וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחבה דרמטית של אפשרויות לילדים ולנכדים - חלון ההזדמנויות לדרכון גרמני

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

30.6.2022 / 13:50

החוק החדש בגרמניה לגבי מתן אזרחות גרמנית מעניק אפשרויות לעבודה, לעסקים וללימודים חינם לילדים, לנכדים ולנינים של הנרדפים בגרמניה. לכן, כדאי למהר להגיש בקשה, לפני שיוקשחו התנאים. עו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בארץ בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, מסביר מהו התהליך

בקיץ 2021 חוקק בגרמניה חוק הקובע כי צאצא של נרדף המבקש לקבל אזרחות גרמנית לא יידרש יותר להוכיח כי להוריו או לסביו היתה אזרחות גרמנית, כפי שנדרש בעבר. לפי הכללים החדשים, על המבקש אזרחות גרמנית להוכיח קשר דם לנרדף שחי בגרמניה עד 1933, שהנרדף היה יכול לקבל אזרחות גרמנית אילולא עלו הנאצים לשלטון ומקום חייו של הנרדף עד 1933 היה בגרמניה. מובן שכללים אלה חלים, גם אם מדובר על "נרדפת".

"המשמעות היא", מסביר עו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בארץ בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, "שלכל אותם מאות אלפי אנשים, שהם הילדים, הנכדים, הנינים ובני הנינים של יהודים שהגיעו ממזרח אירופה ומפולין לגרמניה (יהודים המכונים "אוסט יודן") ונאלצו לעזוב אותה לאחר עליית הנאצים לשלטון, סיכוי טוב לקבל כעת אזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני. כמו כן, כל אותם מאות אלפים, אשר תביעתם בעבר לאזרחות גרמנית נדחתה, רשאים כעת להגיש תביעה לפי החוק החדש".

דרכון גרמני. ShutterStock
החוק החדש משנה את הכללים/ShutterStock

מדוע לדעתך מדובר בחלון הזדמנויות?

"הזרם הגובר והולך של תביעות לאזרחות גרמנית וחילופי השלטון האחרונים בגרמניה מחזקים את ההנחה כי הגרמנים יקשיחו שוב את התנאים, וייתכן שידרשו מהתובעים את ידיעת השפה הגרמנית, כפי שהיה בעבר במספר סיטואציות".

האם מוגשות כעת תביעות לאזרחות גרמנית?

"צאצאי הייקים מבינים כי כעת זו הזדמנות פז לשריין לילדים ולנכדים שלהם מרחב אפשרויות עצום להתפתחות בגרמניה וגם בכל של איחוד האירופאי יש להציע עבורם, כגון אפשרויות עבודה, פתיחת עסקים, לימודים חינם וכדומה. כמו כן, קבלת האזרחות הגרמנית תעניק לילדים ולנכדים את היכולת לממש את היתרונות, לפי אמנות שונות שיש לגרמניה עם הארצות האנגלו-סקסיות. כך למשל, אזרח גרמני אינו נזקק לוויזה לארה"ב והוא יכול לקבל הקלות בהיתרי עבודה. לכן, אין פלא כי צאצאי הייקים ממהרים ומגישים תביעות לאזרחות גרמנית".

איך להתחיל בתהליך?

"ההליך לקבלת אזרחות גרמנית אינו קשור בכלל לעריכת דין בישראל או לחוק בישראל. החלטות בעניין מתקבלות על ידי אנשי המקצוע הנוקשים והקפדנים במשרד הפנים הגרמני ולפי החוק הגרמני בלבד. ההליך כולו מתנהל בגרמנית. לפיכך, מומלץ לפנות רק לעו"ד הבקיא בחוקי האזרחות בגרמניה ובדקויות של החוק בגרמניה ולא ללכת שולל אחרי שלל סיסמאות של אנשים המפארים את יכולתם באינטרנט".

עו"ד ד"ר חן ממליץ לא להתבייש, לבדוק את יכולותיו של איש המקצוע ולשאול אותו שאלות פשוטות, כגון: האם למדת אי פעם בפקולטה למשפטים כלשהי באוניברסיטה בגרמניה חוקי אזרחות גרמנית וטיפול בהוצאת אזרחות גרמנית?

עו"ד ד"ר חן מסביר כי הוא ממליץ לשאול את השאלות הללו כי הוא בעצמו ממלא אחרי התנאים. לדבריו, "כמו שלא אמליץ לחבר שמתגרש או שפוטר מעבודתו לגשת לעו"ד שעוסק במיסים, לא הייתי ממליץ לפנות לעו"ד שמעולם לא למד משפטים בגרמניה כדי שייצג אותי בגרמניה בהליך לקבלת אזרחות גרמנית. כדאי שאנשים המבקשים לעצמם אזרחות גרמנית ישאלו את עצמם, 'מה הסיכוי של מעאכר או של עו"ד מישראל, אשר מעולם לא למד בפקולטה למשפטים בגרמניה דיני אזרחות גרמנית, להתמודד עם ההחלטות ועם הדרישות של אנשי המקצוע הנוקשים ועם המשפטנים הגרמנים במשרד הפנים הגרמני?'".

איך אתה יודע מראש את סיכויי התביעה?

"אחרי שנים של לימודי משפטים בגרמניה, כולל לימודים של חוקי אזרחות גרמנית, התמחות של שנתיים בבימ"ש מחוזי בגרמניה, חמש שנים של לימודי דוקטורט בפקולטה למשפטים באוניברסיטת פרנקפורט וטיפול באלפי בקשות לאזרחות גרמנית מאז שנת 1997, אני יודע בדיוק מה מחפשים אנשי משרד הפנים הגרמני לראות בתביעה לאזרחות גרמנית, באילו תנאים התביעה תידחה, היכן לתת את הדגשים, כיצד לאתר מסמכים היסטוריים בגרמניה שיוכיחו את התביעה ומה לא לרשום ולא לטעון בתביעה".

האם הייתה לך כבר הצלחה לפי החוק החדש שחוקק ממש לא מזמן?

"באוקטובר 2021 פנה אלי פרופ' מכובד לרפואה מירושלים, אשר הוריו היו אוסט יודן, כלומר הגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה ועזבו את גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933. בעבר, דחו הגרמנים את תביעת הפרופסור בנימוק שאביו לא היה בעל אזרחות גרמנית. לאחר שגיבשתי את התביעה והוכחתי את הטיעונים בה על סמך מסמכים היסטוריים בגרמנית, מספר חודשים לאחר מכן נעתרה גרמניה והעניקה לו השנה אזרחות גרמנית".

לדברי עו"ד ד"ר חן, "אני שמח מאוד שיש למשרדי את הזכות להיות הראשון והיחידי בישראל אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית לפי החוק החדש בגרמניה ועוד בזמן שיא, ובכך פתחנו אפשרות למאות אלפי ישראלים. אני מניח כי בקרוב מאוד עוד מספר משפחות יקבלו דרכנו אזרחות גרמנית בפרק זמן של שלושה-ארבעה חודשים".

אתה מציין פרק זמן קצר מאוד, בעוד שידוע כי פרק הזמן לקבלת אזרחות גרמנית הוא בין שנה וחצי לשנתיים לפחות.

"עקרונית, הזמן הממוצע לקבלת החלטה מגרמניה בעניין קבלת אזרחות גרמנית הוא כשנה וחצי-שנתיים, והכל תלוי באיכות התביעה, הטיעונים שהועלו בה, ההוכחות שסופקו והעומס בגרמניה. אולם, בניגוד ל'מומחים' אחרים, התביעות שאנו מגישים מפורטות מאוד והטיעונים בתביעה שאנו מגישים מגובים במסמכים היסטוריים שאנו מאתרים בגרמניה. אנו ממש 'לועסים' את החומר לאנשי משרד הפנים בגרמניה כדי שלא ייוותר אצלם ספק שהלקוח שלנו זכאי לקבל אזרחות גרמנית".

כמו כן, מסביר עו"ד ד"ר חן, "למרות שאנו מוכרים היטב בשגרירות הגרמנית, התביעות שלו מוגשות ישירות למשרד הפנים בגרמניה, כי השגרירות אינה רשאית להחליט בעניין והיא מעבירה את החומר למשרד הפנים בגרמניה. מובן שכל צוות משרדי ואנוכי שולטים בגרמנית ברמת שפת אם ומתנהלים מול משרד הפנים הגרמני כמעט באופן יומי לגבי שלל תיקים".

למען הסר ספק וכתשובה למי שעלול להיות סקפטי, עו"ד ד"ר חן מבקש להציג ציטוט מהודעת מייל של לקוח, שקיבל ממש לפני ימים ספורים. הלקוח כמובן אישר לו לפרסם את דבריו ואת שמו:

מכתב תודה לעו"ד יובל חן. ., צילום מסך
המכתב/צילום מסך, .

אתה לא חושש לגלות סודות מקצועיים שלך?

"ידוע לי, שעורכי דין מישראל מנסים באופן קבוע לחקות את דרכי עבודתי ואת תוכן דברי. זה לגיטימי וגם מאד מחמיא לי. ברם, לשמחתי אינני רואה איך עורך דין מישראל יצליח לחקות את אופן התנהלותי, בשעה שאינו יודע גרמנית או לא למד בפקולטה למשפטים בגרמניה חוקי אזרחות גרמנית ומעולם לא העביר יום אחד של התמחות בבימ"ש בגרמניה. איך בדיוק הוא יוכל ללא ידע ממשי בחוקי האזרחות של גרמניה, לנסח תביעה בגרמנית ולרדת לרמת רזולוציה כזו שלא תשאיר ספק במשרד הפנים הגרמני בדבר הזכאות של הלקוח שלו לקבל אזרחות גרמנית? איך יידע מי שלמד אולי חוקי אזרחות בישראל, אילו מסמכים היסטוריים יש לאתר בגרמניה והיכן, מה הם הטיעונים שיש להדגיש בתביעה לאזרחות גרמנית ומה הן הדקויות בחוק האזרחות בגרמניה?", מסכם עו"ד ד"ר חן.

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון: 053-9374954 או במייל: hen@yuvalra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully