וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיחו לכם הסדר חוב מהיר? שימו לב שלא עובדים עליכם

הילה צור שינזי, בשיתוף zap משפטי

24.5.2022 / 7:50

בעלי חוב נתקלים לא פעם בפרסומים המבטיחים הסדרת חוב בהליך מהיר אך אינם מודעים למורכבות הנושא. עו"ד ונוטריון קארין ברגינסקי, המתמחה בהסדרת חובות ובפרט חובות של ישראלים השוהים בחו"ל, מסבירה כיצד תוכלו להתגונן מפני הבטחות שווא

זוג עובר על מסמכים. ShutterStock
האם באמת ניתן להסדיר חובות, קלים ומורכבים ככל שיהיו, בהליך מהיר?/ShutterStock

"הסדר חוב תוך 24 שעות", "הסדר פשיטת רגל תוך שלושה ימים", "מחיקת חובות מלאה מול הבנקים" - אלו הן רק כמה מהמודעות שמצאנו ברשת, אך האם באמת ניתן להסדיר חובות, קלים ומורכבים ככל שיהיו, בהליך מהיר?

"אנשים רבים מוצאים את עצמם, לעתים בתום לב, כבעלי חוב, בין אם חתמו בעבר על ערבויות שהופעלו ובין אם הזניחו חוב עבר שתפח למימדים עצומים", מסבירה עו"ד קארין ברגינסקי, המתמחה בהסדרת חובות ובפרט חובות של ישראלים השוהים בחו"ל. "רבים מהחייבים מתמודדים עם הגבלות שונות, ביניהן איסור יציאה מהארץ. יתרה מכך, יש מקרים שהחוב מתגלה בזמן שהחייב נמצא בחו"ל ובעלי החוב נמנע מלהגיע ארצה מחשש להטלת קנסות וסנקציות שיגבילו אותו. לכן, לא פעם פונים בעלי חוב כאלה למפרסמים שמבטיחים הסדרי חוב מהירים, וזאת ללא התייחסות למקרה הפרטי של כל אדם ואדם".

חשוב להבין, היא אומרת, "שעוד הרבה לפני שההסכם מגיע אל מערכת המשפט חשוב שיהיה זה הסכם ששני הצדדים חתמו עליו. לא פעם חייבים התקדמו לקראת חתימה על הסכם, שנפתח מחדש, בחלקיו המהותיים, ולא הצליחו להסדיר את חובם. כתוצאה מכך נגרמה להם עוגמת נפש רבה שכללה גם הפסד כספי (שכר הטרחה של הגורם המטפל בחוב ואובדן זמן יקר, כאשר בפועל התוצאה הרצויה למחיקת החובות או לצמצומם בהסדר לא הושגה. במילים אחרות: כל מקרה נבחן לגופו, ולכן אין זה ייתכן שפרסום כוללני להסדרת חובות יהיה זהה הן ביחס לחובות פשוטים והן ביחס לחובות מורכבים".

מי הם הגורמים המטפלים כיום בהסדרי פשיטת רגל, למעט עורכי דין?

"קיימת השגת גבול בתחום מקצועי זה", אומרת עו"ד ברגינסקי, "יש גורמים שונים שמכירים את ההליכים אך אין בידיהם תעודה של עורכי דין".

עד כמה נפוצה הסתבכות בחובות של ישראלים ששוהים בחו"ל?

"לצערי הרב, אנשים רבים מסתבכים בחובות, זו תופעה מוכרת, בין אם מדובר על תושבי הארץ ובין אם מדובר על תושבי חוץ. לעתים יש כאלה שעוזבים את הארץ ולא יודעים שהם עלולים להסתבך בחובות כי בעבר חתמו על ערבויות. כלומר, ההסתבכות בחובות הגיעה כשכבר היו מחוץ לארץ ולאחר שהחייבים חדלו מלשלם את חובם. מתוך מצבם הנואש הם עלולים להתפתות לפרסומים כוזבים, שאין שום אחיזה משפטית מאחוריהם, לאבד זמן יקר ואף לסכן את ההליך".

אילו צעדים נדרשים כדי להתגונן מפני הבטחות שווא?

"ראשית, יש לבצע תיאום ציפיות", מדגישה ברגינסקי. "ודאו שעורך הדין שמשוחח איתכם קשוב אליכם, לומד את המקרה על בוריו ונמנע מלפזר הבטחות מרחיקות לכת. דעו שהליך הסדרת חוב אינו הליך פשוט אלא מורכב, כל שכן כאשר מדובר על חוב ישן, חוב שנצברו עליו ריביות והצמדות, או חובות למספר גורמים. תיאום הציפיות שמושתת על אמון הדדי, פתיחות ושיתוף מידע, יטיב עימכם וייסע לכם להתמודד עם ההליך".

התרחקו מהבטחות שווא

"גורם מסוים הבטיח לכם שתוכלו להיות בחתונת הבן בתוך שלושה ימים ללא חשש לעיקולים ולעיכובי יציאה מהארץ - זה סימן אזהרה", מתריעה עו"ד ברגינסקי. "התוצאה המהירה המובטחת לכם היא לא בת קיימא, לא ניתן לקיים אותה ולא ניתן להסדיר חובות בתוך פרק זמן של 24 שעות, לפחות אם מתכווננים להסכם הוגן ומקיף שמסדיר את רצונות הצדדים. מסיבות אלו המלצתי היא לוותר על הרעיון מראש ולהתכוונן להליך ארוך יותר שמותאם למקרה הפרטי שלכם".

עו"ד ברגינסקי תוהה: "האם הייתם מבטיחים הבטחה כלשהי שלא תלויה רק בכם? אני מניחה שלא, ולכן גם אותם גורמים שמפרסמים שיש בכוחם להביא להסדרי חוב מלאים, כולל מחיקת חובות מלאה מול הבנקים, לא יכולים להבטיח זאת, משום שבהבטחתם הם מדברים בשם בית המשפט או בשם הנושים. זו הטיה צינית ופסולה שגורמת לעוגמת נפש רבה, לזמן המתנה ארוך מהצפוי ולבסוף אף עלולה לרסק את החייבים".

יש הסבורים כי האצת התהליך עשויה להביא לתוצאות מהירות כי מופעל לחץ על הצדדים. האם זה מהלך נכון?

"נהפוך הוא, האצת התהליך מפעילה לחץ בצורה לא הגיונית ויוצרת פגיעה ממשית בתהליך ובתוצאתו. מדובר בתהליך שצריך לבצע בצורה שקולה ובדרך נכונה, כאשר עורך הדין יודע כיצד עליו לנהל את המשא ומתן. המשא ומתן, בסופו של דבר, הוא התהליך, הוא מיומנות מובחנת ונדרש שייעשה על ידי איש מקצוע שמנוסה בכך".

עו"ד ונוטריון קארין ברגינסקי. יח"צ,
"האצת התהליך מפעילה לחץ בצורה לא הגיונית ויוצרת פגיעה ממשית בתהליך ובתוצאתו"/יח"צ

מה כולל תהליך הסדרת חובות לתושבי הארץ ולתושבי חוץ?

"תהליך הסדרת חובות מתחיל בהתקשרות ראשונית בין בעל החוב ובין עורך הדין, כאשר התקשרות איכותית מושתת על ערכים של אמון הדדי ותקשורת פתוחה. אין מקום לייפות את פני הדברים, אין מקום להבטחות שווא, אלא רק להתייחסות עניינית ורגישה למצבו של החייב". עו"ד ברגינסקי מדגישה שלא פעם ההליך נעשה באמצעות שיחות וידיאו ולכן "השגת האמון הראשוני היא אבן הדרך המשמעותית ביותר לתהליך מוצלח".

השלב הבא, לדבריה, הוא תהליך משא ומתן שבסופו ייחתם הסכם מנוסח היטב וחד-משמעי. "כאשר שני תנאים אלה מתקיימים, לא ניתן יהיה לפתוח את ההסכם. חשוב לוודא שכלל החובות נכללו בתוך ההסכם כדי למנוע את פתיחתו מחדש, ולכן גם לעריכת ההסכם נדרשת מיומנות מובחנת".

עו"ד ברגינסקי מסכמת: "אני יכולה להעיד שההסכמים שערכתי העוסקים בחובות פרטניים לא נפתחו, הם חלוטים, וזו הבטחה מפורשת שאני נותנת ללקוחות שלי. אני לא מתפשרת, לכל פסיק ונקודה יש משמעות שעשויה להיות נתונה לפרשנות, ולכן אין להקל בכך ראש, ממש כמו בעריכת צוואה".

עו"ד קארין ברגינסקי, מייסדת הפורומים הסדרת חובות והסדרת חובות לתושבי חו"ל, אשר פתוחים לשאלות הציבור. אם אתם או הקרובים לכם בעלי חוב, פנו לפורומים אלה ותקבלו מענה מהיר וראשוני. יש להדגיש שהייעוץ בפורום הוא בגדר המלצה בלבד ואינו ייעוץ משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד קארין ברגינסקי בטלפון - 077-8042381

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הסדר חוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully