וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגלו אם מישהו זייף את החתימה שלכם

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

29.5.2022 / 13:50

ספר חדש של הגרפולוגיות המשפטיות, פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז, מתאר מקרים שלא ייאמנו על נסיונות לזייף חתימות על צוואות, הסכמי ממון, שטרי חוב ועוד

ספר חדש של הגרפולוגיות המשפטיות, פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז. עו"ד אלי אריאלי,
הגרפולוגיות המשפטיות, פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז/עו"ד אלי אריאלי

אדם קשיש וצלול בדעתו הוריש בצוואתו את כל רכושו למטפלת הסיעודית שלו. הקשיש, שלא היה בקשר עם בני משפחתו בשנים האחרונות לחייו, החליט לנשל אותם מהירושה ולהעביר הכל לאישה שטיפלה בו והתחברה אליו בקשרי ידידות. בני המשפחה, שלא היו מרוצים מההחלטה, ערערו על הצוואה וטענו שהחתימה של הקשיש מזויפת ושהרכוש שייך להם.

מי שנקראה להכריע בסוגיה היא פנינה אריאלי, גרפולוגית משפטית. "בבדיקה הגרפולוגית מצאתי שיש התאמה בין החתימה על הצוואה לבין חתימותיו של הקשיש בבנק מאותו שבוע ולחתימות אקראיות נוספות ממועדים קרובים", אומרת אריאלי. חוות הדעת הזאת הביאה את בית המשפט לפסוק כי הצוואה כשרה ומי שתקבל את רכושו של הקשיש היא אותה מטפלת סיעודית".

כשמתגלה חשש לזיוף חתימה

המקרה הזה הוא רק אחד מיני רבים שהגיעו לפתחן של צמד הגרפולוגיות המשפטיות פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז. סיפורים מעבודתן המקצועית של השתיים מובאים כעת בספרן המרתק "גרפולוגיה משפטית: זיהוי זיופי חתימות, כתבי־יד ומסמכים" (הוצאת בורסי), שיצא לאור לאחרונה.

הספר, שמיועד לקהילה המשפטית של עורכי דין ושופטים, סוקר פסקי דין שונים בסוגיות הקשורות לתחום הגרפולוגיה המשפטית. הספר החדשני זכה, בין היתר, להמלצותיהם של סגן נשיא בדימוס בבית משפט שלום בחיפה, כבוד השופט שלמה לבנוני, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין במחוז חיפה, עו"ד תמי אולמן, וראש לשכת עורכי הדין מחוז צפון (לשעבר) עו"ד ח'אלד זועבי.

"הספר עוסק בתהליכים שבהם יש לנקוט כאשר מתגלה חשש לזיוף חתימה או מסמך", מסבירה אריאלי-עוז. "הוא מעניק כלים טובים לעורכי דין לבחירת מומחה מתאים לגרפולוגיה משפטית, להבנת חוות הדעת הנגדית, להקפדה על איכות חוות דעת של המומחה מטעמם ולעריכת חקירה נגדית של מומחה באולם בית המשפט".

ספר חדש של הגרפולוגיות המשפטיות, פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז. בורסי הוצאה לאור,
ספרן החדש של הגרפולוגיות המשפטיות, פנינה אריאלי ועידית אריאלי-עוז/בורסי הוצאה לאור

מה הביא אתכן לכתוב ספר?

"הצורך בכתיבת הספר התעורר בשל מחסור בספרות מקצועית בעברית בתחום הגרפולוגיה המשפטית. הספר מאגד בתוכו את כל התקנות החדשות, פסקי הדין הרלוונטיים והספרות המקצועית הלועזית הענפה המקובלת בעולם, אשר הם הבסיס לספר".

מהי גרפולוגיה משפטית?

תחום הגרפולגיה המשפטית איננו מוכר לציבור הרחב, שלרוב נתקל במונח גרפולוגיה בנסיבות אחרות של זיהוי מאפיינים אישיותיים והתנהגותיים. גרפולוגיה משפטית היא למעשה כלי אבחוני המסייע לבית המשפט במקרים שבהם קיים ספק לגבי אותנטיות של חתימות, כתבי יד או מסמכים. "כחלק מהבדיקה, הגרפולוג המשפטי חוקר את מאפיניי כתב היד, משווה בין החתימות או כתבי היד ונעזר במיקרוסקופ ייחודי ובעזרים טכניים נוספים כדי לעמוד על הדקויות של כל אות וכל סימן, שקשה להבחין בהם בעין בלתי מזוינת", אומרת אריאלי-עוז.

האם הגרפולוגיה המשפטית היא מדע מדויק?

"הגרפולוגיה המשפטית איננה מתיימרת להיקרא מדע מדויק, אך בדומה לתחום הרפואה, היא שייכת לתחום מדעי החיים ונחשבת למדע מוכר ומקובל, בייחוד בשל השימוש במכשור משוכלל ובשיטות טכנולוגיות מתקדמות לשם הבדיקה. דרגת האובייקטיביות והדיוק במסקנות תלויה בעיקר במהות המסמכים להשוואה וברמה המקצועית של המומחה הגרפולוגי המשפטי".

על פי אריאלי, העובדה שלעתים מוגשות חוות דעת מנוגדות של גרפולוגים משפטיים באותו תיק מוסברת בדוגמה מעולם הרפואה. "שני רופאים יכולים לפרש בצורה שונה תוצאות של אותן בדיקות רפואיות ולהגיע לאבחון שונה. קיימות סיבות רבות מדוע מוגשות חוות דעת מנוגדות בתחום הגרפולוגיה המשפטית. ראשית, יש לבדוק אם קיים פער בניסיון ובמקצועיות של שני המומחים. כמו כן, ישנם מקרים שבהם המומחים קיבלו חומר השוואתי שונה, ממועדים שונים או חומר מועט, התקבלו מסמכים באיכות צילום גרועה, מומחה אחד בדק מקור בעוד שהמומחה השני בדק רק צילום ולפעמים מועברים מסמכים מזויפים לצורך השוואה".

מקרה כזה בדיוק אירע לאריאלי בתיק שקיבלה במינוי ביהמ"ש. "נבדק העביר לי דוגמאות חתימה מזויפות להשוואה כדי להטעות את בית המשפט וליצור מצג שווא של חתימות שונות מחתימות המחלוקת. בחתימות המזויפות להשוואה שהועברו אלי נצפו הבדלים בגוון העט שהעלו חשד. בדקתי את המסמך המקורי ברשויות והצלחתי להוכיח כי הנבדק 'קשקש' על החתימות האמיתיות כדי להסוות את הדגם האמיתי, שדומה מאוד לדגם החתימות שבמחלוקת".

חתימות זאפ משפטי. יח"צ,
חתימה אמיתית לעומת חתימה מזויפת/יח"צ

"לא מעט פעמים אנו נתקלות במקרים שבעל החתימה עושה 'זיוף עצמי' בחתימתו", מוסיפה אריאלי-עוז. "הוא משנה אותה מעט כדי שיוכל בעתיד להתכחש לה. למשל, היה לנו מקרה שבו התבקשנו לבדוק חתימות בערבות אישית של בעל ואישה על שטר חוב לטובת חברה. בסעיף ערבות אישית קיימות חתימות של הבעל ואשתו וכן פרטים אישיים שלהם בכתב יד כגון: שם, כתובת, מספר תעודת זהות וטלפון. אולם, האישה עמדה בתוקף על כך שלא חתמה מעולם ערבות אישית.

"בבדיקה שעשינו אכן נמצא שוני מסוים במראה הכללי של חתימת האישה על שטר החוב לבין דוגמאות החתימה להשוואה, אך מאידך נמצאו סימני דמיון בלתי מודעים וסמויים מהעין לחתימות להשוואה. בנוסף, נמצאה התאמה במאפייני כתב היד של האישה בפרטיה האישיים שמילאה על שטר החוב. כך הוכח שהאישה ביצעה 'זיוף עצמי' ואכן חתמה על שטר החוב".

הסכם ממון מזויף

למשרד של אריאלי ואריאלי-עוז מגיעות כמובן גם פניות ממי שנפגעו מזיוף חתימתם. אחת מהן הגיעה מאישה שהיתה בהליכי גירושין ובעלה הציג לבית המשפט הסכם ממון שעליו היא חתומה על מנת לנשל אותה מחלקה ברכוש המשותף.

"האישה עמדה בתוקף על כך שמעולם לא חתמה על הסכם הממון", מספרת אריאלי. "ביקשנו ממנה להביא מסמכי השוואה בחתימתה, אך היא התקשתה מאוד למצוא מסמכים להשוואה מאחר שלא עבדה וכיוון שבעלה נהג במהלך כל שנות נישואיהם 'לנהל' אותה ולחתום בשמה על מסמכים שונים.

"בפגישתנו נתנו לה רעיונות רבים מהיכן ניתן למצוא מסמכים להשוואה בחתימתה והצענו לה לפנות לרבנות במטרה למצוא מסמכים מרישום לנישואין. להפתעתנו, היא ציינה שמעולם לא היתה ברבנות ולא חתמה על שום מסמך הקשור לנישואין. בהגיעה בזמן אמת לרבנות, האישה תיעדה את הפגישה לפי המלצתנו והצליחה לצלם מסמכים. לתדהמתה, היא גילתה שגם ברבנות קיימת חתימה מזויפת שלה שדומה לחתימת בעלה, וכך הוכח שגם החתימה ברבנות מזויפת. היות שלאישה היו שני דגמי חתימה - לפני הנישואים ולאחריהם - הצלחנו להוכיח כי הסכם הממון לא 'נחתם' בזמן אמת אלא מאוחר יותר, שכן המזייף ניסה, לא בהצלחה, לחקות דגם מאוחר יותר של חתימות האישה להשוואה, ולא את הדגם התואם את תאריך הסכם הממון".

באילו תחומים בעולם המשפט משתמשים בגרפולוג משפטי?

"מאחר שמדובר בבדיקת כל חומר כתוב (כתב יד/ חתימות), ניתן להיעזר בגרפולוג משפטי כמעט בכל תחומי המשפט כגון אזרחי, פלילי, דיני עבודה, ענייני משפחה, רשלנות רפואית ובכל תחום שבו מתעוררת שאלה ביחס לכתב יד וחתימה", מסבירה אריאלי-עוז. "ספרנו מיועד בעיקר לעורכי דין ושופטים מאחר שהוא מכיל פסקי דין רבים ואף פרק ייעודי לפסיקה שעוסק בכל פרמטר הקשור לגרפולוגיה משפטית".

צוואת אם של בן נרקומן

צמד הגרפולוגיות מקדישות פרק ייעודי בספרן לנושא צוואות, כולל הנחיות לעורכי הדין כיצד לקבל התרשמות ראשונית מצוואה. "הגיעה אלינו צוואה שנכתבה בכתב יד. לאחר בדיקה הגענו למסקנה שהחתימה המיוחסת למצווה נכתבה על ידה, אך כל הכתב שמעליה נכתב על ידי אדם אחר. נמצא שוני רב באיכות הקו וברמת הכתיבה בין הטקסט לחתימה. התברר כי בנה של המצווה, שהיה מכור לסמים, החתים את המנוחה בתחתית דף חלק והוסיף בכתב ידו את הצוואה. הצוואה נפסלה מאחר שצוואה בכתב יד חייבת להיכתב ולהיחתם על ידי אותו אדם", אומרת אריאלי.

"פעמים רבות, בתיקים העוסקים ברשלנות רפואית מתעוררת שאלת אמיתות הרשומות והמסמכים הרפואיים שהוצגו בפני בית המשפט" מוסיפה אריאלי-עוז ."באחד התיקים קיבלנו מסמכים רפואיים המתעדים את מהלך הלידה של תינוק שנפגע בשל התרשלות הרופאים בלידה. לאחר שהתקבלה תביעת היולדת, נעשו במסמכים תיקונים בדיעבד שנועדו להסתיר דברים כגון שעה ונתונים מספריים".

האם ניתן לבדוק מסמך מצולם?

אריאלי: "בהחלט כן, אך יש לבדוק כל מקרה לגופו. בספרנו אנו מפרטות מה ניתן לבדוק במסמך מצולם ומהן המגבלות שאינן ניתנות לבדיקה (כגון לחץ כתיבה, איכות קו וכיוון הקו) ומביאות ספרות מקצועית רבה בתחום.

"כאשר קיימים הבדלים צורניים בחתימה המצולמת שבמחלוקת לבין החתימות להשוואה, אזי אפשר להסתפק בבדיקת מסמך מצולם. לעומת זאת, כאשר יש דמיון בין חתימת המחלוקת המצולמת לחתימות להשוואה, רצוי לבצע בדיקה מיקרוסקופית למסמך המקורי. בפרק 'מסמכים מצולמים ופקסים' בספרנו, אנו גם מספרות על סוגי זיופי מסמכים מצולמים, כגון הוספה או מחיקה של חלק מהמסמך, וגזירת חתימה מממסך אחד למסמך אחר בשיטת 'העתק-הדבק'".

איך אתן מתמודדות עם הקידמה הטכנולוגית הממוחשבת המאפשרת העתקת החתימה ממסמך מסוים והדבקתה על מסמך אחר?

אריאלי-עוז: "בימינו אכן קל מאד להעתיק חתימה ולהדביקה בצורה ממוחשבת על מסמך אחר. יש לנו שיטות לאתר זיוף שנעשה בשיטה זו. במקרה כזה לעולם לא יהיה מסמך מקורי, רק צילום. לעתים קיימת זהות מוחלטת בין שתי החתימות ולעתים המזייף משנה את הגודל או הפרופוציה של החתימה בצורה ממוחשבת, כדי שתיראה שונה מהמקור".

חתימות זאפ משפטי. יח"צ,
בימינו אכן קל מאד להעתיק חתימה ולהדביקה בצורה ממוחשבת על מסמך אחר"/יח"צ

תמיד קיימים שינויים מסוימים בחתימות ובכתב יד של אנשים. איך אתן יכולות להגיע למסקנות אם החתימה או הכתב אותנטיים?

אריאלי: "שינויים מהותיים בכתב יד יכולים להיגרם על ידי החמרה במצב הבריאותי, כגון: אירוע מוחי, דמנציה, פרקינסון, שבר/ כאב זמני ביד הכותבת, וכן עקב בעיות זיקנה וקשיים מוטוריים בשליטה על כלי הכתיבה. לכן, כאשר בודקים אותנטיות של חתימה או כתב יד, יש לקבל מסמכי השוואה מאותה תקופה".

מעבר להיותו כלי משפטי משמעותי, ספרן של אריאלי ואריאלי-עוז מעורר מחשבה בקרב כל אדם שאי פעם חתם על מסמך בלי מחשבה שנייה. תחום הגרפולוגיה המשפטית, שכמעט אינו נחשף לעיני הציבור, מתגלה כמי שעשוי לשנות גורלות ולהוציא את האמת לאור. אם יש לכם חתימה קבועה, דיבקו בה ורישמו אותה במלואה. אם אתם חושדים שמישהו זייף מסמך או חתימה שלכם, דעו שיש למי לפנות.

לפנייה למכון לגרפולוגיה משפטית של פנינה אריאלי

טלפון - 077-2303769

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חתימה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully