וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיש מאי פעם: מאות אלפי ישראלים מנסים להשיג דרכון גרמני

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 12:39

הדרכון הגרמני נגיש יותר מאי פעם לצאצאי יהודי גרמניה. שאלנו את המוביל בתחום, עו"ד ד"ר יובל חן, אשר מאז 1997 טיפל באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני, מה הם התנאים ומדוע מאות אלפי ישראלים מנסים כעת לקבל דרכון גרמני?

דרכון גרמני. ShutterStock
"הדרכון הגרמני מאפשר לכל מי שמחזיק בו ליהנות מכל מה שגרמניה והאיחוד האירופאי מציעים"/ShutterStock

על מנת לקבל דרכון גרמני יש לקבל אזרחות גרמנית. "קיימות מספר עילות, כלומר בסיס חוקי, אשר מכוחן ניתן לקבל אזרחות גרמנית", מסביר עו"ד ד"ר יובל חן את התנאים לקבלת האזרחות. "בקיץ 2021 הוסיפו הגרמנים אפשרות נוספת לקבלת אזרחות גרמנית. מדובר על שינוי דרמטי המאפשר כעת למאות אלפי הילדים, הנכדים, הנינים של כל מי שהיה חי בגרמניה עד 1933 לקבל דרכון גרמני, גם אם הנרדף הגיע לגרמניה מפולין או ממקום אחר (יהודים המכונים "אוסט יודן") ולא היתה לו אזרחות גרמנית".

לדבריו, כל מי שמבקש דרכון גרמני נדרש להציג הוכחות שהוא הילד/ה, הנכד/ה או הנין/ה של אדם שחי בגרמניה לפני 1933, היה נרדף ומרכז חייו היה בגרמניה עד 1933 ויכול היה לקבל אזרחות גרמנית אילולא עלו הנאצים לשלטון.

מדוע נוהרים כעת אלפי ישראלים לנצל את האפשרות ולקבל דרכון גרמני?

"הדרכון הגרמני מאפשר לכל מי שמחזיק בו ליהנות מכל מה שגרמניה והאיחוד האירופאי מציעים, כמו אפשרויות עבודה בלתי מוגבלות בכל המרחב האירופאי: לימודים, פתיחת עסקים, אפשרויות שהייה בלתי מוגבלות, קבלת הלוואות וגם קבלת מלגות. כמו כן, הדרכון הגרמני מאפשר ליהנות מהאמנות שיש לגרמניה עם הארצות האנגלוסקסיות, כמו כניסה לארה"ב ושהייה שם ללא צורך בויזה והקלות בהיתרי עבודה".

גם אם כל היתרונות לא רלוונטיים כרגע, אומר עו"ד ד"ר חן, הם מעניקים לכל אחד מהילדים, מהנכדים ומהנינים של אותו נרדף או נרדפת את האפשרות לעשות שימוש בכל אותן אופציות בכל עת שירצו, גם בעוד עשרות שנים. לדבריו, "ילד קטן שיקבל כעת דרכון גרמני, בסיום שירותו הצבאי, כמעט כל העולם יהיה פתוח לו וגם לילדיו שייוולדו לו בעתיד".

לפיכך, אין פלא שכל הצאצאים של הנרדפים היהודים מגרמניה ממהרים להגיש בקשות לדרכון גרמני. "גם אלה שבעבר נדחתה תביעתם לאזרחות גרמנית, כי הסבא/ סבתא שלהם לא היו אזרחי גרמניה, ממהרים כעת ומגישים שוב ועל בסיס חוקי אחר את התביעה לאזרחות גרמנית".

מדוע "ממהרים"?

"צאצאי היהודים שנרדפו בגרמניה מבינים כי מדובר על הזדמנות חד פעמית להבטיח להם, לילדים, לנכדים ולנינים שלהם אזרחות גרמנית וממהרים להגיש את התביעות. שטף התביעות העצום לקבלת דרכון גרמני מחזק את ההנחה כי לא ירחק היום וגרמניה תקשיח שוב את התנאים - למשל תדרוש שליטה בשפה הגרמנית, דרישה שהיתה קיימת בעבר במספר סיטואציות. בהחלט ייתכן כי קיימת גם מכסה ולאחריה יוקשחו שוב התנאים".

האם היתה לך כבר הצלחה עם החוק החדש בגרמניה?

"המקרה הראשון, שבו הצלחנו לשכנע את גרמניה להעניק ללקוח שלנו אזרחות גרמנית, הוא גם המקרה הראשון בישראל ואני שמח להיות פורץ הדרך לכל אותן תביעות הצאצאים של ה'אוסט יודן' שחיו בגרמניה".

האם היו לך הצלחות נוספות?

"אינני אוהב להעיד על עצמי אבל ניתן לחפש בגוגל 'דרכון גרמני - יובל חן', להיכנס לאתר שלנו ולראות חלק מהודעות התודה של לקוחותיי שקיבלו אזרחות גרמנית בתוך מספר חודשים ספורים לפי החוק החדש בגרמניה".

איך בדיוק "חודשים"? ראיתי באתרים אחרים שמדובר על זמן של שנתיים לערך.

"מה שכתוב באתרים האחרים אינו לגמרי לא נכון ועקרונית מדובר על פרק זמן ממוצע של שנתיים לערך. יחד עם זאת, כאשר עוה"ד יודע מה בוחנת גרמניה בתביעה, אילו מסמכים יש לצרף, אילו מסמכים היסטוריים יש לאתר בגרמניה והיכן לאתר אותם, מה להדגיש בתביעה ומה לא לציין - בקיצור, ככל שהתביעה וההוכחות 'לעוסים' בצורה כזו שלגרמניה לא יהיה ספק וכל תנאי החוק הגרמני הוכחו על פי מסמכים - פרק הזמן יכול להיות קצר הרבה יותר".

יובל חן. נתי חדד,
"מדובר על הליך משפטי לחלוטין ולכן מומלץ לא לפנות למאעכרים". עו"ד ד"ר יובל חן/נתי חדד

איך עורך דין מישראל יודע מה הן דרישות גרמניה?

"אם עורך דין בישראל לא שולט בגרמנית או יודע גרמנית ברמה של סיום קורס לשפה, אינני יודע איך הוא יכול לטפל בקבלת אזרחות גרמנית, גם אם מישהו ממשרדו יודע גרמנית. ייתכן שהוא עובד עם עורך דין בגרמניה, אבל אז מדובר על הליך מסורבל מאוד".

עו"ד ד"ר חן מוסיף: אם מדובר בעורך דין ישראלי שמעולם לא למד משפטים בגרמניה וחוקי אזרחות גרמנית ואף לא ביקר שם בבית משפט, לא יהיו לו כלים אמיתיים וממשיים לטיפול בקבלת אזרחות גרמנית, והוא לא יוכל להתמודד עם אנשי המקצוע הקפדניים של הגורם המוסמך בגרמניה - משרד הפנים הגרמני. כמו כן, עורך דין כזה לא יוכל להבין את כל הדקויות שבחוק הגרמני, גם אם הוא שולט בגרמנית. גם עו"ד גרמני לא יידע לטפל בקבלת אזרחות ישראלית ללקוחותיו ויקשה עליו מאד להבין את הדקויות שבחוק".

מה בדיוק בוחנת גרמניה בתביעה?

"גרמניה יורדת לרמת רזולוציה בלתי נתפשת לגבי נסיבות חייהם של אותם נרדפים, תוך בדיקה, האם נסיבות חייהם אכן מקיימות אחרי תנאי החוק הגרמני לקבלת אזרחות גרמנית".

האם בן או בת זוג רשאים לקבל דרכון גרמני?

"התשובה היא שלילית. בן או בת זוג לא זכאים לקבל דרכון גרמני, אלא אם הם גרו בגרמניה חמש שנים ובן/ בת הזוג יסכימו לוותר על האזרחות הישראלית שלהם. יחד עם זאת, בת/ בן של אזרח גרמני רשאי לחיות, לשהות ולעבוד במרחב האירופאי".

איך להתחיל בתהליך?

"מדובר על הליך משפטי לחלוטין ולכן מומלץ לא לפנות למאעכרים. מאחר שמדובר על הליך משפטי המתבצע כולו בגרמנית בלבד וללא קשר לחוק בישראל, מומלץ לפנות רק לעורך דין שלמד חוקי אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה. אל תתביישו ושאלו את עורך הדין מולכם שאלה פשוטה: האם למדת חוקי אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה? על פי התשובה יוכל כל אחד להסיק את מידת המומחיות של עורך הדין".

מהו תפקיד שגרירות גרמניה בתהליך?

"מומלץ לא להגיש את התביעות דרך שגרירות גרמניה. אנשי השגרירות אמנם אדיבים ונעימים, אבל הם אינם הגורם המחליט בעניין אלא רק מעבירים את ההודעות והמסמכים לגרמניה. הם גם מאוד עמוסים ויש שם תחלופה גבוהה ולכן הגשת התביעה דרך השגרירות מסרבלת את התהליך.

"אנו עובדים ישירות מול הגוף המוסמך בגרמניה ונמצאים עימו בקשר כמעט יומיומי לגבי שלל התיקים שבטיפולנו. כך אנו חוסכים המון זמן. לאחר שגרמניה אישרה את התביעה, היא מצווה על השגרירות שלה לזמן את המבקש ולמסור לו את תעודת ההתאזרחות. רק אז רשאי כל אחד למלא טופס קצר, לשלם אגרה ולהזמין דרכון גרמני".

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל - hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עוד בוואלה!

לעמוד של עו"ד ד"ר יובל חן באתר

לכתבה המלאה
דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully