וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם אזרחות פורטוגלית? עכשיו הזמן לדאוג לדרכון גם ליתר המשפחה

בשיתוף zap משפטי

16.5.2022 / 10:00

אם קיבלתם כבר אזרחות פורטוגלית, כדאי שתמהרו לדאוג גם לילדים ולבני הזוג | לאחרונה חלה החמרה בתנאים להוצאת דרכון פורטוגלי לישראלים, אך בינתיים אלה אינם חלים על ילדים ובני זוג

הממשלה בפורטוגל החמירה לאחרונה את התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית לישראלים. במסגרת השינוי שייכנס לתוקף בספטמבר יצטרך כל מי שמעוניין לקבל דרכון פורטוגלי להוכיח שקיימת זיקה חזקה בינו ובין פורטוגל, למשל שהוא שוהה במדינה בתכיפות ומחזיק בה נדל"ן.

ואולם, השינוי שצפוי להקשות על ישראלים רבים לקבל דרכון פורטוגלי, אינו חל בינתיים על בני זוג ועל ילדים של מי שכבר קיבלו אזרחות. "השינוי לא אמור להשפיע עליהם כלל", אומרת ירדן לוי ממשרד דקר פקס אופיר ושות', המסייע לישראלים רבים להשיג אזרחות פורטוגלית.

עם זאת מדגישה לוי כי לא ניתן להתנבא באשר לשינויים עתידיים של החוק הפורטוגלי ביחס לילדים ובני זוג. "התהליך כולו של הוצאות אזרחות פורטוגלית עבור ילדים ובני זוג איננו קצר ואורך כמה חודשים, ולכן בכל מקרה כדאי להתחיל אותו כמה שיותר מוקדם ולהיערך לבאות".

עו"ד ירדן לוי, משרד דקר פקס אופיר ושות'. שירי דקר,
"בכל מקרה כדאי להתחיל את התהליך כמה שיותר מוקדם". ירדן לוי/שירי דקר

מתחת לגיל 14 לא צריך להוכיח זיקה לפורטוגל

"כל מי שנולד לאזרח או לאזרחית פורטוגל זכאי לאזרחות", אומרת עו"ד לוי. "אם הילד הוא מעל גיל 14, הוא יצטרך להוכיח זיקה מסוימת לפורטוגל. למשל, לדבר פורטוגזית או להוכיח שהוא נסע לפורטוגל כמה פעמים או שהצטרף לקבוצת ספורט כזאת או אחרת.

"לעומת זאת, לילדים מתחת לגיל 14 אין צורך להוכיח זיקה, אלא רק להיוולד להורה אזרח המדינה", מסבירה לוי. לדבריה, לבקשה לקבלת אזרחות עבור הילד יש להוסיף מסמכים שונים, כגון תעודת לידה וייפויי כוח מיוחדים ולצרף אליה את מסמכי ההורה.

"כל המסמכים מוגשים למשרד המשפטים בפורטוגל", אומרת לוי. "הליך אישור הבקשה אמנם איננו קצר ואורך 28 חודשים בממוצע עד לקבלת האזרחות, אבל הוא איננו מסובך, ובמידה רבה של ודאות ניתן לסמוך על כך שהאזרחות תגיע בסופו של דבר".

ידועים בציבור גם זכאים לאזרחות פורטוגלית

כאמור, גם בני זוג של אזרחי פורטוגל זכאים לאזרחות. "לפני כמה חודשים החוק השתנה, כך שגם מי שהם ידועים בציבור ואינם נשואים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית, אם הם חיים יחד", אומרת לוי.

לדבריה, בני זוג נשואים או שיש להם ילדים צריכים להוכיח שהם יחד לפחות שלוש שנים כדי לקבל אזרחות. לעומת זאת, בני זוג שהם ידועים בציבור, או שהם נשואים אך אין להם ילדים, צריכים להוכיח שהם לפחות שש שנים יחד כדי לקבל אזרחות.

כדי להתקדם בתהליך יש לערוך קודם לכן רישום של הזוגיות. "אם מדובר בבני זוג נשואים, הם צריכים לרשום את הנישואים שלהם במשרד המשפטים הפורטוגלי, ואם מדובר בידועים בציבור, עליהם לרשום את הזוגיות שלהם בבית משפט בפורטוגל", אומרת לוי.

אילו מסמכים יש להגיש?

"לצורך רישום בני הזוג יש להגיש שורה של מסמכים, ובכללם תעודות הלידה, תעודות נישואין, ייפוי כוח ועוד. הוצאת תעודת נישואין אורכת כשלושה חודשים, ואחריה צריך להמתין עוד 24 חודשים לאזרחות".

לוי מסבירה שבני זוג שמבקשים לקבל אזרחות פורטוגלית עלולים להיתקל בקשיים, למשל אם אחד מהם הוא יוצא מדינות ברית המועצות לשעבר. "מקרים כאלה עלולים להיות קצת יותר מסובכים, היות שבמסגרת התהליך צריך להוציא תעודת לידה של בן או בת הזוג מחו"ל עם אפוסטיל וגם תעודת יושר מעודכנת".

לדבריה, "הוצאת תעודת יושר ממדינה שבה התגוררו בני הזוג היא עניין ביורוקרטי מסובך במדינות מזרח אירופה וכעת מסובך שבעתיים ברוסיה ובאוקראינה בגלל המלחמה".

בכל מקרה, מדגישה לוי, "כל מי שנשוי לבן זוג עם דרכון פורטוגלי או עם אזרחות פורטוגלית זכאי לבקש אזרחות בפורטוגל, ואין צורך שיגור במדינה או ידבר פורטוגזית, כפי שדורשת החקיקה החדשה. אולם, גם זה עשוי להשתנות, אבל כרגע אין כל שינוי בחוק בנושא. למרות זאת, כדאי להזדרז".

לוי מדגישה שכדי להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, אין צורך להוציא קודם דרכון. "ברגע שמקבלים תעודת לידה פורטוגלית, שמשמעותה למעשה קבלת אזרחות מהמדינה, אפשר לבקש דרכון, ולא להפך. רבים מתבלבלים בנקודה זו".

לסיכום, לאור השינויים שחלו לאחרונה בחוק בפורטוגל, ממליצה לוי להזדרז ולא להיות שאננים. "אמנם החוק הנוגע לקבלת אזרחות לבני זוג ולילדים לא השתנה, אבל אין מדובר בתהליך קצר ואי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד. לכן", היא מסכמת, "כדאי כבר עכשיו להתחיל בתהליך לקבלת אזרחות עבור יתר בני המשפחה".

זקוקים לסיוע בקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי עבור בן הזוג שלכם או עבור הילדים? פנו למשרד כהן דקר פקס ברוש ושות', לייעוץ ראשוני

טלפון - 053-9376328

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully