וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה תחת השפעת סמים: האם מותר לסרב לתת דגימת שתן?

בשיתוף zap משפטי

25.5.2022 / 9:45

מה קובע החוק לגבי נהיגה תחת השפעת סמים? האם מותר להשתמש בקנאביס רפואי בנהיגה ומה אסור ומותר להגיד לשוטר שדורש מכם לערוך בדיקת סמים? כל התשובות

נהיגה תחת השפעת סמים. ShutterStock
נהיגה תחת השפעת סמים/ShutterStock

אם עצר אתכם שוטר בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים, כדאי שתפנו מיד לקבלת ייעוץ משפטי ולא תמהרו למסור גירסה לחשדות - זו השורה התחתונה העולה מסקירת סעיפי החוק הקיימים, נכון להיום, ביחס לנהיגה תחת השפעת סמים.

לדברי עו"ד חאתם עסאלה, המתמחה בדיני תעבורה, הסכנה בסיטואציה כזאת היא שנהג שלא קיימות נגדו ראיות ימסור גירסה מפלילה, מה שיסבך אותו עד צוואר. "התוצאה מבחינתו יכולה להיות עגומה ולכלול שנתיים פסילה, טסט חוזר ואפילו מאסר", אומר עו"ד חאתם עסאלה.

מה קובע החוק לגבי נהיגה תחת השפעת סמים?

"החוק מתייחס בצורה מאוד מחמירה לנהיגה תחת השפעה של סמים מסוכנים. קודם כל, חשוב להבין שמבחינת החוק אפילו הימצאות כמות זעירה של סם בדמו של האדם הנוהג היא אסורה ותגרור סנקציות קשות".

פקודת התעבורה הקובעת את האיסור על נהיגה תחת השפעת סמים מגדירה את האיסור בצורה רחבה מאוד, כאחת החלופות של נהיגה בשיכרות. "הסמים האסורים בשימוש בנהיגה הם אלה המוגדרים בפקודת הסמים המסוכנים ואלה נכללים תחת רשימה ארוכה מאוד של סמים, "כולל כל תכשיר, תרכובת או תערובת שלהם", מציין עו"ד עסאלה.

אילו סמים נכללים ברשימה זו?

"כאמור, מדובר ברשימה ארוכה של סמים האסורים בשימוש בנהיגה - ממריחואנה, דרך אקסטזי ועד קוקאין, חשיש ועוד", אומר עסאלה. לדבריו, אדם עלול להיות מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים אפילו אם השתמש בסם ימים ואפילו שבועות קודם לכן או שבכלל היה משתמש פאסיבי. "המחוקק מאוד נוקשה בהיבט הזה. עקבות הסם שעלולות להימצא בדמו של הנהג במשך זמן רב עלולות להכשיל אותו אפילו אם השפעת הסם חלפה זמן רב קודם לכן".

ומה באשר לנהיגה תחת השפעה של קנאביס רפואי?

"אמנם בשנים האחרונות קיימת מגמה של לגליזציה של קנאביס רפואי, אך מבחינת החוק היבש שימוש בו עדיין אסור בנהיגה. קיימת אמנם מחשבה להתיר שימוש בנהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי בנסיבות מסוימות, אך זו עדיין לא עוגנה בחוק ולכן זה עדיין אסור".

האם ניתן לעצור נהג בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים בכל מקרה?

"לא, בשונה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול, על פי החוק אפשר לעצור נהג בחשד לנהיגה בהשפעת סמים רק במספר מצומצם של מקרים - או שהנהג מעורר חשד סביר שהוא נוהג תחת השפעת סמים או שבידי המשטרה מצוי מידע מודיעיני שאותו נהג הינו תחת השפעה של סמים".

עו"ד עסאלה מסביר כי לאחר שמתעורר חשד לנהיגה תחת השפעת סמים, שוטר יכול לדרוש מנהג לערוך בדיקות לגילוי סמים - ממסירת דגימת שתן ועד עריכת בדיקת דם. "על פי החוק, אם שוטר דורש מכם לערוך בדיקת שתן או למסור דגימת דם, חייבים לציית לו", מציין עו"ד עסאלה.

הסיבה לכך היא שעצם הסירוב מקים חזקה משפטית לכך שאותו אדם נהג בהשפעת סמים. "אם תסרבו לעבור את הבדיקה, אפילו אם לא השתמשתם בסמים, עשויים להאשים אתכם בנהיגה תחת השפעת סמים", מוסיף עו"ד עסאלה.

האם למשטרה מותר תמיד לערוך בדיקות סמים ואיך עליה לנהוג בהן?

"בדיקות סמים מותר לערוך לנהגים רק אם קיים נגדם חשד מבוסס לנהיגה תחת השפעת סמים, אך המשטרה צריך לנהוג בזהירות יתרה בבדיקות אלו. ראשית, על השוטר שמורה על הבדיקה מוטלת חובה לערוך דו"ח מפורט באשר לחשדות. שנית, יש להשגיח על הנהג מרגע המעצר ועד מתן הבדיקה, ושלישית, יש להראות שהטיפול באותה דגימה היה תקין לאורך כל הדרך. לכל תקלה באופן הטיפול בדגימה יכולה להיות משמעות רבה מבחינת הנהג, ויש להתייחס לנושא זה ברצינות רבה", אומר עו"ד עסאלה. "עורכי דין מיומנים יודעים לאתר נקודות חולשה באופן שבו מתנהלת המשטרה".

מה לעשות אם המשטרה עוצרת אותי בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים?

"מה שהכי חשוב לזכור הוא לא למסור מידע מיותר מיוזמתכם", אומר עו"ד עסאלה. "אם תפס אתכם שוטר, אל תודו בפניו שהשתמשתם בסמים או תאמרו שהשתמשתם רק בכמות קטנה".

עו"ד עסאלה מדגיש שתשובת כזאת תחייב את השוטרים לדרוש מכם לעבור בדיקת שתן או בדיקת דם, מה שיסבך אתכם. "היזהרו מלומר דברים שתצטערו עליהם, ובכל מקרה פנו בשלב מוקדם ככל האפשר לעורך דין המתמחה בנושא", אומר עו"ד עסאלה. "אם תזדרזו לשתף פעולה עם החקירה, אתם עלולים לעשות טעויות מיותרות שיעלו לכם ביוקר".

חשודים בנהיגה תחת השפעת סמים או בביצוע עבירת תנועה אחרת? פנו לעו"ד חאתם עסאלה בטלפון - 053-9380372 לצורך קבלת ייעוץ משפטי ראשוני בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully