וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תוכל להסתייע בחוק לטובת הצלחתך הכלכלית?

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

15.5.2022 / 9:50

"המדריך האולטימטיבי להצלחה כלכלית - לחיות טוב ולהתעשר לפני גיל 40" - ספרו של היזם ועו"ד פז וינברגר יצחקי - מיועד לכל אדם מהיישוב שרוצה לצאת ממסגרת המעמד הבינוני ולהתעשר חרף מעמדו הכלכלי. על שבירת תקרת הזכוכית ועל הדרך להתעשר בדרכים חוקיות

"המדריך האולטימטיבי להצלחה כלכלית - לחיות טוב ולהתעשר לפני גיל 40" - ספרו של היזם ועורך הדין פז וינברגר-יצחקי - מופץ בארץ ובעולם זה כחמש שנים בשפות עברית ואנגלית (באנגלית תחת הכותרת "Rich Before 40"), וממש לאחרונה אף תורגם לשפה התאילנדית - שוק מתפתח שהמחבר מאמין בו מאוד.

בספרו מעודד עו"ד וינברגר-יצחקי את הקורא להסתכן רק באופן מחושב ולהשקיע ביוזמות אישיות שמקדמות אותו אל החלום, וקובע כי כל אדם שיכיר את החוקים ויעקוב אחרי הכללים ישפר עד מאוד את סיכוייו להתעשר תוך הסתייעות בחוק. כיצד הדברים באים לידי ביטוי ואילו עצות כדאי לאמץ? בשיחה עימו הוא מרחיב בנושא.

ספרו של עו"ד וינברגר-יצחקי מיועד לכל אדם שלא נולד עם כפית של זהב בפה, התחתן עם כסף, התגרש מכסף, או התעשר בדרכים לא חוקיות. הוא לא מיועד למי שזכו בהגרלת הלוטו, אך הוא פונה לכל אדם מן היישוב שרוצה להתעשר חרף מעמדו הכלכלי.

בדבריו מתאר עו"ד וינברגר-יצחקי כיצד המדיניות הממשלתית במרבית המדינות מעצבת את המציאות של האדם "הרגיל" שמשתייך למעמד הביניים.

"רוב האנשים שמתגוררים כיום בישראל ובעולם ומשתייכים למעמד הבינוני זוכים לרמת חיים שמייצרת להם רווחה מסוימת. יש להם קורת גג מעל ראשם, אוכל על שולחנם, שירותי בריאות ומדי פעם הם יכולים לפוש ולנוח מתלאות החיים - אלה הם החיים של מעמד בינוני-קלאסי ללא עושר, והמצב הזה מוכתב ולעתים מונצח על ידי מערכות כלכליות מדיניות שאליהן הם כפופים, והקושי לשבור את תקרת הזכוכית הוא רב ואף לעתים נראה בלתי אפשרי כלל", מסביר עו"ד וינברגר.

"אדם במעמד הבינוני מתמודד עם הוצאות גבוהות ועם פיתויים שונים ומתמשכים שלא אחת גורמים לאובדן או לצמצום פוטנציאל ההתעשרות שלו. לעתים, הוא יעדיף ליטול הלוואות מימון או אשראי כדי לממן רכישה מסוימת, בזמן שניתן להסתפק בחלופות צנועות יותר.

"המערכת לא אחת מעודדת רכישות אלו אך גם מייצרת מנגנון הגנה שמונע ממנו לשקוע, וכך יוצא שהוא נהנה מרמת ביטחון מסוימת אבל משמר באופן קבוע אורח חיים בו הוא עובד מצאת החמה עד לצאת הנשמה, זאת עד שהוא מגיע לגיל הפנסיה ולא יוצר לעצמו את התנאים שיאפשרו לו להגיע להכנסה פסיבית כבר בגיל צעיר - הדבר נכון הן בחברות קפיטליסטיות מובהקות והן בחברות סוציאליסטיות".

עם זאת מדגיש עו"ד וינברגר-יצחקי, אפשר לפרוץ את תקרת הזכוכית: "אנשים שעומדים בדרישות החוק, ואין זה משנה מהי השכלתם ומהו התחום המקצועי שבו הם עוסקים, יכולים להגיע לרווחה כלכלית. הם לא צריכים ללכת בנתיבים מפוקפקים של 'כסף קל' וחלילה פשיעה. בספר אף מפורטים החסמים שמציב החוק לנתיב זה".

למעשה, אומר עו"ד וינברגר-יצחקי, "החוק במקרים רבים פועל לטובת האזרח בקצה ומגן על האינטרס הכלכלי והקנייני שלו, ובפרט כאשר האזרח רוצה ליצור, להמציא משהו חדש, לחקור ולפתח מוצרים ושירותים שיקדמו את טובת הכלל".

בספרו הוא מציין כי החוק והחברה מגנים על האינטרסים הכלכליים ומציג מספר דוגמאות שממחישות את הנושא.

הגנה לפטנטים, חוקי זכויות יוצרים

"אם פיתחתי מוצר מיוחד ורשמתי עליו פטנט, הרי שבמשך 20 השנים הבאות אזכה להגנה משפטית בארץ ובעולם ואני נהנה מכל פירות ההמצאה שלי ומוקנה לי 'מונופול' לתקופת הפטנט", מסביר וינברגר-יצחקי. "פטנט או הגנה על סוד מסחרי הוא חסם קלאסי למתחרים, כי החוק מאפשר לי לכבוש את השוק ולהשתלט עליו במשך אותן 20 שנים, וגם לאחר מכן כאשר יקומו המתחרים (דוגמה טובה היא שוק התרופות הגנריות) הם אכן יכולים לנגוס מהנתח שלי או במתח הרווחים שלי, אבל הכוח שלהם יהיה מוגבל".

בסופו של דבר, אומר וינברגר-יצחקי, "גם לאחר 20 השנים הללו ניתן יהיה ליהנות מהכנסות במשך עשרות שנים נוספות בשל ההתבססות בשוק בשנות ה'מונופול".

דוגמה מעשית נוספת: "אני מקבל תשלומי תמלוגים בזכות מכירות הספר שלי ומשפחתי תוכל ליהנות מתמלוגים אלה גם עשרות שנים לאחר מותי".

הגנות מתוקף חוק החברות

קיימות הגנות נוספות גם מתוקף חוקי החברות, מסביר עו"ד וינברגר-יצחקי. לדוגמה, שם של חברה לא אחת מהווה חלק משמעותי במוניטין שלה, ויש הגנות נוספות מתוקף הגנה על זכויות המיעוט והגנות בדיני החברות והמכרזים אשר מתבטאות בהוצאתם לפועל של מכרזים שמנוסחים בהתאם למאפיינים של עסק מסוים.

"בדרך זו נוצרים חסמים לעסקים אחרים, ועסק שמציע את ההצעה התחרותית ביותר יכול להגן עליה באמצעות התהליך השקוף שבו מתנהל המכרז, כך שניתן להשוות בין ההצעות השונות ואף אם נדרש לקבל סעדים משפטיים אם ההצעה הטובה ביותר או האיכותית ביותר לא אושרה".

דרישות מקצועיות שמייצרות חסמים

"בנוסף לכך יש מקצועות שמייצרים חסמים", מסביר עו"ד וינברגר-יצחקי. "לא כל אדם יכול לקום ביום בהיר אחד ולהחליט לעסוק ברפואה, בעריכת דין, בתיווך או אף לעבוד כסוכן ביטוח, שכן עליו לעבור מסלול הכשרה מסוים שכולל לימודים אקדמיים, התמחויות, בחינות, קבלת רישיון ועוד. הנתיב המסוים הוא זה שיוצר את החסם לאחרים וגם לאדם עצמו, שמשקיע שנים רבות מחייו בתכנית ההכשרה שלו ולא עובר ממקצוע אחד למקצוע אחר בקלות רבה כל כך".

לדברי עו"ד וינברגר-יצחקי, מה שניתן לעשות בגיל 20 לא תמיד מתאפשר בגיל 50 עקב נסיבות החיים, כך שאותם מסלולים בעצם מגנים לא רק על האיכות ועל השירות של הצרכן אלא גם על העוסקים במלאכה ועל האינטרס הכלכלי הלגיטימי שלהם.

גם עצמאים יכולים לשפר את מצבם הכלכלי בסיוע החוק

עו"ד וינברגר-יצחקי מקדיש פרק מספרו גם לעצמאים שעומדים לעתים על תקרות מס של 50% (ויותר בצירוף מיסים נוספים שחלים על משלח יד כמו תשלום ביטוח בריאות, ביטוח לאומי וכן הלאה) ומתקשים לשמור על רף הכנסות "נטו" גבוה, כאשר בהיבט זה הוא מציע להיעזר בחוק ולעבור לתקרת מס נמוכה יותר.

"גם בהיבטים של מיסוי, בין אם מדובר בחברות ובין אם מדובר בעוסק מורשה, ניתן להיעזר בהוראות חוק. עצמאי בישראל יכול להיות מוגדר בחוק כעוסק מורשה ולהגיע למדרגת מס של מעל ל-50% - כאשר מדובר על מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות ובהיקפי הכנסות גבוהים. אולם, מסביר עו"ד וינברגר-יצחקי, "אם אותו עצמאי היה פותח חברה ומושך ממנה משכורת, הוא היה עובר למדרגה של 23% מס ואם הוא משקיע בתחום שזוכה לעידוד השקעות הון ומקבל הכרה כ'מפעל מאושר', הוא יכול גם להגיע למדרגה של 11% מס בלבד - וזאת משום שהחוק מגן על פעולות שמיטיבות עם החברה והציבור בכלל. המדינה תעדיף השקעות בתחומים נדרשים והקמת חברות שיעסיקו עובדים ויצברו רכוש ומוניטין לאורך שנות מספר דורות לעומת עסקים שתחומים לחיי ולקריירה של אדם אחד".

עוד הוא אומר: "מישהו צריך לממן את המדינה ואת המערכות המפעילות אותה, ודווקא מהבחינה הזאת ניתן לראות ששיעורי המס סבירים מאוד אם מתנהלים נכון. מסיבה זו אני ממליץ לכל אדם באשר הוא, בין אם הוא שכיר ובין אם עצמאי, לא לחסוך בשירותים מקצועיים, ובפרט כאשר מדובר על משרות אמון כמו יועצי מס, רואי חשבון ועורכי דין".

לדבריו, "החוק מגן עליכם - נצלו אותו לטובתכם. זיכרו שלעתים אותו עסק שפשוט מאוגד אחרת או פועל אחרת או מבקש ומקבל את ההטבות המגיעות לו, ירוויח פי כמה וכמה מעסק זהה מקביל שפשוט פועל ללא ליווי מקצועי".

השמרנים מתעשרים יותר

עו"ד וינברגר-יצחקי דוגל בקו שמרני שבו שומרים על בטחונות ומפזרים סיכונים, ואלו הן הצעותיו גם למי שמעדיף להימנע מסיכונים כלכליים:

"אם רוצים להצליח בחיים, צריך להסתכן, ולכן אדם 'שונא סיכון' שיחשוש ויישאר באזור הנוחות שלו יבטל מראש את פוטנציאל ההתעשרות שלו. חשוב להדגיש כי לעתים לא מדובר בסיכונים מרחיקי לכת אלא בסיכונים שכרוכים בנסיבות החיים, לדוגמה: לבקש את העלאת השכר שרצית, לגוון את תיק ההשקעות ולפזרן ולא להשקיע רק באפיק אחד, וכמובן ליצור הכנסה פנויה עבור ההשקעות הללו - הרעיון הוא לפזר את הביצים בכמה קנים".

הספר מייצר ומציע דרך ביניים, שבה אפשר לקחת סיכון אבל עדיין לשמור על מה שחשוב בחיים, כך שניתן יהיה להיות ערוך לאירועים בלתי צפויים.

"אני מציע לבחון את ההוצאות, מה הן מותרות ומה הכרחי? האם אכן נדרש להשקיע במשרד יוקרתי או שאפשר להסתפק במשרד צנוע ומסורתי יותר ועדיין לעבוד בצורה יעילה? בדרך כלל האדם השמרן יותר גם מתעשר יותר. אדם כזה יעדיף לרכוש למשל רכב בן שנה מיד שנייה מאשר לרכוש רכב חדש שמאבד לא מעט מערכו בתוך שנה".

התעשרות היא עניין פנימי ואישיותי

"המדריך האולטימטיבי להצלחה כלכלית - לחיות טוב ולהתעשר לפני גיל 40" יצא לאור לראשונה בשפה העברית לפני כחמש שנים וזאת לאחר מספר שנים נוספות בהן "המתין במגירה לזמן הנכון".

האם הכללים בספר נכונים גם כיום, כאשר השיח הציבורי נסוב סביב המיתון הכלכלי הקרב, משבר אקלים וחשש מרעב עולמי?

"הספר נכתב כדי להעביר את המסר הנכון, ואני שמח לראות ולהיווכח כיצד הכללים שבו עומדים במבחן הזמן ומוכיחים את עצמם גם בעידן לא צפוי שכולל את מגיפת הקורונה, המשבר באוקראינה והאירועים הכלכליים הנלווים אליהם", אומר עו"ד וינברגר-יצחקי.

"התנהלות עקבית היא התנהלות נכונה שמוכיחה את עצמה, ומי שיפעל על פי הכללים בספר יוכל לצלוח גם תקופות של משבר, כי הוא ישכיל ליצור לעצמו תכנית גיבוי ולהרוויח גם מאירוע לא צפוי. מסיבה זו אנחנו רואים אנשים שהרוויחו כסף רב דווקא בתקופה זו - תקופת הצרה של האחד היא תקופת ההתעשרות של האחר, כאמרה הנודעת של הברון רוטשילד, לפיה הזמן הנכון לקנות הוא 'כשהדם זורם ברחובות'".

הספר מתובל באמרות לטיניות רבות ועתיקות, "משום שאני אוהב מאוד את החוק הרומאי, ואם חוזרים לתקופות של 2,000-1,000 שנים לאחור (כולל תקופת האימפריה הביזנטית) רואים כי אותם העקרונות שהיו נכונים אז תקפים גם היום. אין חדש תחת השמש", מדגיש עו"ד וינברגר-יצחקי.

אחת האמרות הרומאיות בספר היא "המזל עוזר לאמיצים", והמשמעות היא שצריך לקחת סיכון וללא נטילתו לא תצליח (בעברית האימרה הדומה היא "המעז מנצח"). "התוספת שלי", מסביר וינברגר-יצחקי, "היא ההתמדה, כי לעתים אנחנו נכשלים וכישלון הוא חלק מהחיים, אבל מה שחשוב שאם נופלים, קמים, מנערים את האבק מבגדינו ומנסים שוב ושוב עד שמצליחים - המעז והמתמיד תמיד מנצח".

לדבריו, "התעשרות היא עניין פנימי ואישיותי ובין היתר קשורה לביטחון העצמי. חשוב לא לפקפק בעצמך וכן לרדוף אחרי החלומות שלך, להתאמץ יותר כדי להשיג את הידע ואת הקשרים החשובים שיקדמו אותך. כל אדם שירצה בכך יוכל ליצור לעצמו את ההזדמנויות בזכות יוזמה פנימית".
ספרו של עו"ד פז יצחקי-וינברגר ניתן לרכישה ברשתות הספרים ומתאים לאנשים בכל גיל אך בפרט לצעירים שנמצאים בתחילת דרכם ומחשבים את מסלולם.

"המדריך האולטימטיבי להצלחה כלכלית - לחיות טוב ולהתעשר לפני גיל 40" - זמין לרכישה באתר Amazon כולל בגירסת Audio Book. לרכישה באפיקים נוספים: גרסה באנגלית - אמזון, בגרסה דיגיטלית עברית, גרסה תאילנדית, בצומת ספרים ובסטימצקי.


לייעוץ בנושאים משפטיים ובנושאים של השקעות בחברות הייטק עם המחבר - צרו קשר בטלפון - 077-2303726 או במייל - paz@piwlaw.com

לעו"ד פז יצחקי וינברגר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי










טלפון - 053-9376328

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הצלחה
  • חוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully