1.5.2022 / 10:28

רצף של שינויים דרמטיים שהתרחשו בפורטוגל בשבועות האחרונים צפוי להקשיח את התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית החל מספטמבר. לפני שהשינוי ייכנס לתוקף כדאי למהר, אך זהירות, לא כל אחד מתאים לצאת איתכם לדרך

לפעמים החגיגה נגמרת: רצף התרחשויות מחודש מרץ הביא למצב שבו, החל מחודש ספטמבר הקרוב, ישונו באופן מחמיר התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית, ולאחר מועד זה יהיה קשה עד כמעט בלתי אפשרי למרבית הישראלים להוציא אזרחות פורטוגלית.

מאחר שהחלון להוצאת אזרחות הולך ונסגר, חיוני שישראלים המעוניינים בכך יזדרזו. אבל רגע לפני כן, אזהרת מסע: לא כל חברה או בעל מקצוע הטוענים כי הוציאו בעבר אזרחות פורטוגלית ומצהירים כי יוכלו לסייע לכם, באמת כשירים ומתאימים לכך. בידקו היטב עם מי אתם יוצאים לדרך.

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
"משמעות השינוי היא מרחיקת לכת"/ShutterStock

רומן אברמוביץ' טרף את הקלפים? כן ולא

רבים סבורים שהכל החל באוליגרך רומן אברמוביץ'. בשבועות האחרונים סוערות הרוחות בפורטוגל עקב פרשת שחיתות שבה הועלו טענות לאי סדרים בהוצאות אזרחות עבורו. במסגרת הפרשה, נעצר הרב הראשי של פורטו, שנחשד בכך שסייע לאברמוביץ' בהוצאת אזרחות.

לדעת עו"ד אדם ידיד, המלווה לקוחות רבים המבקשים להשיג אזרחות פורטוגלית, מדובר בטעות של הישראלים, המנסים לתת לעצמם הסבר קל במקום שבו ההסבר עצוב.

"אני אמרתי את הדברים בזמן אמת וחוזר עליהם שוב", מסביר עו"ד ידיד. "רומן אברמוביץ היה יכול לקבל אזרחות פורטוגלית כמשקיע בעבור סכום של חצי מיליון יורו, בהליך שנקרא 'גולדן ויזה'. במקום זה הוא בחר בהליך שכל מהותו היא פירוט שורשיו היהודיים".

לדברי עו"ד ידיד, "הדבר הגיע לכדי אבסורד, שכן לאחרונה פרסמו את בקשתו לקהילה היהודית בפורטו וניכר שהיא רחבה וככל הנראה מבוססת. חלק ניכר מהביקורת על עניינו נובע מכך שבקשתו אושרה במשרד המשפטים הפורטוגלי בתוך מספר חודשים קצר, בשעה שבקשות דומות מתבררות בממוצע בתקופה שאורכת שנתיים.

"על כך היתה הרבה ביקורת. עניינו של אברמוביץ' עלה רק בחודשים האחרונים והיווה זרז להליך שהחל כבר בחודש מאי 2020, אז עלתה הצעת חוק ראשונה לצמצום הסעיף המקל על צאצאי מגורשי ספרד לקבל אזרחות פורטוגלית".

פרשת אברמוביץ' העגומה הובילה לסערה רבתי וכדברי עו"ד ידיד היוותה זרז לממשלת פורטוגל לפרסום תקנות המשנות את חוק האזרחות הפורטוגלי. תזכורת קצרה: חוק האזרחות הוא זה המאפשר מאז 2015 לצאצאי יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל לקבל אזרחות.

עד היום, ההליך היה פשוט יחסית ואפשר לכל מבקש מעל גיל 18 ללא עבר פלילי לפנות לקהילה היהודית בפורטו או בליסבון ולבקש אישור על הזיקה שלו למגורשי ספרד ופורטוגל.

לאחר קבלת האישור, כל שנותר למבקש הוא להגיש את הבקשה למשרד המשפטים הפורטוגלי, לעמוד בעוד כמה תבחינים, כגון היעדר רישום פלילי, ולהמתין. עד היום, למעלה ממאה אלף פונים, ברובם המכריע יהודים, הגישו כבר בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית ועשרות אלפים מהם כבר קיבלו אותה.

"ניסיון של 3,000 תיקים מול הקהילה היהודית בליסבון"

"מה שהשתנה כעת הוא רצון כן של הממשלה בפורטוגל להקשיח מאוד את המדיניות בכל הנוגע להוצאת אזרחות ליהודים", אומר עו"ד ידיד.

השינוי הראשון היה כאשר הקהילה היהודית בעיר פורטו הודיעה שהיא מפסיקה לטפל בבקשות חדשות לאישורי צאצאות ובכך הותירה את האפשרות להוציא את אישור הזיקה למגורשים אך ורק מהקהילה היהודית בליסבון, שעדיין מקבלת בקשות חדשות.

"משמעות השינוי היא מרחיקת לכת", מסביר עו"ד ידיד. "עד היום ישראלים רבים פנו לקהילה היהודית בפורטו כדי להוציא את האישור, והיה להם קל ונעים להתנהל מולה. אני מקווה שקהילת פורטו תחזור לקבל בקשות חדשות, אולם עד אז, הכל הולך להשתנות".

לדברי עו"ד ידיד, האפשרות לפנות רק לקהילה בליסבון תקשה מאוד על ישראלים. "קשה להוציא אישורים בליסבון, ויש מעט מאוד עורכי דין ישראלים שהם בעלי ניסיון בכך".

עו"ד ידיד מתגאה בניסיון ובמומחיות מיוחדת בעבודה מול הקהילה היהודית בליסבון. "עד היום טיפלנו ב-3,000 תיקים שאושרו מולם. הידע שנצבר אצלנו בתיקים אלה נותן לנו יתרון עצום לעומת מי שרק עתה מתחילים להגיש בקשות לאישורי צאצאות לקהילה היהודית בליסבון".

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
"היזהרו ממי שמפזרים הבטחות"/ShutterStock

התקנות שייכנסו בספטמבר: הוכחת זיקה לפורטוגל היום

כשבוע לאחר שקהילת פורטו הודיעה על אי קבלת בקשות חדשות, התרחש שינוי משמעותי נוסף. "כבר בחודש מאי 2020, חברי פרלמנט בפורטוגל הביעו זעזוע מכך שבישראל ובטורקיה קמו חברות המתייחסות לאזרחות ולדרכון הפורטוגלי כאל מוצר", אומר עו"ד ידיד. "לדבריהם ואני מסכים איתם, דרכי הפרסום בהן נקטו חברות מסוימות מוזילות את המעמד של פורטוגל בעולם ופוגעות בכבוד הלאומי".

על רקע זה, החליטו חברי הפרלמנט לעשות מעשה. "הם יזמו תקנות שיחייבו את כל מי שיבקש אזרחות פורטוגלית או דרכון להוכיח לא רק את הזיקה ההיסטורית שלו למגורשי חצי האי האיברי, אלא גם להוכיח זיקה לפורטוגל של היום".

התקנות היו אמורות להתפרסם לפני למעלה משנה, בחודש מרץ 2021, אבל לבסוף פורסמו בסוף מרץ 2022. התרגום המעשי של היוזמה ייכנס לתוקף החל מיום 1 בספטמבר, ולפיו כל מי שירצה להגיש בקשה חדשה לקבלת אזרחות פורטוגלית יצטרך להוכיח שיש לו זיקה לפורטוגל של היום.

"התקנות קבעו שני פרמטרים להוכיח זיקה לפורטוגל דהיום", מסביר עו"ד אדם ידיד. "דרך אחת היא להוכיח קבלה בירושה של נדל"ן בפורטוגל, אף שלא ברור אם הכוונה היא לנכס שעבר רק לאחרונה או לנכס היסטורי".

דרך אחרת הנדרשת לצורך הוכחת זיקה היא הוכחת שהות תכופה במדינה. "גם כאן הכוונה היא לא מספיק מפורטת", אומר עו"ד ידיד. "לא ברור מה זו שהות תכופה, ועד כמה תכופה היא צריכה להיות".

"היזהרו ממי שמפזרים הבטחות"

בעקבות השינויים, חברות, מייצגים ואפילו עורכי דין שעד כה ליוו לקוחות בהליך ההתאזרחות בפורטוגל נותרו עם ידע שבחלקו לא רלוונטי ועם חוסר ודאות.

"אני מעריך שרק חלק קטן מאותם מייצגים יידעו להתמודד עם המצב החדש", אומר עו"ד ידיד. לקהל הוא מציע "להיזהר מאלה שמפזרים הבטחות. קיימים רבים שלא נותנים שירות מלא".

לדברי עו"ד ידיד, מה שמצופה מעורך דין שמלווה אדם המבקש להוציא אזרחות ודרכון הוא ליווי שלו "לפחות לתקופה של שנתיים". עם זאת מזהיר עו"ד ידיד כי "אני צופה שחלק מאלה שפועלים בשוק לא ישרדו את התקופה הזאת ופשוט ייעלמו".

עו"ד ידיד ממליץ לוותר על האפשרות לנסות להוציא אזרחות באמצעות חברה בע"מ וממליץ לפעול בתחום רק באמצעות עורך דין מיומן.

"חברה יכולה יום אחד לפשוט את הרגל או להחליט להפסיק את הפעילות שלה, וכתוצאה מכך יישאר המבקש בלי מישהו שידאג לו", מסביר עו"ד ידיד. "לעומת זאת, עורך דין בעל ניסיון שמחויב בכללי האתיקה ימשיך לדאוג למבקש עד הסוף וישלים את הטיפול".

לסיכום, חלון ההזדמנויות לאזרחות אירופאית מפורטוגל כמעט ונסגר. ההמלצה היא להגיש בקשת התאזרחות כבר עכשיו ולא לחכות לחודש אוגוסט, גם אם הצורך או הרצון הם בהשגת האזרחות הפורטוגלית רק לילדים, אשר אינם יכולים להגיש עוד בקשה, אלא רק לאחר שהם בגירים או שהוריהם מקבלים אזרחות.

זקוקים לסיוע בקבלת אזרחות פורטוגלית? פנו למשרד עורכי הדין ידיד שצבר ניסיון ייחודי בישראל בליווי לקוחות בדרך להשגת אזרחות פורטוגלית.

ניתן לפנות גם בטלפון - 073-7780042

למשרד עורכי הדין ידיד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully