וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך למנוע תאונות עבודה באתרי בנייה?

ש.א. להנדסה – שאדי ארשיד, בשיתוף zap משפטי

3.5.2022 / 7:50

כמעט מדי יום מתפרסמות ידיעות על תאונות עבודה באתרי בנייה שבהן פועלים נפצעים קשה ואף נהרגים. ניתן למנוע את התאונות הקשות על ידי שמירה על בטיחות באתרי הבנייה. איך עושים את זה ומי אחראי על כך? בכתבה הבאה

תאונות עבודה באתרי בנייה שבגללן פועלים שיצאו לעבודה כדי לפרנס את המשפחה מאבדים את חייהם או נפצעים קשה הפכו למכת מדינה, שנראה שאיש לא מצליח לעצור. אבל את התאונות האלו אפשר למנוע אם מקפידים על עבודה לפי התקנות ולא מוותרים על העסקת אנשי מקצוע מיומנים, כפי שקובע החוק.

אתר בנייה הוא למעשה סוג של מפעל קטן וארעי שבו מועסקים הרבה עובדים בתחומים שונים. העבודות באתר הבנייה נחשבות לעבודות מסוכנות, עם חשיפה לפגעי מזג האוויר כמו חום קיצוני או גשם ורוחות, בעוד שבמפעל, העבודה לרוב נעשית במקום סגור.

בנוסף, העובד באתר בנייה מבצע עבודות משתנות בעוד שבמפעל אופי העבודה הוא קבוע וכל עובד פעיל בתחנת עבודה שאותה הוא מכיר. כדי לשמור על הבטיחות באתר בנייה, חייבים קודם כל להכיר את ההבדלים המהותיים בין עבודה במפעל לבין העבודה באתר בנייה ולהקפיד על מנגנוני פיקוח ובטיחות מתאימים לאתרי בנייה.

תאונת עבודה. ShutterStock
באתרי בנייה עובדים בעלי תפקידים רבים, כאשר לכל אחד מהם תחומי אחריות שונים ולפעמים משונים/ShutterStock

מי אחראי על הבטיחות?

באתרי בנייה עובדים בעלי תפקידים רבים, כאשר לכל אחד מהם תחומי אחריות שונים ולפעמים משונים. לדוגמה, "תופש" הוא בעל השטח או בעל השליטה בשטח כלשהו ו"מזמין העבודה" הוא בעל הנכס או מי שבעל הנכס ייפה את כוחו להתקשר עם קבלנים לביצוע עבודת בנייה או בנייה הנדסית. "קבלן ראשי" הוא מי שמתקשר בהסכם חוזי עם מזמין לבצע עבודת בנייה או בנייה הנדסית ואילו "קבלן משנה" הוא מי שמתקשר בהסכם חוזי עם קבלן ראשי לבצע עבודות בנייה. גם ל"בעל מכונה" לדוגמה, הבעלים של דחפור שהושכר ופועל באתר בנייה, יש אחריות על בטיחות המכונה.

לכן, חייב להיות גורם אחד ש"ינצח על התזמורת" כולה, ואותו גורם הוא מנהל העבודה - העובד שמבצע הבנייה מינה לנהל ולפקח על כל עבודות הבנייה באתר.

על מה אחראי מנהל העבודה?

מנהל עבודה אחראי לכך שאתר הבנייה יתנהל על פי תקנות הבטיחות בעבודה השונות, ועליו לנקוט צעדים מתאימים כדי להבטיח שכל עובד ימלא אחר התקנות הנוגעות לעבודתו, אלא אם כן החובה הוטלה בפירוש על מבצע העבודה.

גם אם מבצע הבנייה לא ממנה מנהל עבודה, זה לא פוטר אותו מאחריות. אם מכל סיבה שהיא אין מנהל עבודה באתר בנייה, האחריות מוטלת כולה על מבצע הבנייה. לפי התקנות, באתר הבנייה ימונה רק מנהל עבודה אחד. אם יש מספר קבלנים באתר הבנייה, מנהל העבודה חייב להתמנות על ידי הקבלן הראשי. מינוי מנהל עבודה אחד מונע מצב של בריחה מאחריות בענייני בטיחות וחוסר בהירות.

כדי שמנהל העבודה יוכל לתת מענה לכל שאלה ובעיה בטיחותית המתעוררת באתר בנייה, עליו להיות בעל השכלה המוגדרת בתקנות בטיחות בעבודות בנייה:

1. בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בעבודות בנייה החל מהגיעו לגיל 18 ובידו תעודה המעידה שסיים בהצלחה קורס מנהלי עבודה מוסמכים.
2. טכנאי בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות בעבודות בנייה לאחר הגיעו לגיל 18.
3. מהנדס או הנדסאי בעל ניסיון של שנתיים לפחות בעבודות בנייה, שעמד בהצלחה במבחן בטיחות בעבודות בנייה בפני ועדה שמינה מפקח העבודה הראשי לפי תכנית שאישר, ועבד בעבודות בנייה שבע שנים לפחות לאחר הגיעו לגיל 18.

מנהל העבודה הוא לא האחראי היחידי לאתר הבנייה. במקרה שבאתר מועסקים 50 עובדים ומעלה, האחראי חייב להעסיק גם אחראי על בטיחות.

מהו תפקידו של ממונה על הבטיחות?

ממונה על הבטיחות הוא איש מקצוע קריטי בתחום אתרי הבנייה. מקצוע זה מעוגן בחוק ומופיע בתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות) התשנ"ו 1996 .ממונה על בטיחות חייב להיות מעורב בפרויקט מתחילתו ועד סופו ולהכיר היטב את החוקים והתקנות לצד ההתנהלות בשטח.

במקרים מסוימים נדרש הממונה לערב גורמים נוספים כמו קונסטרוקטור או יועצים אחרים. בנוסף, ממונה הבטיחות צריך לדעת לנהל סיכונים בצורה דינמית ותכופה, בהתאם לאופי העבודה באתרי הבנייה. במקרה הצורך, הוא יכול להורות על הפסקת עבודה אם נשקפת סכנה מיידית לחיי אדם.

יש גם אחריות שלטונית

שירות הפיקוח על העבודה במשרד התעשיה, המסחר והתעסוקה פועל מתוקף חוק "ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד - 1954". מטרתו העיקרית היא לפקח על קיום החוקים הנוגעים לבטיחות בעבודה. שירות הפיקוח רואה את עצמו כגוף המסייע לשטח לקיים את חוקי העבודה בתחום הבטיחות.

שירות הפיקוח פועל באמצעות מפקחי עבודה, שיש להם סמכויות נרחבות. מפקח יכול להיכנס בכל עת לכל מקום שבו עובד אדם, לבדוק את סדרי העבודה, סידורי הבטיחות, הגהות והרווחה, כולל מתקנים, ציוד ותהליכי עבודה (גם באמצעות הפעלת מומחה).

במקרה של תאונה, הוא אחראי על בירור סיבות ונסיבות לתאונות (התערבות משטרה רק במקרים של תאונות קטלניות או תאונות דרכים) ויכול לחקור כל עובד באתר הבנייה, לבדוק מסמכים ולקבל ליווי של שוטר. כאשר המפקח הוסמך על ידי מפקח עבודה ראשי, הוא יכול להוציא צווי בטיחות עד להשבתה מלאה של האתר.

גם המוסד לבטיחות וגהות מעורב בשמירה על הבטיחות באתרי הבנייה מתוקף חוק ארגון הפיקוח על העבודה, שהגדיר אותו כגוף "שמטרתו לקדם את תנאי הבטיחות בעבודה והגהות המקצועית". פעילותו המרכזית היא בתחום ההסברה, ההדרכה והמחקר.

ככל שהעובדים באתרי הבנייה יהיו מיומנים ומקצועיים יותר, יבינו את חשיבות שמירת תקנות הבטיחות לשמירה על חייהם וגם את הזכויות המקצועיות שלהם, יש יותר סיכוי שמספר התאונות הקטלניות באתרי הבנייה יירד משמעותית. כאשר כל הגופים שהזכרתי מתפקדים בצורה מקצועית ונכונה ועובדים בשיתוף פעולה, אפשר למנוע תאונות קטלניות ומיותרות.

שאדי ארשיד הוא מהנדס בניין אזרחי, בוגר הטכניון, בעל ניסיון של 22 שנה, ממונה בטיחות ומרצה בתחום הבטיחות במכללת אלפא, נצרת.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 077-2314307

לאתר החברה

לעמוד החברה באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

ש.א. להנדסה – שאדי ארשיד, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully