וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודאגים מעתיד הילדים לאחר לכתכם? עירכו מסמך הבעת רצון

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

2.7.2022 / 7:50

מסמך הבעת רצון מאפשר לכל אדם המשמש כאפוטרופוס על אדם אחר, להחליט מי יתפקד כאפוטרופוס במקומו אם חלילה ייאבד כשירות או ילך לעולמו. עו"ד דנה נחום בוסקילה מרחיבה על ייחודיות הכלי המשפטי ומסבירה למי הוא מתאים

חותמים על מסמכים. ShutterStock
"ההבדל העיקרי בין מסמך הבעת רצון לבין צוואה הוא בעיתוי המשפטי"/ShutterStock

בדרך כלל, כאשר הורים מעוניינים להסדיר את עתיד ילדיהם במקרה שהראשונים ילכו לעולמם, הם עושים זאת באמצעות צוואה. אולם, עו"ד דנה נחום בוסקילה, העוסקת בדיני משפחה, מסבירה כי קיים כלי משפטי נוסף - מסמך הבעת רצון - המאפשר לכל אדם המשמש כאפוטרופוס על אדם אחר, להחליט מי יתפקד כאפוטרופוס במקומו אם חלילה ייאבד את כשירותו או ילך לעולמו.

מהו ההבדל בין מסמך להבעת רצון לבין צוואה?

"ההבדל העיקרי בין מסמך הבעת רצון לבין צוואה הוא בעיתוי המשפטי", מציינת עו"ד בוסקילה, "שכן בעוד שהצוואה מקוימת רק לאחר המוות, מסמך הבעת רצון ניתן למימוש עוד במהלך תקופת החיים, כאשר עורך המסמך, האפוטרופוס הנוכחי, לא כשיר עוד למלא את תפקידו כאפוטרופוס על ילדיו הקטינים, או ילדיו הבוגרים הסובלים ממגבלה כלשהי או אף על הוריו".

האם יש בכוחו של מסמך הבעת רצון להחליף צוואה?

"לא, המסמך אינו מחליף צוואה, אך הצוואה ממשיכה את מסמך הבעת הרצון לאחר לכתו של האדם. כל אדם יוכל לקבוע במסגרת הצוואה מי יהיה האפוטרופוס שידאג לקרוביו לאחר מותו, אך כפי שצוין, כל עוד אותו אפוטרופוס נוכח בין החיים, זהות האפוטרופוס החלופי יכולה להיקבע על פי מסמך הבעת הרצון ולא על פי הצוואה".

מה כולל תהליך החתימה על מסמך הבעת רצון?

"מסמך הבעת רצון הוא טופס עליו חותמים בהתאם לסעיף 64 ו-64א לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, והוא כולל את הפרטים המזהים של האפוטרופוסים החוקיים, את פרטי הקירבה המשפחתית של החוסה או החוסים ואת פרטי האפוטרופוס המיועד".

לדוגמה, אם אדם מחליט שקרובו, למשל אחיו, ישמש כאפוטרופוס במקומו, אם לא יהיה כשיר לכך בעצמו, על אותו אח לגשת יחד עם האפוטרופוס הנוכחי ולחתום על מסמך הבעת הרצון אל מול עורך דין המוסמך לנושא, מציינת עו"ד נחום בוסקילה.

מהו תוקפו המשפטי של מסמך הבעת רצון?

"בית המשפט מתחשב בקיומו של מסמך זה ונותן לו משקל רב, שכן המסמך הוא עדות לרצון האפוטרופוס שכבר לא יכול למלא תפקידו. בדרך כלל מי שיציג את המסמך לבית המשפט יהיה האפוטרופוס המיועד, בהליך מינוי אפוטרופוס חלופי".

עו"ד נחום בוסקילה מדגישה שאין חובה להפקיד את המסמך במרשם האפוטרופוס הכללי, אך זה בהחלט מומלץ, ובדרך כלל עורך הדין שעורך את המסמך מפקיד אותו.

מדברייך עולה שמדובר על אחריות גבוהה מאוד, שכן מחר, לצורך העניין, אני יכולה להגדיר כי קרוב משפחה או כל אדם אחר יהיו אחראים על ילדיי הקטינים או ילדיי הבגירים שלא יכולים לדאוג לעצמם או אפילו על הוריי. כיצד עלי להיערך לקראת החתימה על המסמך כדי לוודא שאכן רצוני כאפוטרופוסית ימומש?

"ראשית כפי שציינתי, חשוב לערוך את המסמך אל מול עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת לנושא. שנית, חשוב להדגיש בפני האפוטרופוס המיועד מה הן ההשלכות הנובעות מתחייבות זו, ולהבין מדבריו האם הוא מוכן להתחייב לעניין.

"כמו כן, על עורך הדין שעורך את המסמך להדגיש בפני האפוטרופוס הנוכחי אילו חלופות קיימות בחוק למינוי אפוטרופוס - למשל עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך או בחירה בתומך בקבלת החלטות.

"נוסף לכך, חשוב לכלול בעת עריכת המסמך הנחיות ספציפיות לאפוטרופוס שימונה, בין אם מדובר על ענייני רכוש ובין אם מדובר על עניינים רפואיים. כמו כן חשוב להדגיש אילו מקרים מבטלים את המסמך ומה הן העילות לפקיעתו", מסבירה עו"ד נחום בוסקילה.

חתימה על מסמכים צוואה. ShutterStock
ההמלצה היא לכל הורה לילדים קטנים, הורים לבגירים בעלי מוגבלויות ואף לילדים של הורים מבוגרים, לערוך מסמך הבעת רצון/ShutterStock

מה הן העילות לפקיעת מסמך הבעת הרצון?

"אלו הן אותן העילות הקבועות בחוק פקיעת ייפוי כוח מתמשך. אחת מהן היא כאשר עורך המסמך נפטר, אז זהות האפוטרופוס יכולה להיקבע בהחלטת בית משפט, תוך התחשבות ברצון הנפטר. אם קיימת צוואה, יינתן משקל לרצון המצווה במידה שעניין זה צוין בצוואה". מסיבות אלו, מסבירה עו"ד נחום בוסקילה, נהוג לערוך את מסמך הבעת הרצון במקביל לעריכת הצוואה, כדי שהיבט זה יבוא לידי ביטוי.

לדבריה, ההמלצה היא לכל הורה לילדים קטנים, הורים לבגירים בעלי מוגבלויות ואף לילדים של הורים מבוגרים, לערוך מסמך הבעת רצון במטרה להבטיח שאם חלילה לא יוכלו לטפל בענייני קרוביהם בכוחות עצמם יהיה מישהו שיעשה זאת במקומם.

"ניתן לערוך בכל גיל מסמך הבעת רצון וצוואה, בין אם מדובר על ילדים קטנים או צאצאים בגירים שמונה עליהם אפוטרופוס, ובין אם מדובר על צאצאים להורים מבוגרים - שכן שני המסמכים משלימים זה את זה", אומרת עו"ד נחום בוסקילה ומסכמת: "מסמך הבעת רצון מייצר רשת ביטחון בכל גיל ומאפשר להסדיר עניינים מהותיים הקשורים לעתיד הקרובים לנו כשלא נוכל לעשות זאת בעצמנו כשאנחנו בין החיים".

עו"ד דנה נחום בוסקילה עוסקת בדיני המשפחה והוסמכה מטעם משרד המשפטים ומטעם לשכת עורכי הדין לעריכת ייפוי כוח מתמשך, לעריכת מסמך הבעת רצון ולמתן הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס על פי חוק.

לייעוץ וליווי מקצועי בנושא צרו קשר בטלפון 053-5282400

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully