וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכשתם ביטוח דירה דרך הבנק? לא בטוח שאתם מכוסים

בשיתוף zap משפטי

13.6.2022 / 15:04

רוב לוקחי המשכנתא בוחרים לרכוש את ביטוח הדירה דרך הבנק, אבל מאחר שלבנק אסור למכור ביטוח צד שלישי, נשארים הרוכשים פעמים רבות בלי ידיעתם, ללא כיסוי ביטוחי במקרים שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים

הצפה בדירה בשדרות ה-13 ביוני 2018. שי מכלוף
יש לכם הצפה בדירה? כדאי שתוודאו שיש לכם ביטוח צד ג'/שי מכלוף

הצפה מאסיבית של מים שאירעה בדירתו של יורם (שם בדוי) הותירה נזקים אדירים בקירות, ברצפה ובמערכת החשמל. יורם, שרכש ביטוח דירה כחלק מתהליך לקיחת המשכנתא, פנה לחברת הביטוח וזו שילמה על כל התיקונים, עד השקל האחרון.

כחצי שנה מאוחר יותר פנה אל יורם השכן שגר מתחתיו והודיע לו כי המים, שהמשיכו לחלחל, הגיעו לדירתו וגרמו לנזקים בסך מאות אלפי שקלים. יורם פנה בשנית לחברת הביטוח ולתדהמתו תביעתו סורבה בטענה כי הביטוח שאותו רכש אינו כולל נזקי צד שלישי. כאשר פתח יורם את הפוליסה הוא גילה כי חברת הביטוח צודקת, ואף שרכש ביטוח והיה בטוח כי הוא מכוסה לכל מקרה שלא יבוא - הוא אינו מבוטח ועליו להתמודד בעצמו עם תביעתו של השכן. מסתבר שדברים מעין אלה קורים לא מעט.

"יש כשל שוק שצרכנים לא מודעים אליו בנושא של ביטוח נזקי דירה לצד שלישי", אומר עו"ד אמיר עזר, מומחה לביטוח. "כשאנשים לוקחים משכנתא והם נדרשים לעשות ביטוח, רבים מהם עושים את הביטוח בסוכנות הביטוח של הבנק, מטעמי נוחות, ואפילו שלרוב הביטוח הזה יותר יקר מאשר בחברות ביטוח חיצוניות. אבל מה שהם לא יודעים הוא שיש בעיה חמורה בהרבה מהמחיר הגבוה שהם משלמים, והיא שבהתאם להוראות המפקח על הביטוח, אסור לסוכנות הביטוח של הבנק למכור ביטוח צד שלישי אלא רק ביטוח על המבנה. התוצאה היא שאנשים חושבים שיש להם ביטוח, אבל בפועל אין להם ביטוח צד שלישי".

המשמעות של היעדר ביטוח צד שלישי, מסביר עו"ד עזר, עלולה להיות קטסטרופלית. כל פגיעה ברכוש או בגוף שקורית במבנה, כמו נפילה של אדם, או כתוצאה מנזק שאירע במבנה, כמו זליגת עשן או מים לדירה שכנה, היא באחריות בעלי הדירה בלבד. ללא כיסוי ביטוחי, שיכול להגיע למאות אלפי שקלים ויותר. "ביטוח צד שלישי הוא לא יקר, הוא מוסיף עוד 200-300 שקל בשנה. הסיבה היחידה שהוא חסר בכל כך הרבה בתים היא פשוט חוסר מודעות. לבנק אסור למכור אותו, הוא גם לא מיידע את הרוכשים, ואלה לא יודעים שחסר להם רכיב חשוב בביטוח".

מה מכסה ביטוח דירה צד שלישי

המקרה של יורם הוא אחד השכיחים בישראל - נזקי צנרת שיוצרים פגיעה משנית בדירת השכנים. הפגיעה יכולה להיות נרחבת, מהרס ארון או שטיח, עד להרס מוחלט של הקירות. כאשר קיים ביטוח צד שלישי יכול השכן לתבוע אותו ולקבל ממנו ישירות את הפיצוי בגין הפגיעה במבנה או ברכוש. פגיעות גוף הן שכיחות פחות, אך עלותן, במקרה שאירעו, עלולה להיות אדירה. האחריות לפגיעות גוף כוללת מקרים נרחבים: נפילה בבית, במדרגות או דרך החלון, נשיכה של כלב או אף אירוע רפואי בעקבות נביחת כלב, כווייה בעת טיפול בחשמל, החלקה בעת שטיפת הבית, פגיעה מחפץ שנפל מהחלון ועוד מקרים רבים מספור.

כאשר קורה מקרה כזה ואין ביטוח, האחריות לפיצויים ולהוצאות הרפואיות היא על בעלי הדירה בלבד. לעומת זאת, כאשר קיים ביטוח צד שלישי, הוא זה שיישא בכל העלויות של הנפגע. "ביטוח צד שלישי מכסה בעצם כל דבר שקורה בבית, והרבה דברים עלולים לקרות", מסכם עו"ד עזר. "לכן, זהו אחד הביטוחים הכי חשובים שיש והוא אפילו לא יקר. פשוט צריך להיות מודעים אליו ולוודא שהוא קיים. עשיתם ביטוח דירה דרך הבנק? פשוט תוסיפו את רכיב צד שלישי דרך חברת ביטוח אחרת. צעד כזה עשוי להתגלות כמשנה חיים".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 077-8045803

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully