וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיבת הפנדורה נפתחת: ניהול עיזבון של אנשים אמידים

בשיתוף zap משפטי

6.6.2022 / 7:50

נכסים במיליונים אבל גם חובות: סיפורו של א', שהותיר אחריו רכוש רב אך גם חובות כבדים וצוואה מבולבלת, מדגיש את מורכבות עבודת מנהל העיזבון

עורך דין עם לקוחה. ShutterStock
במיוחד למשפחות אמידות מומלץ למנות כמנהל עיזבון עורך דין מקצועי ומיומן/ShutterStock

א' חי חיים סוערים למדי. הוא עבר בין מקום מגורים אחד למשנהו, הפך לאדם עשיר והסתכסך עם כמה מבני משפחתו. כאשר הוא הלך לעולמו בגיל 60, נדרשו מנהלי עזבונו להתחיל להתיר את הפלונטר ולהבין כמה נכסים צבר, מה היה היקף חובותיו ומי הם יורשיו.

"בשלב הזה נפתחה מעין תיבת פנדורה של חייו של א'", מספרת מנהלת העיזבון של א', עו"ד ענת לוי, שותפה ומנהלת סניף ירושלים במשרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות'. "א' הותיר אחריו המון נכסים וכספים בישראל ובחו"ל, אבל עד מהרה התברר שהוא הותיר אחריו גם לא מעט חובות שדרשו טיפול".

הקושי באיתור נכסים בחו"ל

עו"ד לוי ניגשה מיד לעבודה. "הדבר הראשון שצריך היה לעשות הוא לכנס את כל הנכסים של א' - מלאכה שנשמעת פשוטה אך בפועל זאת משימה מורכבת מאוד. לצד דירה יקרה בישראל ומגרשים באזורים שונים בארץ, היו בבעלותו של א' גם בתים, מספר חברות בחו"ל, קופות גמל, קרנות פנסיה ועוד".

לוי מסבירה כי ההתחקות אחרי נכסיו של א' לא היתה פשוטה. "בניגוד לישראל, בה כל אזרחיה ותושביה בעלי תעודת זהות ובשל כך ניתן לאתר נכסים ביתר קלות, בחו"ל זה פשוט לא קיים. לא היה ברשותנו את מספרי החברות של א' ואת השמות המדויקים שלהן, וצריך היה להיות מאוד יצירתיים כדי לאתר אותן. היה לנו קשה מאוד לאתר את הנכסים", מספרת לוי.

לאחר שהיא ושותפיה עמדו בכך הם נדרשו לעבור למטלה מפרכת לא פחות: איתור יורשיו של א'. "ראשית, היינו צריכים להבין אם א' הותיר אחריו צוואה כדי לדעת כיצד לחלק את הנכסים, מי הם בעצם היורשים ואיפה הם נמצאים ", היא מתארת.

עו"ד ענת לוי, שותפה ומנהלת סניף ירושלים במשרד דקר, פקס, אופיר ושות'. מיכאל הילסדן,
עו"ד ענת לוי, שותפה ומנהלת סניף ירושלים במשרד דקר, פקס, אופיר ושות'/מיכאל הילסדן

יורשים מחד וחובות של מיליונים מנגד

"התברר שא' הותיר אחריו צוואה מאוד מורכבת והתחלנו לפרק אותה לגורמים", ממשיכה עו"ד לוי. "מצד אחד, הוא ביקש להוריש את הונו לחלק מבני משפחתו, חלק מההון לתרום לארגוני צדקה, ומצד שני התברר שהוא הותיר אחריו חובות במיליוני שקלים".

כך למשל, קיבלו מנהלי העיזבון תביעה מבנק בארה"ב שא' היה חייב לו הרבה מאוד כסף, ותביעות נוספות במיליוני שקלים מחברה שלא' היה חוב כלפיה ומאנשים פרטיים. "הנושים דרשו מהעיזבון מיליונים ואנחנו נדרשו להיות מאוד יצירתיים כדי לנסות להפחית את החובות", מספרת א'. "נדרשנו להילחם על כל שקל כדי להגן ככל שניתן על העיזבון ושיישאר משהו ליורשיו של א'".

איך התבצע התהליך מול הנושים?

"עברנו על כל אחת מתביעות החוב ווידאנו שהיא מוצדקת". באותם מקרים שבהם תביעות החוב התבררו כמוצדקות, ניהלו מנהלי העיזבון מו"מ עם הנושים כדי להקטין את תשלום החוב, ללא צורך בהליך משפטי ממושך ויקר.

"הצלחנו בכך מאוד וצמצמנו למשל בחצי את תביעות החוב הגדולות שהגישו נגד העיזבון כגון הבנק ואחת החברות. גם את תביעות החוב שהוגשו מצד אנשים פרטיים הצלחנו לצמצם מאוד".

תהליך שדורש ידע משפטי וניסיון

לדברי לוי, תהליך ניהול העיזבון של א' היה מורכב והצריך הרבה ידע וניסיון משפטי - ממש לא משהו שניתן לעשות כלאחר יד. "לא ניתן למנות כמנהל עיזבון בן משפחה או חבר בגלל המורכבות של הנושאים שצריך לטפל בהם והעומק שלהם", היא קובעת.

"למשל, לצורך ניהול העיזבון של א' צריך היה למכור את דירת המגורים שלו בארץ ובחו"ל, ולצורך כך לערוך הסכמי מכר ולדאוג להעברת הזכויות לקונים. בנוסף, צריך היה לערוך הסכם בין יורשים וכמובן לפתוח חשבון נאמנות כדי להעביר את כל הכספים שמתקבלים מהעיזבון ולאחר מכן לחלק את הכסף בין היורשים".

לדברי לוי, בכל שלב ושלב בתהליך היה צורך לקבל את אישור בית המשפט לצעדים שבוצעו בעיזבון. "מדובר בתהליך מורכב מאוד, שדורש מיומנות וניסיון", היא אומרת.

מסיבה זו ממליצה לוי, במיוחד למשפחות אמידות, למנות כמנהל עיזבון עורך דין מקצועי ומיומן. "בשום אופן אל תטילו את הנושא על בן משפחה או חבר קרוב, שלא יוכל לעמוד בנטל הכבד של ניהול העיזבון וסביר להניח שמינויו לא יאושר על ידי בית המשפט" .

זקוקים למנהל עיזבון או לייעוץ משפטי הנוגע לחלוקת הרכוש של אדם קרוב לאחר מותו? פנו לעו"ד ענת לוי, שותפה ומנהלת סניף ירושלים במשרד דקר, פקס, אופיר ושות' לייעוץ ראשוני בנושא

טלפון - 053-9376328

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עיזבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully