וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעל מהמר? אפשר לחלק את הרכוש באופן בלתי שוויוני בעת גירושין

בשיתוף zap משפטי

20.6.2022 / 15:04

הסדר איזון המשאבים בחוק קובע חלוקה שוויונית של הרכוש שצברו בני הזוג בעת גירושין, אבל קיימים כמה מקרים שבהם ניתן לסטות מכך

הימורים. ShutterStock
"אם בן זוג השתמש ברכוש המשותף לצורך הימורים והפסיד אותו, יאפשר בית המשפט חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש"/ShutterStock

המחוקק הישראלי מאמין בעיקרון השוויון, ואחת הצורות שעיקרון זה בא לידי ביטוי היא בעת גירושין של בני זוג. הסדר איזון המשאבים הקיים בחוק מאז שנות ה-70 קובע חלוקה שוויונית של הנכסים שצברו יחד בני הזוג כאשר הם מחליטים להיפרד.

הסדר זה מתייחס הן לנכסים שצברו בני הזוג במשותף בעת הנישואין והן לנכסים שהיו רשומים רק על שם אחד מהם ונצברו בתקופה זו. קיימים בחוק כללים מפורטים באשר לאופן שבו יש לחלק את הנכסים בעת גירושין כדי ליצור שוויון, אך לא בכל מחיר.

עם זאת, כפי שמסביר עו"ד אריה לרנר, המתמחה בדיני משפחה, קיימים בחוק מספר מקרים יוצאי דופן שבמסגרתם ניתן לחרוג מעיקרון השוויון ולאפשר חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש בנסיבות שבהן חלוקה שוויונית תהיה לא הוגנת.

לדבריו, בין המקרים שבהם ניתן לחרוג מעיקרון זה ניתן למנות הימורים של אחד מבני הזוג, העלמת נכסים, וביצוע פעולות בלתי חוקיות אחרות.

מה קובע הסדר איזון המשאבים?

עו"ד לרנר: "ההסדר, המעוגן בחוק יחסי ממון, מתייחס הן לבני זוג נשואים והן למי שבחרו לחיות יחד כידועים בציבור. ההסדר מגדיר כרכוש משותף של בני הזוג, שאותו יש לחלק ביניהם בעת הגירושין, כל רכוש שנרשם על שם שניהם ונצבר במהלך הנישואין וכן כל רכוש שהיה רשום רק על שם אחד מהם אך נצבר בעת הנישואין".

לדברי עו"ד לרנר, עיקרון מהותי נוסף בהסדר קובע כי כל עוד לא נחתם בין בני הזוג הסכם ממון, הרכוש המשותף שצברו בעת הנישואין (הן זה שהיה רשום על שם שניהם והן זה שהיה רשום רק על שם אחד מהם) יחולק באופן שוויוני ביניהם כאשר יתגרשו.

מה הם סוגי הנכסים אשר מוגדרים כרכוש משותף?

"הנכסים שמוגדרים כרכוש משותף במסגרת הסדר איזון המשאבים כוללים, בין היתר, מניות, נדל"ן וחסכונות, בין אם אלה היו רשומים על שם שניהם ובין אם היו רשומים רק על שם אחד מהם, ובלבד שנצברו במהלך חיי הנישואין".

עו"ד לרנר מדגיש כי "גם זכויות פנסיוניות, קרנות השתלמות, קופות גמל וכו', נחשבים לרכוש משותף שיחולק בגירושין בעת ביצוע הסדר איזון המשאבים. עם זאת, יש לשים לב שמבין זכויות אלו יחולקו רק הזכויות שנצברו במהלך חיי הנישואין. זכויות עתידיות, שייצברו לאחר הגירושין יוחרגו מההסדר".

אילו נכסים לא יחולקו בעת ביצוע הסדר איזון המשאבים?

"הנכסים שלא יחולקו בעת ביצוע הסדר איזון המשאבים הם כאלה שבני הזוג הסכימו בכתב שלא יחולקו בעת גירושין, גם אם אין הסדר ממון בין בני הזוג. בנוסף, לא ניתן להתחשב לצורך ביצוע החלוקה גם בגמלאות מהביטוח הלאומי ובפיצויים אשר נפסקו לאחר מהם עקב תאונה או מוות".

לדברי עו"ד לרנר, לא יחושבו במסגרת חלוקת הרכוש בעת גירושין גם נכסים שבני הזוג החזיקו בהם לפני שהתחתנו או נכסים שהם קיבלו במתנה או בירושה במהלך הנישואין, אך זאת - אלא אם הוכח שהיתה לגבי אותם נכסים כוונת שיתוף.

מהי אותה כוונת שיתוף בנכסים ומהי משמעותה?

כאשר בני זוג מביעים כוונת שיתוף לגבי נכס אישי, הם מגלים בדרך של התנהגות שמבחינתם מדובר בנכס שהוא משותף. "כך לדוגמה", מסביר עו"ד לרנר, "אם אחד מבני הזוג הביא איתו לנישואין דירה שהיתה בבעלותו או שהוא ירש דירה במהלך הנישואין, אך השניים התגוררו בה, ייקבע ככל הנראה כי היתה בה כוונת שיתוף".

עו"ד לרנר מדגיש כי ככלל, בתי המשפט מכירים במגורים משותפים בדירה ככאלה שמעידים על כוונת שיתוף, כך שזו תיכלל במסגרת הרכוש המשותף. "גם במקרים שבהם אחד מבני הזוג קיבל למשל דירה בירושה והשכיר אותה, אך הכספים עברו לחשבון משותף, תוכר ככל הנראה כוונת שיתוף".

מתי בן זוג יכול לדרוש שהרכוש יחולק באופן בלתי שוויוני?

קיימים מקרים שבהם למרות הכללים המחייבים של חלוקת רכוש שוויונית, בית המשפט יאפשר לסטות מהם. מדובר במקרים יוצאי דופן, שבהם ההגינות מחייבת סטייה מהכללים.

"אם לדוגמה בן זוג השתמש ברכוש המשותף לצורך הימורים והפסיד אותו, יאפשר בית המשפט חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש", מסביר עו"ד לרנר. "דוגמה נוספת: אם אחד מבני הזוג העלים הכנסות, השופטים עשויים להתחשב בכך ולאשר חלוקה לא שוויונית של הרכוש המשותף".

לדבריו, גם אם בוצעו עבירות בלתי חוקיות ברכוש המשותף, תיתכן חלוקה לא שוויונית, וכך גם אם בן הזוג נקט באלימות פיזית או נפשית לאורך זמן כלפי בן הזוג האחר. "גם במקרים של הברחת נכסים תיתכן חלוקה לא שוויונית של הרכוש", הוא מציין.

עומדים להתגרש, ורוצים לוודא שהרכוש יחולק ביניכם לבין בן או בת הזוג בצורה שוויונית והוגנת? פנו לעו"ד אריה לרנר, המתמחה בגירושין, לייעוץ ראשוני בנושא.

טלפון - 077-2305061

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully