וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות עבודה - תביעות רשלנות המעסיק

משרד עו"ד שץ-איזנברג, בשיתוף zap משפטי

22.5.2022 / 7:50

כ-7,000 תאונות עבודה מתרחשות מדי שנה בישראל, עשרות מהן מסתיימות באופן טרגי. עורכות הדין מרינה שץ ואנה אייזנברג המתמחות בתחום הנזיקין והביטוח, מרחיבות על תהליך תביעת תאונות עבודה מול הביטוח הלאומי, על המוקשים שבדרך ועל הפעולות שאסור להקל בהן ראש

מדי שנה נגרמות בישראל אלפי תאונות עבודה. המספר המפחיד עומד כיום על כ-7,000 מקרים בשנה. עובדים רבים מוצאים את עצמם נפגעים בתאונות עבודה אך אינם יודעים כיצד לפעול מול המעסיק, הביטוח הלאומי וחברות הביטוח, כיצד מקבלים פיצויים וממי בדיוק. עורכות הדין מרינה שץ ואנה אייזנברג ממשרד שץ-אייזברג, המתמחה בתחום הנזיקין והביטוח, התפנו לענות על השאלות החשובות בנושא:

תאונת עבודה. ShutterStock
"תאונות עבודה הן אירוע שמתרחש בפתאומיות ומותיר נזק נפשי או גופני אצל העובד"/ShutterStock

כאשר אדם נפגע במהלך יום עבודתו, מה עליו לעשות?

"ראשית, יש למלא טופס ראשוני - בל/ 250 (אותו בדרך כלל ממלא המעסיק), שמשמש לצורך קבלת טיפול רפואי לנפגע העבודה. טופס זה מתעד את השתלשלות האירועים כפי שמתאר אותם הנפגע", מציינת עו"ד אנה אייזנברג.

"לאחר מכן, משרדנו מגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לצורך הכרת הפגיעה כתאונת עבודה. חשוב להדגיש כי כל טענה שמופיעה בטופס עשויה להכריע את הכף. לאחר קבלת ההכרה מהביטוח הלאומי ולאחר שלנפגע תיקבע נכות רפואית, נגיש תביעה שנייה לביטוח חבות המעסיק. אם יש צד ג', כמו במקרים שבהם אדם מועסק דרך חברת כוח אדם, אז ניתן יהיה לצרף את חברת כוח האדם, שלצורך העניין נחשבת למעסיק".

האם יש כפל פיצוי במקרה זה?

"לא, אין כפל פיצוי, אולם במקרה שיש צד שלישי לעניין, ניתן יהיה לקבל 125% פיצוי כך שהנפגע יהיה זכאי ל-25% מסך כל הפיצויים, וזאת מכוח סעיף 328 לחוק הביטוח הלאומי. לעניין זה יש לציין את חלוקת האחריות שנעשית על ידי בית המשפט או במסגרת המשא ומתן בין הצדדים", מדגישה עו"ד מרינה שץ.

מאילו מוקשים כדאי להיזהר בעת מילוי טופס 250?

"יש לשים לב שהפרטים החשובים מתועדים: כיצד קרתה התאונה? כיצד נראתה זירת התאונה? האם היו מפגעים במקום? באיזה אתר הוא נפגע? ברוב המקרים המעסיקים ממלאים את הטופס ברשלנות, לא מפרטים את מה שנדרש לפרט, כגון: ציון של מפגעים בטיחותיים, עדים שהוא נוכחים לאירוע, או ציון האיברים שנפגעו, וכך מסירים מעצמם אחריות". לדברי עו"ד אייזנברג, "ברוב המקרים אנחנו לא נפתור אותם מאחריות ונשוב אליהם כדי שיתקנו את הטופס".

מה עוד הייתן ממליצות לנפגע עבודה שנדרש להוכיח את טענותיו?

"חשוב לצלם את זירת האירוע כי לעתים האתר משתנה מהר מאוד, כך שאין הוכחה אם היה או לא היה מפגע במקום", מציינת עו"ד שץ. "בנוסף, במקרים מסוימים יצטרך הנפגע לצרף לתביעתו חוות דעת מהנדס כדי להוכיח כי נפגע עקב ליקוי שמקורו במבנה, לדוגמה מדרגות או מעקות לא תקינים, תקרות נמוכות וכן הלאה. המהנדס יגיע לזירת התאונה, ימדוד את המקום ויבחן אם המבנה עומד בתקינה".

עו"ד שץ מבקשת להדגיש שהנכות שנקבעה במוסד לביטוח לאומי לא מחייבת בהליך שיתנהל כנגד חברת הביטוח של מעסיק. "לכן", היא מסבירה, "בתביעות מסוג זה חובה על הנפגע לצרף חוות דעת רפואית מטעמו לצורך בירור שאלת הרשלנות וחבות המעביד".

חובתו של כל מעסיק היא להבטיח את תנאי העבודה הבטוחים והנאותים ביותר לעובדיו, אך עם זאת תאונות עבודה עדיין נגרמות. כיצד ניתן יהיה להוכיח כי המעסיק התרשל חרף מאמציו?

"תאונות עבודה הן אירוע שמתרחש בפתאומיות ומותיר נזק נפשי או גופני אצל העובד. כאשר המעסיק לא הבטיח את תנאי העבודה הנאותים, לא סיפק ציוד וכלי עבודה מתאימים ובטוחים, לא הזמין הדרכות ולא מנע חשיפה לסיכונים הכרוכים בעבודה, לאחר הגשת התביעה לביטוח לאומי ניתן לפנות אל חברת הביטוח של המעסיק כדי לכסות את הנזקים שנגרמו לעובד ולכל צד ג'".

עו"ד שץ מסבירה כי "קודם לכן נדרש להוכיח שהנזק נגרם כתוצאה מרשלנות המעסיק. לדוגמה: אם המעסיק שלח את העובד לאתר בנייה, והעובד נפגע באתר הבנייה כתוצאה מאי קיומם של כללי בטיחות, הרי שבמקרה זה ניתן לקבוע כי חלה רשלנות מעסיק מתוקף אחריותו".

מה על המעסיק לעשות כדי למנוע תאונות עבודה?

"היקף האחריות המוטלת על המעביד רחב מאוד ואינו מסתיים בהזמנת הדרכות תקופתיות בהתאם למאפייני התפקיד - כמו עבודה עם משקל ועבודה בגובה מעל לשני מטרים, ישיבה ארגונומית ועוד. אלא שעל המעסיק לוודא שעובדיו יודעים כיצד לעבוד כדי למזער נזקים. לדוגמה, קלדניות רבות או עובדים אשר עבודתם דורשת שימוש בכלים רוטטים נפגעים במחלת מקצוע הקשורות לפגיעה בידיים. גם אם קיבלו הדרכות לאורך הדרך, בפועל אינם מודעים כיצד לעבוד נכון כדי להפחית לחץ מהידיים".

עו"ד אייזנברג מוסיפה: "תאונות עבודה רבות מתרחשות עקב שיטת עבודה לקויה. לא פעם המעסיקים העלו טיעונים שאין שום חדש תחת השמש וכך הם עובדים לאורך עשורים. בתי המשפט מצידם קבעו כי אופן ביצוע עבודה בשיטה הלקויה, גם אם היא נעשית כך לאורך שנים רבות, לא הופך אותה לשיטה נכונה ובטיחותית ועל המעסיקים לבחון דרכי עבודה אחרות, נכונות ובטיחותיות יותר".

הדרכות בטיחות והקפדה על נהלי עבודה

לעניין ההדרכות במקומות העבודה, מציינת עו"ד שץ את נושא השפה: "חשוב לוודא כי ההדרכות יבוצעו בשפה שמובנת לעובד, משום שיש עובדים שלא מבינים עברית ולא פעם מחתימים אותם על טפסי הדרכה מבלי לוודא שהעובד הבין את תוכן ההדרכה. יש גם לוודא שהעובד בקיא בתפקידו ובפרט בפעולות שהוא אמור לבצע או לא לבצע באופן שגרתי. כמו כן, חלק מהותי מתאונות עבודה מתרחש בזמן שעובד מבצע עבודה או פעולה אשר אינה קשורה לתפקידו, ובמקרים אלה אפשר לומר במובהק שהאירוע ייחשב לרשלנות, משום שעל המעסיק היה לוודא מבעוד מועד כי העובד מבין מה עליו לעשות ומהו תפקידו".

הדרכה מקצועית גם לעובדים ותיקים ומנוסים

"הדרכה היא לב העניין פה", מדגישה עו"ד שץ. "גם מנקה שעושה את עבודתה נאמנה במשך שנים צריכה לקבל הדרכה פרטנית כיצד לשאת משאות כבדים, כיצד לרדת במדרגות, או כיצד להשליך אשפה לפח באופן בטיחותי. כאשר פעולות אלו לא נעשות, יש מקום לקבוע רשלנות לבחינת המקרה הפרטני של כל עובד ועובד, על פי הוותק שלו וסוג העבודה שהוא מבצע בדרך כלל, ולהגיש תביעה".

עו"ד אייזנברג מציינת כי "באשר לעבודה עם מכשירים ועם מכונות, הרי שיש נהלים ברורים של משרד הבטיחות והגהות, שמגדירים כיצד לעבוד נכון עם מכונה מסוימת, ולכן אם תאונת העבודה קרתה בעת עבודה עם מכונה, יש לבדוק שהפעלת המכונה נעשתה בהתאם לנהלים".

נפגעת בעבודה? גש לייעוץ משפטי

עוה"ד שץ ואייזנברג מבקשות להדגיש כי כל אדם שנחבל בעבודתו נדרש להיות ער לכך שפרטי הפגיעה עשויים להתגלות בדיעבד: "במועד התאונה לא ניתן לדעת בוודאות אילו איברים נחבלו, שכן לעתים כאבים עלולים להופיע כשבוע לאחר הפגיעה ולפעמים העובד אינו מקשר את הכאבים לפגיעה. מסיבות אלו חשוב להגיע לפגישה ראשונית במשרד עורכי דין המתמחה בתביעות נזיקין בסמוך למועד התביעה, כדי לוודא שטופס התביעה מתעד את

פרטי התביעה בצורה שמשקפת את המצב הרפואי הרחב. כמו כן, חשוב לוודא שכלל העובדות מצוינות בטופס, לרבות סיבת גרימת התאונה או התנאים שגרמו לתאונה, וזאת במטרה להוכיח את המקרה הביטוחי ולקבל את מלוא הפיצוי.

לייעוץ ראשוני בנושא תאונות עבודה - צרו קשר בטלפון 053-2721070

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

משרד עו"ד שץ-איזנברג, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully