וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר טרחה בתביעות נכי צה"ל נגד משרד הביטחון: כמה מותר לעו"ד לדרוש מכם?

לירון טל, בשיתוף zap משפטי

3.5.2022 / 7:50

עורכי דין הנשכרים להגשת תביעת הכרה לנכי צה"ל דורשים שכר טרחה משתנה. עו"ד תמר סיון, מומחית מובילה בתחום, מסבירה כיצד ניתן לחשב אותו באופן הוגן

הגשה של תביעה נגד משרד הביטחון מצריכה פעמים רבות ליווי וייעוץ של עורך דין, בדומה לרוב התביעות המשפטיות. התהליך להכרה כנכה צה"ל כרוך בהבנה מעמיקה בחוק הנכים ובאופי הפגיעה הרפואית על מנת להניב את התוצאות המיטביות עבור הנפגע.

אנשי מערכת הביטחון המבקשים לזכות בהכרה כנכים, בעקבות מחלה או פציעה שאירעו במהלך השירות, אינם מודעים לרוב להליך הצפוי להם. יתרה מכך, נושא הייצוג המשפטי ושכר הטרחה לעורך הדין לא ברור לרבים במצבים אלה.

פנינו לעו"ד תמר סיון, שותפה במשרד עורכי הדין צדקוני-סיון - מהמשרדים המתמחים המובילים בישראל בייצוג אנשי כוחות הביטחון - כדי לברר כיצד לבחור עורך דין להגשת תביעה נגד משרד הביטחון ומהו שכר טרחה ראוי בהליך זה.

עורך דין עם לקוחה. ShutterStock
מדובר בשוק בו כל עורך דין קובע שכר טרחה משתנה על פי שיטות משלו/ShutterStock

מצא את ההבדלים: שכר טרחה גבוה ונמוך מדי

"ההמלצה הראשונה שלי לאנשים ששוקלים הגשת תביעה נגד משרד הביטחון היא לעשות חקר שוק ולברר מהו נסיונו המעשי של עורך הדין בתחום ומהי רמת בקיאותו בניהול ההליך", אומרת עו"ד סיון. "כיום ניתן לבחון חוות דעת ברשת, לברר בקרב מכרים שעברו את התהליך וכמובן לתאם פגישת ייעוץ עם עורך הדין עצמו או עם כמה עורכי דין לצורך התרשמות".

לדבריה, "ישנם עורכי דין אשר מעבירים את הטיפול בתביעה לעו"ד זוטר במשרד או למתמחה. חשוב לברר את הנושא מראש מול עורך הדין מולו מתייעצים ולקיים תיאום ציפיות בנושא".

על פי עו"ד סיון, היות שלתביעות של נכי צה"ל לא קיים תעריף קבוע, מדובר בשוק בו כל עורך דין קובע שכר טרחה משתנה על פי שיטות משלו. לדוגמה, שכר טרחה יכול לכלול טיפול בתביעה ראשונית מבלי להכיל עלויות להליך ערעור, שאיננו נדיר בתביעות אלו. "זו אחת הסיבות שקיימת חשיבות רבה להסכם שכר טרחה מפורט", מסבירה עו"ד סיון. "ככל שהסכם שכר הטרחה מפורט יותר ומחולק לשלבים, הדבר מעיד על רצינות עורך הדין וגם מונע הפתעות לא נעימות כמו שכר טרחה שתופח וצומח בהמשך התהליך".

מתי שכר הטרחה המבוקש אמור להדליק נורה אדומה?

"בכל פעם ששכר הטרחה נשמע נמוך או גבוה באופן קיצוני, מדובר בתמרור אזהרה. מצד אחד, לקוחות שמבקשים לשלם כמה שפחות מסתכנים בכך ששכר טרחה נמוך לא יאפשר לעורך הדין להקדיש זמן מספק לתביעה שלהם, והחיסכון עלול להוביל להפסד או להפסד חלקי בתביעה. מדובר על חשבון פשוט היות שגם עורך הדין מעוניין להרוויח ולהתפרנס ועליו לקחת יותר תיקים כאשר הוא מתמחר נמוך מדי".
מנגד, מסבירה עו"ד סיון, "שכר טרחה גבוה מדי איננו מעיד בהכרח על רמה מקצועית גבוהה ועל משרד איכותי. מנסיוני, שכר טרחה גבוה באופן חריג מצביע לעתים על עורך דין חסר ניסיון שאיננו פועל ביעילות המתבקשת. כלומר, הלקוח משלם כסף רב כדי שעורך הדין ילמד ויגשר על פערים תוך כדי התהליך".

מעבר לכל, מדגישה עו"ד סיון, חשוב להבין ששירות משפטי איננו מוצר מדף. כל תביעה מצריכה התייחסות פרטנית ותדרוש היקף עבודה אחר.

הדרכים לקביעת שכר טרחה

קביעת שכר הטרחה בתביעות נגד משרד הביטחון מתבססת בעיקרה על שלוש דרכים לחישוב התגמול לעורך דין. האפשרות הראשונה היא קביעת שכר טרחה לטיפול בתיק במנותק מתוצאות התביעה. לדברי עו"ד סיון, אפשרות זו איננה מתמרצת את עורך הדין להגיע לתוצאות הטובות ביותר עבור הלקוח היות שהוא מקבל אותו שכר בכל מקרה ולכן זוהי לא בהכרח האופציה המועדפת.

אפשרות שנייה לקביעת שכר טרחה היא בהתבסס על תוצאות שונות לתהליך כגון הכרה כנכה צה"ל, גובה אחוזי הנכות ועוד.

אפשרות שלישית, גם היא מבוססת על תוצאות ההליך, מחושבת לפי אחוזים מהקצבאות ומההטבות שהתובע מקבל בתקופה מוגדרת או לאורך שארית חייו. "לקוחות מעדיפים לשלם שכר טרחה על בסיס הצלחה בלבד היות שכך הם מרגישים שלא יפסידו דבר אם התביעה תידחה", מסבירה עו"ד סיון.
"יחד עם זאת, הצעה המחושבת על פי שווי כל הקצבאות וההטבות שיקבל הנכה במהלך חייו יכולה להסתכם במאות אלפי שקלים שמועברים לעורך הדין. סכום כסף לא מבוטל שהלקוח משלם בבת אחת כנגד תגמולים שיקבל לאורך שנות חייו, רק בגלל שהעדיף ללכת למסלול על בסיס הצלחה".

לדברי עו"ד סיון, "גם אם עורך הדין מתוגמל היטב בסיטואציה זאת ויש לו על-פניו אינטרס להשקיע מאמצים רבים בתיק, כדאי להביא בחשבון שבתביעות שמתארכות ומסתבכות, עורך הדין עלול להסתייג מהסיכום על שכר הטרחה שאינו מובטח ושם אותו במצב של סיכון - מה שעלול להוריד את רמת המחויבות שלו כלפי הלקוח".

יש לציין כי בעקבות מקרים שבהם ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין קיבלה תלונות מנכים על דרישות לשכר טרחה גבוה בתביעות נגד משרד הביטחון, היא פרסמה את עמדתה לפיה חל איסור לגביית שכר טרחה המחושב על פי אחוזים מהוונים מהקצבאות ו/או מההטבות של נכה צה"ל.

אז מהי השיטה העדיפה מנסיונך לחישוב שכר טרחה?

"אין כזו. לכל שיטת חישוב יש יתרונות וחסרונות. אני ממליצה לשלב בין השיטות על מנת לאזן בין הסיכונים והסיכויים של הלקוח ועורך הדין על מנת ששניהם יחלקו באחריות ובתוצאות", אומרת עו"ד סיון.

"כדי למנוע מצבים של חיוב בסכום גבוה, שהלקוח כלל לא התכונן אליו, עצתי היא לבקש מעורך הדין הסבר ברור לגבי שכר הטרחה. זה נכון לגבי כל השיטות לחישוב שהוזכרו ובמיוחד כשמדובר בשכר טרחה לפי אחוזים מהתוצאה. צריך ממש לשאול את עורך הדין מה יהיה לדוגמה שכר הטרחה ב-10%, ב-20% או בכל דרגת נכות שנראית רלבנטית לתביעה".

תביעות להכרה בנכות שאינן מזכות בקצבה

חוק הנכים מותנה במספר רב של סייגים, אחד מהם הוא שהכרה כנכה צה"ל איננה מזכה בפיצוי כספי מתחת לשיעור של 10 אחוזי נכות.

במקרים כאלה, לעו"ד אין עניין לעבוד לפי שכר טרחה המבוסס על אחוזים היות שלא צפוי להתקבל תגמול כלשהו. מהצד השני, גם הלקוח לא מעוניין ברוב המקרים להשקיע בתביעה שאיננה מניבה פיצוי.
לדברי עו"ד סיון, מצבים אלה דורשים הבנה מדויקת בערך הביטוחי של השגת הכרה כנכה צה"ל למצבי פגיעה שונים. "אם קיים סיכוי של החמרה עתידית במצב הנפגע, הדבר עשוי להוביל לעלייה בשיעור אחוזי הנכות עם השנים ולזכאות לקצבה, כך שהתביעה הראשונית עדיין חשובה והכרחית. זו גם הסיבה שחשוב לקבל ייעוץ משפטי אמין מגורם שמבין נכונה את המצב הרפואי. עורך דין אמין ומקצועי יוכל לכוון את הלקוח לתוצאות הטובות ביותר לאורך זמן, מבלי להתבסס על הפיצוי המיידי בלבד".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים לחצו כאן או בטלפון 03-6813322

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

לירון טל, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • שכר טרחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully