וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה - העסקה הגדולה ביותר שעושה אדם בחייו

עו"ד מגי הלפרין, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 11:34

מהי צוואה, כיצד מחולק עיזבון בלעדיה, באילו מקרים חשוב במיוחד לערוך אותה ומתי מומלץ לעדכן צוואה קיימת? מדריך

מומלץ לכל אדם להסתכל על צוואתו כעל העסקה הגדולה ביותר שיעשה בחייו, עסקה שמאפשרת לו לקבוע מראש, בעודו בחייו, מה ייעשה לאחר מותו עם עזבונו - מה שצבר כל חייו (הרכוש, הנכסים, הכספים, הזכויות), מי יהיו יורשיו וכיצד העיזבון יחולק ביניהם.

יש לזכור כי השחקן הראשי (המנוח) לא יהיה איתנו בעת פתיחת הצוואה ולא יוכל להסביר למה התכוון ומה היה רצונו, ועל כן חשוב שהצוואה תיערך על ידי עורך דין הבקיא בעריכת צוואות, שיוכל להבטיח כי רצונו של המוריש יהיה מובן וברור לגמרי.

זוג חותם על מסמכים. ShutterStock
ללא צוואה, העיזבון מתחלק בין יורשיו של המוריש על פי דין ונקבע לפי כללי חוק הירושה/ShutterStock

מה קורה כשאדם לא מניח אחריו צוואה?

ללא צוואה, העיזבון מתחלק בין יורשיו של המוריש על פי דין ונקבע לפי כללי חוק הירושה. מכאן, שללא צוואה אין למוריש אפשרות לתת הוראות אישיות ולשלוט בחלוקת העיזבון.

יש לכך משמעות רבה בעיקר בנסיבות חיים שבהן חלוקת הרכוש על פי חוק הירושה תיעשה באופן שסביר מאוד להניח שהוא ניגוד מוחלט לרצונו של הנפטר ואף כזאת העלולה להוביל לסכסוכי ירושה משפטיים מרים ויקרים. מדובר בנסיבות חיים כגון הליך גירושין שלא הסתיים, זוגיות שנייה של ידועים בציבור, נישואין שניים והולדת ילדים חדשים.

נסקור כעת מספר מקרים המעידים על הצורך החיוני בצוואה במצבי חיים אלה, ללא קשר לכך שתמיד כדאי לערוך צוואה:

מדוע חשוב לערוך צוואה במקביל לפתיחה בהליך גירושין?

כל עוד הליך הגירושין לא נחתם ונסגר, שני בני הזוג הם יורשים אחד של השני בהתאם לחוק הירושה וזכאים לרשת את בן או בת הזוג שממנו מתגרשים אם, חלילה, הוא ילך לעולמו טרם תום הגירושין.

חישבו רק כמה נורא זה עבור אדם שמחצית מרכושו תעבור לבן או בת הזוג עימם הוא מצוי בסכסוך מר. לכן ולאור העובדה שסכסוכי גירושין הם אינם דבר של מה בכך והם יכולים להימשך חודשים ואף שנים, רצוי כבר בתחילתם לערוך צוואה.

ידועים בציבור? חשוב לערוך צוואה

בני זוג שהם ידועים בציבור זכאים לרשת זה את זה על פי חוק הירושה. מעמדם עולה אף על מעמדם של ילדיו של הנפטר מנישואיו הקודמים, כך שבעוד שהידוע או הידועה בציבור זכאים לרשת מחצית מהעיזבון של בן/בת הזוג שהלכו לעולמם, הרי שהילדים מנישואין קודמים צריכים להסתפק ולהתחלק במחצית השנייה.

חשוב גם לדעת כי לפי חוק הירושה, אין קשר בין אורך התקופה שבה חיו הצדדים כידועים בציבור לבין הזכאות לעיזבון, וכבר ניתן פסק הדין שבו הכיר בית המשפט כידועים בציבור בזוג שחי ביחד שלושה חודשים בלבד.

מכאן שהיעדרה של צוואה במקרים של ידועים בציבור עלול לגרום לסכסוך בין היורשים ולהתגלגל למאבק משפטי ממושך ויקר. הרי ברור שהילדים יתקשו לקבל כעובדה מצב שבו מחצית מהרכוש שנצבר במשך עשרות שנים מועבר לבן/בת זוג שחיו עם ההורה שנפטר תקופה של מספר חודשים או מספר שנים בלבד.

כיצד צוואה יכולה לסייע במניעת סכסוכי ירושה?

ניקח לדוגמה מקרה שטיפלתי בו בעבר. ייצגתי אשה שחיה במשך שלוש שנים תחת קורת גג אחת עם גבר גרוש ואב לשני ילדים. היא ניהלה איתו משק בית משותף וענתה על ההגדרה של ידועה בציבור.

לאחר שלוש שנים של קשר זוגי, בן הזוג נפטר מבלי שהותיר אחריו צוואה. או אז נתקלו שני בניו של המנוח מנישואיו הקודמים בשתי עובדות, שאילו היו ידועות למנוח, אין כל ספק שהיה דואג להניח אחריו צוואה.

ראשית, הידועה בציבור הגישה תביעה למחצית מכל הרכוש שהמנוח הותיר אחריו, מכוח חוק יחסי ממון. במקביל, היא הגישה בקשה לצו ירושה, שבו עתרה לקבל מחצית מהחלק הנותר מהרכוש. החשבון פשוט: הידועה בציבור עתרה לקבל 75% מהרכוש שהשאיר אחריו המנוח, ושני ילדיו (שאינם ילדיה) היו זכאים במצב כזה ל-25% הנותרים ולחלק אותו ביניהם. מעט לא הוגן כלפי הילדים, שמיהרו להגיש תביעה נגדית.

עו"ד מגי הלפרין. יח"צ,
צוואתו האחרונה של אדם היא הקובעת כיצד יחולק העיזבון שלו. עו"ד מגי הלפרין/יח"צ

כיצד הסתיימה התביעה?

ההליך המשפטי היה ממושך, ובסופו הצליחו הצדדים להגיע להסכם של חלוקת העיזבון, כך שכל אחד מהצדדים קיבל שליש מהרכוש שצבר המנוח כל החיים.

לכאורה סוף טוב הכל טוב, אך יש לזכור שעלויות ההליך המשפטי נגסו בגודל העיזבון, שלא לדבר על זכרו של האב, ילדיו שנפגעו ועל השליש שאותו קיבלה הידועה בציבור, שחייתה עימו שלוש שנים, לעומת בניו שחיו עימו קרוב ל-20 שנה.

כל התהליך המשפטי היה יכול להימנע לו מראש היה המנוח דואג לערוך הסכם ממון וכן צוואה עם הוראות ברורות לגבי אופן חלוקת הרכוש לאחר מותו.

באילו נסיבות חיים מומלץ לעדכן צוואה?

נסיים במקרה מצער, המלמד על החשיבות הרבה שיש לא רק לעריכת צוואה אלא גם לעדכון צוואה קיימת, בהתאם לשינויים בנסיבות החיים.

יעל התחתנה עם דורון, גבר גרוש עם שני ילדים מנישואיו הראשונים. לאחר שבע שנות נישואין מאושרות של יעל ודורון ולאחר שנולדו גם להם ילדים נוספים, נפגע דורון בתאונת דרכים והלך לעולמו.

או אז נמצאה ועלתה צוואתו, אותה ערך בעת שהיה נשוי לגלית, אשתו הראשונה, ולפיה גלית היא היורשת היחידה שלו. את הצוואה דורון לא זכר לעדכן מעולם - לא לאחר שנולדו לו ילדיו מאשתו הראשונה, לא לאחר שהתגרש ממנה וגם לא לאחר שנישא בשנית ונולדו לו ילדים חדשים.

לאור זאת, ובהתאם לחוק הירושה, קבע בית המשפט כי יש לכבד את רצונו כפי שנחתם בצוואתו, והזוכה על פי הצוואה, ולכן גם היורשת היחידה של כל העיזבון, היא גלית גרושתו.

אם עולה ספק בליבכם, שייתכן שהוא שמר חסד נעורים לגלית, אשתו הראשונה, ולכן לא שינה את צוואתו, אזי נסיבות הגירושין שלהם מעידות על ההפך הגמור. מאבק הגירושין נמשך חמש שנים, שבמהלכן גלית פתחה נגד דורון תיק בהוצאה לפועל ואף הוציאה נגדו צווי עיכוב יציאה מהארץ, בעוד עבודתו היתה כרוכה בנסיעות לחו"ל.

לו רק דורון היה מעדכן את צוואתו בכל פעם שהשתנה הסטטוס הזוגי שלו, או שנולד לו ילד חדש, היה נחסך המאבק המשפטי שהתנהל במשך שנים והיתה נחסכת עוגמת הנפש ליעל ולכל ילדיו, הן מהנישואין הראשונים והן מהנישואין השניים.

לסיכום, צוואתו האחרונה של אדם היא הקובעת כיצד יחולק העיזבון שלו, וגם כשעולה ספק כי לא זאת הייתה כוונתו של המנוח, הרי שכל עוד לא הוכחו עילות לביטול הצוואה (שעליהן נרחיב בפעם אחרת), החוק אינו מאפשר לפסוק אחרת.

משרד עורכי דין מגי הלפרין מתמחה בצוואות, ירושות ודיני משפחה. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-2419066

לעו"ד מגי הלפרין באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד מגי הלפרין, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully