וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשו ואל תעשו בבחירת עורך דין לענייני משפחה

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

26.6.2022 / 10:12

דיני משפחה עוסקים בנפשות ובפרט כאשר מדובר על הליכי גירושין המצריכים חשיבה ותכנון לטווח הארוך. על בחירה מיטיבה של עורך דין, שרואה את שלמות המשפחה, מרחיבה עו"ד רינה פוליטי, מגשרת העוסקת בענייני משפחה

עורך דין. ShutterStock
"דיני המשפחה ידועים כדיני נפשות, ובשל כך העוסקים במלאכה זו צריכים להיות רגישים דיים לכל תהליך"/ShutterStock

על העיקרון הראשון שייטיב עם המשפחה בבחירת עורך דין לתביעות גירושין, אומרת עו"ד רינה פוליטי, מגשרת העוסקת בענייני משפחה, כי "מבחינתי, על כל עורך דין העוסק בתחום לדאוג שהמשפחה תישאר שלמה, ולכן בתוך מערך הגירושין חשוב לשמור על הילדים ועל האינטרסים המשפחתיים לטווח הארוך לאחר בחינת הצרכים האמיתיים. לא פעם", היא מציינת, "לקוחות מגיעים כדי להשמיע דעה אך מפספסים את כוחו של ייעוץ משפטי מעמיק, שעשוי להיטיב עם המשפחה ולאפשר לה לתפקד בשיתוף במתכונתה החדשה".

האם היית ממליצה ללקוח לבחור בעורך דין בעל אופי "מלחמתי" כדי להשיג את המרב מהסכם הגירושין?

"אני ממליצה להתרחק מייעוץ 'מלחמתי'. עורכי דין הם לא 'תותחים', לא 'כרישים' ולא 'שכירי חרב,' אלא אנשים בעלי ידע בתחומם ומטרתם לייעץ ללקוחות מתוך רצון להפיק את המיטב מהתהליך ולשרת את האינטרסים של הלקוח. זהו השירות שמצופה מהם לתת".

יש סברה רווחת כי כתבי טענות ארוכים, אשר "זועקים חמס", משפיעים על הכרעת השופטים. עד כמה טענה זו נכונה?

"שופטים לא אוהבים כתבי טענות נזעמים, שבהם הצדדים מדברים סרה זה על זה. נוסף לכך, השופטים עסוקים ואין להם פנאי לקרוא כתבי טענות ארוכים, ולכן אם רוצים להשיג את התוצאות המיטביות, חשוב לשמור על ענייניות, להציג נתונים העוסקים בענייני רכוש ולא לערב בעניינים אלה טענות העוסקות באחריות הורית, כי אין קשר בין הדברים. כתב טיעון ממוקד היטב", מדגישה עו"ד פוליטי, "ישיג את התוצאה המיטבית עבור הלקוח".

בנוסף, היא אומרת, יש לבחון האם הייעוץ שהצדדים מקבלים עולה בקנה אחד עם הרצון האמיתי שלהם. "כך למשל", מסבירה עו"ד פוליטי, "לא ניתן להגיש תביעה לשלום-בית בבית הדין הרבני ביד אחת וביד השנייה להגיש תביעה לפירוק שיתוף בבית משפט לענייני משפחה".

בעיה נוספת המצריכה שיקול דעת רחב היא ההבנה כי כל שופט פוסק אחרת, גם אם נחשף לאותם נתונים, ומסיבות אלו מומלץ להתרחק מעורכי דין הנוטים להבטיח הבטחות ללקוחות, שכן אין לדעת האם ההבטחות יתקיימו.

באחד מפסקי הדין המפורסמים קבע שופט בבית המשפט המחוזי, כי עורך דין ששומע בקול הלקוח הוא אינו רשלן, אבל הוא בהחלט לא מקצועי. מהי כוונת בית המשפט בטענה זו?

"בית המשפט רוצה לומר שעורך דין השומע בקול הלקוח שלו חוטא לתפקידו כיועץ משפטי, וזאת משום שהלקוח שכר את שירותיו כדי לקבל את ההכוונה המשפטית המתאימה לנסיבותיו, ואילו תפקידו של עורך הדין הוא למצוא את התוואי המשפטי המשיג את מירב התוצאות עבורו".

עו"ד פוליטי מסבירה: "אפשר לדמות מצב זה לילד שמגיע להוריו ושואל בעצתם, אך במקום לכוון אותו אל המעשה הנכון, ההורים נותנים לו היתר ומעודדים אותו לבחור במה שהוא רואה לנכון - וזה לא מה שהוא היה צריך".

עו"ד פוליטי מבקשת להדגיש כי מסר שמושמע שוב ושוב בבית המשפט לא הופך אותו לנכון. "ישנם לקוחות שלוחצים לפעול בגישה לוחמנית בבית המשפט, ללבות את להבות הסכסוך ולצעוק שוב ושוב אותו מסר. בית המשפט ער לתופעות הללו ואינו מתרשם מחזרה על מסרים או מהדגשה של עוולות". לדבריה, "בדיני משפחה אין אמת אחת, אף שכל צד מאמין שהאמת נמצאת עימו. ישנן פסיקות והלכות רבות שמייצרות תקדימים - נכון להכיר אותן ולגבש אסטרטגיה נכונה שמיטיבה עם הלקוח ועם משפחתו בטווח הארוך".

התנהלות עניינית מול התנהלות רגשית

ישנם עורכי דין המטפלים בתיקי לקוחות מתוך ראייה אישית ומתוך תוצאות המקרה הפרטי שלהם, מתארת עו"ד פוליטי. לדבריה, "מעשה זה עלול בסופו של דבר ליצור נזק בטווח הארוך. לא פעם נתקלתי בעצות של עורכי דין שלא בהכרח הלמו את צורכי הלקוח ואת סגנון חייו".

תוכלי לתת דוגמאות לכך?

"עורכי דין שהמליצו על אחריות הורית שוויונית בזמן שהאב לא בשל לכך, או מסיבות אחרות כמו זוגיות אחרת. אף שאכן ישנה אפשרות להימנע מכספי מזונות באמצעות אחריות הורית שוויונית, לא בהכרח שפתרון זה מתאים לכל לקוח. במקרים מסוימים מוטב יהיה לאב לשלם מעט יותר תשלומי מזונות ולאפשר לו ולהורה האחר מרחב חופשי להיות עם הילדים ללא לחץ או תסכול נלווה".

עורכת הדין רינה פוליטי מדגישה כי: "דיני המשפחה ידועים כדיני נפשות, ובשל כך העוסקים במלאכה זו צריכים להיות רגישים דיים לכל תהליך, לכל הכוונה ולכל דרך שבה הם מובילים את הלקוחות. בימינו", היא אומרת, "דרך האמת, כאשר הכל שקוף וגלוי, היא דרך המלך. רק איתה ניתן לשרוד תהליך רגיש ורווי רגשות מעין זה.

אין מנצחים בתיקי משפחה, היא קובעת ומסבירה כי הניצחון הוא אך ורק אם עוברים את המסע בדרך של הידברות ושל הסכמות, כאשר כל צד יהיה אחראי על המצב וכאשר רק הצדדים יודעים את האמת. "בדרך זו, בסופו של יום, המשפחה תישאר שלמה והילדים יישארו שפויים, ובכספים הנחסכים, הן על אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים ומטפלים והן על עורכי דין ועל הליך ממושך וארוך, ניתן לגלם את הפשרות, כשהזכויות הנצברות יחד נשארות בתוך המשפחה".

עו"ד רינה פוליטי עוסקת בתחום משפחה, צוואות וירושות; מגשרת, הוכשרה בשיטת "גירושין בשיתוף פעולה", מוכשרת לערוך ייפוי כוח מתמשך ואף הוכשרה כיועצת משפחתית וכיועצת מינית במגמה לסייע לצדדים בעת ההליך המורכב להישמע ולהשמיע בדרך ראויה ומכבדת לאורך כל ההליך.

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות בטלפון - 053-9374039

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עו"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully